Popiežius Lietuvoje. Ateisto žvilgsniu
01 Pirmadienis Spa 2018
Autorius: administratorius
Žymos: „pakraščių žmonės“, „savas“ ir „kitas“, aktualios problemos popiežiaus kalbose, tikėjimo liudijimai
Skambiu akordu nuskambėjo nuaidėjo popiežiaus vizitas Lietuvoje. Kokios viltys buvo dedamos į šį vizitą? Pakels Lietuvos tarptautinį prestižą, atkreips dėmesį į grėsmes iš Rytų, sustiprins įvairių įsitikinimų žmonių vienybę ir bendrystę, sustiprins katalikiškąją pasaulėžiūrą, atskleis šiuolaikinės katalikybės modernumą ir pažangumą, parodys šiuolaikinio Vatikano pastangas eiti į dialogą su sekuliarizuota visuomene, pagaliau atliks Lietuvos vardo reklaminio ruporo vaidmenį. Išsipildė – neišsipildė šios pranašystės? Kiekvienas atsakys pagal save. Šiandien jau dažniausiai begirdėti „kaip sakė popiežius“…
Reziumuodamas vizito metu pasakytų kalbų turinį, vienas iš katalikybės ideologų Lietuvoje per Lietuvos televiziją išsitarė, kad popiežius kalbėjo tai, ką ir visi popiežiai paprastai kalba, tik atsižvelgdamas į šiuolaikinio pasaulio realijas bei aktualijas. Taip, iš tikrųjų popiežius lietė tas problemas, kurios jaudina kiekvieną žmogų, yra jam svarbios. kurios diskutuojamos visuomenėje. Ir kas galėtų prieštarauti katalikų bažnyčios vadovui, kai jis susirinkusiai miniai sako, jog reikia atsigręžti į „pakraščių“ žmones – vargstančius ir alkstančius skurdžius, vienišus, apleistus senelius, jaunimą, ieškantį laimės svetur. Kai subara valdžios žmones, apimtus praturtėjimo troškulio ir užsiėmusius tarpusavio rietenomis. Arba kai jaunimui pataria „pakilti nuo sofos“, nespoksoti tik į „veidrodį“, t.y. neleisti dienų prie kompiuterio monitoriaus, netapti šiuolaikinių technologijų vergais, o būti visuomeniškiems, bendrauti su bendraamžiais ir garbingo amžiaus žmonėmis, neužmiršti tautinių vertybių, jomis remtis ir jas puoselėti. Tik taip žmogus subręstąs dvasiškai.
Šios popiežiaus įžvalgos ir patarimai, manau, yra svarbios tiek tikintiems į dievą, tiek į jį netikintiems. Tai liečia problemas, kurios juos jungia. Ir dar manau, kad dauguma žmonių, ypač jaunimas, nesidairo, ar tu tikintis, ar ne, svarbu, kaip tu elgiesi. O štai popiežiaus kalbose išgirdau tradicinį tvirtinimą, kad tik tikėjimas į dievą yra aukšto moralumo bei dvasingumo, dorovingo elgesio pagrindas, tik tikėjimas Jėzaus Kristaus atperkamąja auka – atjautos ir bendruomeniškumo garantas. Neišgirdau užsienio ir mūsų spaudos taip išreklamuotos popiežiaus ne per seniausios ištaros, jog ir ateistai gali būti išganyti, jei tik daro gerus darbus. Beje, teisybės dėlei reikia pasakyti, kad popiežius apie nuodėmes ir bausmes už jas pomirtiniame gyvenime nebuvo linkęs kalbėti. Ir aš galėčiau nerašyti, kad popiežius religinį tikėjimą iškelia aukščiau visko, juk jis yra ne kas kitas, o dievo vietininkas Žemėje. Tačiau to daryti negaliu. nes prieš vizitą ir jo metu katalikiška žiniasklaida ir „modernieji“ kunigai kaip susitarę tikino, kad vizitas, ypač susitikimai su jaunimu, pademonstruos popiežiaus siekį eiti į dialogą su įvairių pasaulėžiūrų žmonėmis. Prie to prisidėsią ir vadinamieji liudijimai, „nesurežisuoti ir nesuredaguoti“. Deja, pastarieji, atrinkti ar parašyti pagal „šventųjų gyvenimų“ schemas, liudijo priešingai. Todėl ir popiežiaus „dialogas“ su jais buvo tik tariamas, ne kalbėjimas su „kitokiais“, t. y. pasaulietinės pasaulėžiūros žmonėmis, o su „savais “, adoruojančiais tas pačias pasaulėžiūrines vertybes. Kitokiam dialogui, matyt, popiežius nejautė ir reikalo. Juk pagal oficialią statistiką Lietuvoje beveik visi – tikintys, vien katalikų daugiau nei 70 procentų.
Popiežiaus kalbos buvo ramios ir švelnios. Jose buvo nevengiama ir pajuokauti, priminus kokį nors susirinkusiems žinomą faktą. Štai jaunimui jis priminė krepšinio (Lietuvoje, kaip žinome, vadinamo antrąja religija) varžybas tarp „Žalgirio“ ir „Lietuvos ryto“. Kuri komanda laimi – visai nesvarbu, – sakė jis,– svarbu – tikėjimas į dievą.
