Ateistų ir tikinčiųjų bendradarbiavimas: pratęsiant laidos „Anapus čia ir dabar“ diskusiją
26 Antradienis Bal 2016
Autorius: Karuža J.
Žymos: „krikščionis ateistas“, „tikėjimas tikėjimu“, agnostikas, ateistas, Bagdonas Albinas, Beinorius Audrius, laisvamanis, netikintis, Plėšnys Albinas, tikintis
Religijos problematika dabar pasidarė aktuali. Tai, matyt, priklauso nuo to, jog didelė dalis svarbiausių dabarties procesų ir įvykių vienaip ar kitaip yra susiję su religija. Matyt, neatsitiktinai ir šiuolaikinės masinės komunikacijos priemonės, tarp jų ir televizija, šiai problemai skiria vis didesnį dėmesį. Paminėsiu tik dvi laidas, kurios, galimas daiktas, pastaruoju metu žiūrimos Lietuvoje.
Pirmoji – tai „Dievo istorija“, kurią veda garsus Holivudo aktorius Morganas Freemanas per „National geografic“ kanalą. Keliaudamas po pasaulinių religijų istorijai svarbiausias vietoves, išklausydamas istorikų, teologų ir eilinių tikinčiųjų, mokslininkų pasakojimus, žymusis aktorius padaro gana blaivias, svarbias tiek religingam, tiek nereligingam žmogui išvadas. Tai iš tikrųjų šviečiamoji laida gerąja to žodžio prasme, neperšanti kurio nors vieno tikėjimo ir nelaikanti religinių dogmų absoliučia tiesa. Neaukštindamas vienų ir nežemindamas kitų, jis kalba stengdamasis suprasti tos ar kitos religijos atsiradimo ir egzistavimo priežastis, jų mokymų esmę.
Antroji – per Lietuvos televizijos kultūros kanalą jau kuris laikas rodomas laidų ciklas „Anapus čia ir dabar“. Jo tikslas – taip pat, kaip skelbiama anonsuose, padėti suprasti pasaulio religijų esmę, jų sąsajas su šiuolaikiniu pasauliu. Tačiau kalbėti apie šių laidų pasaulėžiūrinį neutralumą daugiau negu problemiška. Jas, galima sakyti, pradeda ir baigia kurios nors religijos adeptas.
Aš noriu parašyti apie laidą, kuri savo pobūdžiu išsiskyrė iš kitų. Joje buvo kalbama apie tikinčiųjų ir netikinčiųjų susikalbėjimą, sugyvenimą, dažnai vadinamą bendradarbiavimu, dialogu ar pan. Tiesa, laidoje nuo pagrindinės temos buvo neretai nukrypstama ir kalbama apie skirtingų religijų – budizmo ir krikščionybės, islamo ir krikščionybės – išpažinėjų sambūvį.
Tą laidą pasirinkau dar ir todėl, kad joje buvo pasakyta nemažai blaivių minčių, vyko dialogas, diskusija. Psichologas Albinas Bagdonas, įvardijęs save kaip neišpažįstantį jokios religijos, iš esmės reiškė materialistinį, ateistinį požiūrį aiškindamas religingų ir nereligingų žmonių bendradarbiavimo pagrindus. Jam tam tikra prasme pritarė ir orientalistas Audrius Beinorius, teigęs nepriklausąs jokiai religinei konfesijai, bet artimiausia sau laikąs budizmą. Filosofas Albinas Plėšnys, krikščionis katalikas, dėstė katalikišką žmogaus prigimties, religijos esmės koncepciją.
Džiugu, kad visi kalbėjusieji profesoriai sutiko, jog žmonės, nežiūrint jų pažiūros į religiją, gali ir turi bendradarbiauti. Anot profesoriaus Albino Bagdono, taip yra dėl to, kad visų žmonių pažintiniai ir emociniai mechanizmai yra tie patys. Jie susiformavo biologinės evoliucijos keliu veikiant besikeičiančioms socialinėms sąlygoms. Būtinybė išgyventi vertė žmones jungtis, o tai savo ruožtu formavo moralines normas, turėjusias reguliuoti tarpusavio santykius. Socialinėje-kultūrinėje terpėje formavosi meilės, užjautos, dominavimo, paklusnumo ir kt. poreikiai bei juos transliuojantys psichiniai mechanizmai. Socialiniai-psichologiniai poreikiai formavo ir religinius vaizdinius, kurie, be abejo, tikinčiųjų sąmonėje persipynė su moraliniais. Vedose, budistų raštuose, Korane, Biblijoje užfiksuoti doroviniai reikalavimai – netinginiauk, nevok, neištvirkauk, nemeluok ir kt. – ne išgalvoti, bet padiktuoti praktinio intereso. Nesilaikydami šių reikalavimų, žmonės negalėjo išgyventi. Todėl juos sutinkame bet kurioje kultūroje. Čia ir slypi įvairių religijų išpažinėjų, tikinčiųjų ir netikinčiųjų bendradarbiavimo pagrindas. Yra moralinės ir yra religinės normos. Jų negalima tapatinti. Absurdiška būtų galvoti, kad iki krikščionybės žmonės gyveno be moralės.
Profesorius Audrius Beinorius daug tiesos pasakė apie katalikų bažnyčios nepakantumą kitaminčiams istorijos bėgyje, šiuolaikinės katalikų bažnyčios prisitaikymą prie pasikeitusios visuomenės. Bažnyčia pajuto, kad jos dvasinė hegemonija baigėsi, ji nebegali diktuoti savo valios, jėgos politika nebetinka. Tai, kad dabartinis popiežiaus deklaruoja pripažįstąs nekrikščioniškų religijų vertę, teigia, jog ir ateistai gali būti „išganyti“, jei tik jie gyvena pagal sąžinę, sukuria daug palankesnę dvasinę dirvą įvairių tikėjimų bei pasaulėžiūrų žmonių sugyvenimui ir bendradarbiavimui. Negalima nesutikti su tokia profesoriaus išvada. Žinoma, adoruojantys bažnyčią ir šioje sugyvenimo, bendradarbiavimo srityje, kaip ir kitose, prioritetą nori atiduoti bažnyčiai. Bet istorinė tiesa yra kita.
Į šioje laidoje vykusią diskusiją noriu įsiterpti ir dėl kai kurių sąvokų, kurios joje buvo vartojamos bei aptariamos. Tai pirmiausia liečia religijos, tikėjimo, ateizmo kategorijas.
Anot katalikiškos sampratos, teigė prof. A. Plėšnys, religija – tai tikėjimas, kad Dievas užmezga ryšį su žmogumi, kuris į jį atsako. Sutikdamas, kad toks religijos apibrėžimas gali būti taikomas vadinamosioms abraomiškoms, teistinėms, religijoms – judaizmui, krikščionybei, islamui, A. Beinorius teigė, kad šis apibrėžimas visai netinka budizmui, kinų, japonų religijoms, kurios yra neteistinės, t. y. kuriose nėra Dievo, kaip pasaulio kūrėjo ir žmogaus teisėjo, vaizdinio. Šias religijas, anot jo, galima paradoksaliai pavadinti ateistinėmis religijomis.
Ir čia jau norisi įsiterpti. Taip, dievo kaip antgamtinės būtybės, pavyzdžiui, budizme nėra. Bet ar jame nėra transcendencijos, antgamtiškumo elementų? Budistų vienuolis, filosofas, asmeninis Dalai Lamos gydytojas Barry Michael‘is Kerzin‘as į šį klausimą atsako teigiamai: „Budizmas neneigia egzistuojant Dievą, tik sako, kad jis yra mūsų viduje – tai mumyse slypinti galimybė pasiekti absoliutų žinojimą, visišką nušvitimą“ (žr. http://vz.ru/opinions/2013/10/14/654534.html). Tai, esą, jau „tobulumo būvis“, Budos būsena, nirvana, grynoji energija, tuštuma, kur pasibaigia atgimimų ratas. Kitaip tariant, tai yra būsena, kurios nepasiektum jokiomis priemonėmis, jei tavyje neslypėtų ta paslaptinga, dieviška „galimybė“. Be to, budizmas, kaip kitose laidose kalbėjo tas pats profesorius A. Beinorius, neegzistuoja grynu pavidalu. Jis yra plastiškas, imlus įvairioms kultūroms, lengvai absorbuoja kitų religijų elementus. Todėl tokia jo atšaka, kaip mahajana (platus išgelbėjimo kelias), pavertė Budą bei daugelį bodhisatvų dievybėmis, sukūrė jų kultą ir garbinimo apeigas, pripažįsta rojų ir pragarą.
Taigi problemiška kalbėti apie budizmą kaip apie ateistinę religiją. Net jeigu nekreipsime dėmesio į akivaizdžiai antgamtinius mahajanos vaizdinius, klasikiniame budizme taip pat aiškiai išreikštas tikėjimas į kažkokią mumyse slypinčią antgamtinę galimybę tam tikromis „praktikomis“ bei ritualais nutraukti „atgimimų“ ratą ir pasiekti Budos būseną, nirvaną. Žodžiu, budizmas nėra tik dvasinė terapija ar „praktikos“, kaip jį apibrėžia patys budistai. Pripažindamas slypinčias žmoguje antgamtines potencijas, budizmas tampa religija tikra to žodžio prasme ir iš esmės skiriasi nuo filosofijos ar psichologijos pateikiamų žmogaus tobulėjimo būdų ir tikslų.
Iš čia ir kita išvada. Kokia bebūtų teologija ar religinė filosofija (katalikiška, hinduistinė, islamiška, budistinė ir kt.), ji negali pateikti visuotino, visoms religijoms tinkančio apibrėžimo, ji pabrėžia tik tai ar kitai religijai būdingus bruožus ir yra apologetiška. Tą gali padaryti tik pasaulietinė religijotyra. Diskusijoje teisingai buvo pažymėta, kad teologų, tarp jų ir Tomo Akviniečio, traktatų negalima pavadinti religijotyriniais. Tikroji religijotyra atsirado tik 19 a. Tačiau šią teisingą mintį išsakęs prof. A. Beinorius, atrodo, vadovaujasi tarp šiuolaikinių religijotyrininkų paplitusia išplėstine religijos samprata. Anot jos, nėra esminio skirtumo tarp ideologijos ir religijos. Ideologijoms religinę prasmę, teigė profesorius, suteikia žmonių santykis su jomis. Man regis, čia ir yra tikrasis skirtumas tarp religijos ir ideologijos. Ideologijos ne pačios savaime yra religijos, o tik priklausomai nuo žmonių požiūrio jį jas. Religijos tokios yra dėl savo turinio.
Išplėstinė religijos samprata užtušuoja religijos esmę, tai, kuo ši dvasinio gyvenimo forma skiriasi nuo kitų, – tikėjimą antgamtiškumu, nuo kurio priklauso religijos specifinis socialinis ir psichologinis vaidmuo. Visos ateistinės koncepcijos nuo antikos iki mūsų dienų (žr. Dawkins, Richard. Dievo iliuzija. – Vilnius, 2010) laikosi šios pažiūros. Ateistinėse teorijose ir pasaulėžiūroje tikėjimas antgamtiškumu – tai apibendrinta sąvoka, implikuojanti tikėjimą dievais, Dievu, reinkarnacija, nirvana, galimybėmis tapti Buda ir t.t. Ateizmas nepripažįsta antgamtiškumo (antgamtinių būtybių, antgamtinių ryšių bei galimybių egzistavimo) ir šį savo požiūrį grindžia istorija, psichologija, logika, gamtos mokslais.
Šiandien ne tik religijos adeptams, bet ir darantiems vienas ar kitas nuolaidas religijai, pavyzdžiui, idealizuojantiems kai kurias religijas, kad ir tą patį budizmą, ateizmo terminas atrodo nepriimtinas, grubus, negražus. Bet kas gali jį atstoti?
Ateizmo sąvokos negali pakeisti agnosticizmo sąvoka. Agnostikas gali daug tiesos pasakyti apie religijos „žemiškąsias“ apraiškas („čia ir dabar“) , jos teologinį ar filosofinį pagrindimą, bet kai kalba užeina apie „anapus“, jis sako „nežinau“. Štai garsusis anglų rašytojas Somersetas Moemas, išanalizavęs teologinius ir filosofinius dievo buvimo įrodymus ir juos visus atmetęs, vis dėlto rašo: „…aš negaliu prasiskverbti į paslaptį. Lieku agnostikas, o praktinis agnosticizmo rezultatas yra tai, kad žmogus elgiasi taip, lyg Dievo nebūtų“ (Maugham, W. Somerset. Viską sudėjus. Gyvenimo esmės beieškant. Vilnius: Algarvė, 2011, p .251).
O gal čia tiktų laisvamanybė (laisvamanis)? Netikėjimas (netikintis)? Pirmasis per platus. Ir religingas žmogus dėl vienų ar kitų priežasčių gali skelbti oficialiajai religijai ir bažnyčiai nepriimtinas pažiūras ir bus laikomas laisvamaniu. Netikintis, jei šio žodžio nesuprasime kaip nereligingas, netikintis jokia religija, – be turinio. Tikėjimas yra ne religinė, o psichologinė kategorija. Nėra žmogaus be tikėjimo. Nėra ir mokslinio žinojimo be tikėjimo. Kaip tokio tikėjimo pavyzdys aptariamoje televizijos laidoje buvo pateiktas mokslo teiginys „Žemė sukasi aplink saulę“. Dauguma žmonių tiki šio teiginio teisingumu, nors ir nežino jį patvirtinančių mokslinių argumentų.
Panašiais pavyzdžiais religijos gynėjai dažniausiai spekuliuoja: girdi, tikėjimas mokslo faktais yra analogiškas religiniam tikėjimui dievo egzistavimu. Koks skirtumas – ir čia, ir čia tikėjimas. Norint jiems atsakyti, prisimintina, kad mokslo atskleidžiami dėsniai patvirtinami faktais, praktika, eksperimentais, o teologinės tiesos paremtos subjektyviais išgyvenimais grindžiamu tikėjimu. Todėl negalima dėti lygybės ženklo tarp mokslinio ir religinio tikėjimo. Antrasis yra tik „užburto rato“ atvejis, t.y. ne kas kita, kaip tikėjimas tikėjimu.
O kokią įtaką ateizmas turi žmonių sugyvenimui? Profesorius A. Beinorius paminėjo JAV sociologų atliktą tyrimą, kuris paliudijo, jog ateistai, palyginti su įvairių pakraipų religijų išpažinėjais, yra daug mažiau homofobiški, rasistiški, ir pan. Prof. A. Bagdonas išsakė svarbią, praktikos patvirtintą mintį, jog kasdieniniame gyvenime tikinčiųjų ir netikinčiųjų bendravimui požiūris į religiją neturi tokios didelės reikšmės, kaip kartais įsivaizduojama. Kasdienybėje žmonių santykius lemia realūs interesai. Pridursiu: šiuolaikinių žmonių, nežiūrint jų požiūrio į religiją pasaulėžiūroje daug kas bendra. Pirmiausia – tai pasaulėvaizdis, jis jau suformuotas mokslo, o ne religijos. Bendri ekonominiai interesai. Politinės pažiūros taip pat tiesiogiai nepriklauso nuo religinių įsitikinimų. Didžioji žmonių dalis moralės taip pat nebevertina per religijos prizmę. Matyt, ne veltui kai kurie teologai sukūrė sąvoką „krikščionis ateistas“.
10 komentarų
Realistas :
2016-04-29 10:57
Pagaliau viešai vyksta diskusija apie religijos esmę. Gerb. J. Karužos pastabos apie ją ir apie ateizmą pasižymi gilia įžvalga, todėl yra aktualios ir įdomios. Nesutarimai dangiško rojaus klausimu, be abejo, neturi nustelbti žemiško žmonių intereso bendradarbiauti.
Tačiau tapatinti religiją su ideologija – tai bandymas pridengti pliuralistinę mistiką platesne, moksline sąvoka.
Nuostabą kelia ir laidos pavadinimas – “Anapus”, tartum šios laidos organizatoriai gyventų ne “čia ir dabar”, o būtų “antgamtiškumo” korifėjai.
“Ateizmo” sąvoka paviršutiniškai žiūrint iš tikrųjų turi negatyvų atspalvį ir todėl nėra populiari. J. Karuža peržvelgia nelabai vykusius galimus jos pakaitalus. Mano nuomone, labiau adekvatus terminas būtų – “Realizmas”, kuris apimtų, aišku, ir nutolusių nuo realybės koncepcijų kritiką.
Augustas :
2016-05-02 18:25
Cit.: “Mano nuomone, labiau adekvatus terminas būtų – „Realizmas“, kuris apimtų, aišku, ir nutolusių nuo realybės koncepcijų kritiką.”
Bet realizmo terminas yra jau užimtas. Filosofijoje jis reiškia priešingą nominalizmui/konceptualizmui srovę.
O kaip dėl materializmo? Kuo jis būtų blogas, įvardijant ateistinės pakraipos filosofines mokyklas?
Abelis :
2016-05-01 22:45
Ketvirtį amžiaus “Marijos žemėje” kaip ir sovietmečiu buvo žaidžiama tik į vienus vartus. Matyt, dar reikės nemaža laiko, kol susidarys lygiavertės “anapus” ir “šiapus” komandos. Ar įmanomas jų bendradarbiavimas platesniame stadione.? Kadangi Vatikano antrasis susirinkimas jau beveik atsisakė fanatizmo netikinčiųjų atžvilgiu ir nutarė “atsigrįžti į pasaulį”, kuris buvo laikomas Dievo priešu, – taip, įmanomas, nes net ir kunigai bažnyčiose jau atsigrįžo į žmones.
Kodėl toks posūkis anksčiau buvo beveik neįmanomas? Todėl, kad religinis ir politinis absoliutizmas gimdė ne tik fanatikus, bet ir “neklaidingus” žemiškus viešpačius, su kuriais net ir polemiką užvesti buvo sunku. Religinio fanatizmo vaisus dabar ryškiai matome arabų šalyse. Ten iki dialogo ir bendradarbiavimo dar toli.
Realistas :
2016-05-03 11:12
Augustui. Realizmo sąvoka nėra “užimta”, nes pats žodis reiškia viską, kas realiai egzistuoja. Realizmas – priešybė ne tik seniai išnykusiam (viduramžių) nominalizmui ar nerealistiniams menui, literatūrai, bet ir bendrai bet kokioms fantazijoms, iliuzijoms, prasimanymams, neprotingam idealizmui.
Filosofinių sąvokų turinio supratimas – susitarimo ir tradicinio įpročio reikalas. Bet neadekvačius.įpročius reikia koreguoti.
Materializmo sąvoka yra problematiška, nes taip, kaip idealistai nežino, kas yra idėja, dvasia, taip materialistai visą laiką keitė materijos sampratą. Ji dabar apibrėžiama kaip objektyvi realybė, nutylint tai, kad yra ir subjektyvi realybė. Verta dėmesio anglų išmintis: “Kas yra supratimas? – Ne materija. Kas yra materija? – Jokio supratimo”. Kvantinė fizika irgi panašiai orientuoja.
Ateistai,visų pirma, yra realistai. nusistatę prieš mistikos kvailumą, kurį pripažino ir pats žymiausias jos skleidėjas Romos imperijoje apaštalas Paulius (žr. 1 Kor 1, 21). Belieka jam pritarti.
V. B. :
2016-05-04 19:36
TV laidos „Anapus“ tema „Krikščionybės paradoksai“ dalyviai praleido pro akis patį didžiausią jos paradoksą – tvirtinimą, kad dievas atsidūrė ant… kryžiaus. Hebrajų dievo degradacija į Jėzų Nazarietį – ne tik kaip žmogų, bet ir kaip maištininką (ypač Jeruzalės šventykloje), teismo pasmerktą mirti ir kabantį ant medžio – mąstančiam žmogui negali nesukelti nuostabos. Viešpats ant kryžiaus – tai bent stebuklas!
Kokia šios „dieviškos“ akcijos prasmė? Pasirodo, prekybinė – velnias pardavė žmogų dievui, o Kristus atpirko. Dievas tėvas – mirtis (“naikinanti ugnis“ – žr. Žyd 12, 29 ), o Dievas sūnus – amžinas gyvenimas („gyvenimo duona“, žr. Jn 6, 35 ). Ar ši Jėzaus konfrontacija prieš „tėvą“ – ne dar vienas paradoksas? Ne veltui pati „dievo išrinkta tauta“ atsisakė tokios mistinės ekvilibristikos (dar vieno paradokso) ir neleido suskaldyti jos dievą į tris dalis.
Ši laida baigėsi pripažinimu, kad Lietuvos bažnyčiose mažai matyti jaunų veidų. „Ačiū dievui“,
Augustas :
2016-05-05 18:10
Stebinat mane, gerb. V.B. Ačiū dievui už tai, kad skęstame alkoholyje, o jaunimas ir narkotikuose, nes gyvenimas atrodo beprasmis? Ačiū dievui už tai, kad jaunimas vis dažniau ir dažniau atsisako savo pareigų Lietuvai? Ačiū dievui už tai, kad išsiskiria kas antra šeima, net nepaisydama savo vaikų, o jaunimas vis dažniau iš viso atsisako įsipareigoti, pasirinkdami sugyvenimą be santuokos? Už tai ačiū dievui?
Jomajo :
2016-05-13 14:50
O jūs, Augustai, stebinate savo fanatizmu ir obskurantizmu. Jūs norite būti šventesnis už dabartinį popiežių. Juk net jis pripažįsta, jog ir ateistai gali būti dorovingi, siekti gėrio, skleisti meilę ir užuojautą. Neseniai atsiimdamas Tarptautinį Karolio Didžiojo apdovanojimą, popiežius Pranciškus Europos nuopuolį visai teisingai aiškino socialinėmis, ekonominėmis, politinėmis priežastimis, o ne žmonių nutolimu nuo religinio tikėjimo, sekuliarizacijos, ateizmo plitimu. Taigi ir jūsų minimų moralinių ydų priežasčių reikia ieškoti žmonių gyvenimo sąlygose, kurių nepakeis jokių religinių institucijų ar religinių fanatikų pastangos „atversti“ žmones į religinį tikėjimą. Priešingai šiandien aktualiausia – pasaulietinio ugdymo sistemos tobulinimas, o ne religinės propagandos intensyvinimas.
J.M. :
2016-06-01 17:48
Pasižiūrėjau paskutinę LRT televizijos Kultūros kanalo laidą „Anapus čia ir dabar“. Joje dalyvavo kardinolas Audrys Juozas Bačkis, teologas dr. Valdas Mackela, politologas Audrius Makauskas. Buvo svarstomos šiandienos katalikybės problemos, pagrindinį dėmesį skiriant Vatikano II susirinkimo priimtai katalikybės atnaujinimo programai.
Laida buvo įvardinta kaip diskusinė. Tokia laidą galima vadinti tik sąlygiškai. Joje dalyvavo tik katalikybės adeptai, todėl šios konfesijos glorifikacija čia buvo neišvengiama. Tačiau stebint laidą išryškėjo kai kurios tendencijos.
Štai kardinolas labai teigiamai, su patosu vertino bažnyčios posūkį modernizavimosi link, Susirinkime priimtas religijos laisvės, ekumenizmo deklaracijas. Kardinolą galima suprasti. Jis buvo aukštas Vatikano pareigūnas, pats matė ir patyrė visuomenėje vykstančius radikalius pokyčius, su kuriais bažnytinės nuostatos smarkiai kirtosi ir kurie vedė bažnyčią į krizę. Vienintelis kelias ją sušvelninti buvo bažnytinės sąrangos, dogmatikos, požiūrio į šiuolaikinį pasaulį atnaujinimas. Sunkiai naujasis bažnyčios požiūris skynėsi ir tebesiskina kelią. Bažnytiniuose sluoksniuose pilna jo priešininkų. Net popiežius Benediktas XVI užėmė konservatyvesnes pozicijas ir turėjo atsistatydinti. Dabartinis popiežius labiau negu kuris kitas reikalauja iš katalikų bažnyčios matyti pasaulį tokį, koks jis yra, o ne tokį, kokio bažnyčia norėtų, ir kalbėtis su juo, o ne su įsivaizduojamu.
Bet ar tas „aggiornamento“ atnešė bažnyčiai teigiamus rezultatus? Atsakydamas į šį klausimą, politologas Audrius Makauskas prisiminė popiežiaus emerito Benedikto XVI neseniai katalikiškoje spaudoje pateiktą išvadą, kad katalikų bažnyčia per pastaruosius dešimtmečius išgyvena didžiausią krizę. Ir popiežius, ir politologas viena iš svarbiausių, pavyzdžiui, mažo bažnyčių lankomumo priežasčių laiko vadinamąjį katalikybės šiuolaikinimą, derinimąsi prie laikmečio iššūkių. Politologui kur kas artimesnė tradicinė katalikybė. Pastarosios atgimimo viltį jis sieja su jaunaisiais kunigais, kuriems Vatikano II susirinkimo „aggiornamento“ – išorinių aplinkybių apspręstas reiškinys, todėl laikinas, praeinantis. Toks A. Makausko pareiškimas, matyt, nėra iš piršto laužtas. Katalikiškojo fundamentalizmo idėjos gyvos ir Lietuvoje ir čia yra pasiryžusių jas įgyvendinti. A. Makauskas aiškiai priklauso pastariesiems.
Nesutikdamas, kad Vatikano II susirinkimo nutarimai, kaip savo laikmečio produktas, yra laikini, kardinolas, kaip ir dera dvasininkui, apeliavo į šv. dvasią. Girdi, jos, o ne išorinių aplinkybių veikiama, katalikų bažnyčia vykdo savo misiją.
Bet, reikia pasakyti, kad, siekdama savo tikslų, katalikų bažnyčia, taip pat ir Lietuvos, nelaukia „malonių iš dangaus“, o „griebia jautį už ragų“ – stengiasi perimti iniciatyvą įvairiose socialinio gyvenimo srityse: švietime, kultūroje, šeimoje, žiniasklaidoje. Kad ir šis mūsų aptariamų laidų „Anapus čia ir dabar“ ciklas. Anonsuose jis buvo charakterizuojamas kaip švietėjiškas – supažindinti su pasaulyje egzistuojančiomis religijomis, atskleisti jų esmę, funkcijas, tarpusavio santykius. Deja, atrodo, kad šis deklaruojamas sumanymas buvo užgožtas propagandinio – skleisti ir stiprinti religinę pasaulėžiūrą. Cikle buvo sugiedotas dar vienas himnas religijai.
Ciklą pradėjo vienuolė, o užbaigė kardinolas. Tarp laidų dalyvių absoliučiai vyravo vienai ar kitai konfesijai priklausantys ir ją adoruojantys žmonės. Žinoma, dominavo katalikai. Jie ir užbaigė ciklą. Tiesa, laidose dalyvavo ir istorikų, ir filosofų, ir religijotyrininkų. Bet, švelniai tariant, ne vienas jų tik papildė teologų, tikinčiųjų pasakojimus apie vieną ar kitą religiją. Pavyzdžiui, kalbėdami apie krikščionybės įsigalėjimą, laidos prelegentai, išdėstę krikščionybės įsigalėjimo faktus, beveik nepalietė esminių socialinių pokyčių Romos imperijoje, griūvant vergovinei santvarkai ir formuojantis naujiems feodaliniams santykiams. Matyt, klausytojai turi manyti, kad krikščionybės įsigalėjimas buvo nulemtas šv. dvasios veikimu, o imperatoriui Konstantinui apšvietė protą stebuklas: danguje pasirodęs degantis kryžius su žodžiais: „Juo nugalėsi!“ Istoriškesni buvo tik Rytų religijų tyrinėtojai, islamo religijos ekspertės.
Religijos filosofijos atstovų samprotavimai apie religijos esmę ir vaidmenį buvo abstraktūs, neryškūs, Susidarė įspūdis, kad religijos filosofija Lietuvos universitetuose verčiama būti teologijos tarnaite. Negana to, vis prižiūrima, pakoreguojama bažnyčios dignitorių. Pastariesiems filosofų ir nereikia. Jie patys žino tiesą. Todėl ir nepakvietė nė vieno į baigiamąjį pokalbį, vadinamą diskusija apie šiuolaikinę katalikybę.
V. B. :
2016-06-12 12:33
Vadinama “diskusija” apie religiją tapo “vienskusija” – faktiškai teologiniu “žaidimu į vienus vartus”. Tai ir negarbinga, ir neproduktyvu.
Kita vertus, tai geriau, negu nieko. Bent pasirodė, kas yra kas.
Ši laida, be to, parodė, kad viešai tylėti (net ir pilna burna švęsto vandens) įmanoma ne ilgiau kaip ketvirtį amžiaus…
Yra viena aplinkybė, kuri parodo visų tos diskusijos “vėjo žodžių” esmę. Nesunku suprasti, kad Dievas – tai ne skuduras, kurį galima pakabinti ant medžio, ir ne vampyras, kuriam reikia net savo sūnaus kraujo.
Algirdas :
2016-10-03 12:15
Gerbiami šio tinklalapio kūrėjai,
Perskaičiau jūsų turtingą diskusiją apie laidą Anapus čia ir dabar ir norėjau padėkoti už jūsų kritiką kurioje yra nemažai pagrįstų argumentų. Apie juos pagalvojau.
Šiuo metu ruošiuosi antram laidos sezonui ir spalio 19 dieną turėsiu galimybę pabendrauti su vienu žymiausių šiuolaikinio ateizmo filosofų Andre Comte Sponville.
https://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Comte-Sponville
Pagal mano sumanyną, vieną klausimą jam aš norėčiau parsivežti iš anksto įrašytą iš to žmogaus, kuris Lietuvoje būtų šiek tiek girdėjęs apie Sponvillį ir jo paties pasaulėžiūra irgi būtų artima ponui Sponvilliui. Klausimą reikėtų iki spalio 16 dienos įrašyti su išmaniuoju telefonu lietuviškai ir jį atsiųsti man. Tokį aš parodyčiau ponui Sponviliui. Jeigu neturite galimybes klausimo įrašyti, tuomet galėtumėte mane aplankyti televizijoje ir aš jus nufilmuočiau.
Jeigu būtų žmogus, turintis klausimą ponui Sponviliui, prašau parašyti į mano elektroninį paštą: algacu@lrt.lt
Pagarbiai,
Laidos Anapus čia ir dabar autorius,
Algirdas Acus