Popiežius buvo ramus, nes, kaip buvo kalbama televizijos laidose, iš anksto žinojo, kad čia nesusidurs su jokiais jam, kaip katalikų bažnyčios vadovui ir dievo vietininkui Žemėje, nemaloniais dalykais. Čia nebus priekaištaujama dėl kunigų pedofilijos, korupcijos aukštuose bažnyčios sluoksniuose, nebus klausiama nei apie kunigų celibatą, nebus ir kitų klausimų, metančių šešėlį katalikų bažnyčiai. Taip ir buvo. Čia jis girdėjo tik adoraciją, taip bažnyčios mėgstamą žodį ir veiksmą.
Apie bažnyčios skaudulius jis nekalbėjo ir susitikime su kunigais ir vienuoliais bei vienuolėmis, lyg daugelis mano paminėtų klausimų Lietuvoje nebūtų aktualūs, lyg čia bažnyčios tarnai – vien „pašvęstieji“. Susitikime popiežius iš esmės tik kitu aspektu pakartojo savo pontifikato politikos esmingiausius bruožus – reikalavimą skirti kuo didžiausią dėmesį vargšams, nevirsti šaltais funkcionieriais, „senberniais“ ir „senmergėmis“, o eiti pas „egzistencijos pakraščiuose“ atsidūrusius žmones ir juos evangelizuoti. Tiesa, pabarė vienuoles už pernelyg didelį plepėjimą, o kunigus – praradus tikėjimo šviežumą, nerimastingumą.
Įsimintiniausios popiežiaus vizito valandos, praleistos buvusio Vilniaus žydų geto vietoje ir Okupacijų ir laisvės kovų muziejuje. Ne tik emocijomis. Svarbūs ir popiežiaus pasakyti žodžiai, jog skaudūs ir tragiški lietuvių ir žydų tautų istorijos puslapiai neturi virsti amžinu neapykantos ir keršto šaltiniu, o mokyti, kaip tapti švyturiu panašų likimą išgyvenančioms tautoms šiuolaikinėje pasaulio situacijoje. Popiežiaus nuomone, Lietuva turi tapti tiltu tarp Rytų ir Vakarų.
Prasmingi ir kartu įpareigojantys žodžiai! Todėl labiausiai komentuojami. Ir per maža būtų sakyti: įvairiai. Komentatoriai kalba taip, kaip kalbėjo ir iki popiežiaus vizito, tik dabar pasiremia juo. Kalbantysis, pasirodo, vienintelis žino, ką popiežius turėjo omeny ištardamas vieną ar kitą aktualią frazę, ir nepalankiai atsiliepia apie tuos, kurie galvoja kitaip. Žino, kas tie „tiltai“, kaip juos statyti, kad neprasibrautų Lietuvos priešai. Pagaliau popiežiaus patarimą jaunimui neužmiršti lietuvių istorinio paveldo suveda į vienintelę frazę „lietuvis katalikas“. Nejaugi popiežius toks vienpusiškas?
4 komentarai
Spalis :
2018-10-05 19:38
Sūnus atpirko, ką tėvas pardavė
Ateistinis požiūris į religiją, į krikščionybę ir į popiežių reikalingas jau vien todėl, kad egzistuotų idėjų konkurencija.
Be konkurencijos bažnyčios mokymas sustabarėja, paskęsta mistikos ir prietarų liūne. Pastebėkite, kaip krikščionybė pasikeitė per pastaruosius šimtmečius – eretikai jau nebedeginami ant laužų, o su jais diskutuojama. Žemė jau gali būti ir apvali, ir ne Visatos centre. Gali egzistuoti ir kiti pasauliai, ir nežemiškos gyvybės formos, o gal net ir kitos civilizacijos!
Popiežiaus vizitas atitiko visas šiandieninio Lietuvos gyvenimo realijas ir aktualijas, bet nepamirškime ir to, nuo ko ši istorija prasidėjo, ką popiežius atstovauja ir kokią naujieną neša.
Krikščionybės šerdis yra Jėzus iš Nazareto – Romos laikų herojus, dailidė, pamokslautojas ir stebukladarys – asmenybė, apaugusi mitais ir legendomis. Popiežiaus susitikimai su miniomis gerbėjų turėjo simbolizuoti Jėzaus Kristaus laikus, sukurti analogišką nuotaiką, sustiprinti tikėjimą, pritraukti mases.
Tačiau ir vėl kyla nelemti klausimai. Ar šalia popiežiaus Dievo yra daugiau nei visur kitur? Ar Dievo sūnus atpirko tai, kas Tėvo jau buvo parduota? Ar jis ateis dar kartą, kad išgelbėtų savuosius, paklusniuosius? Ar prikels iš kapų visus, kad nuteistų, o neįtikusius išspjautų arba paverstų Žemės gelmių pakuromis? Ar išganys savo avių bandą? Ir kam avys auginamos apskritai – dėl meilės ar dėl vilnos ir mėsos?
Viskas religiniame tikėjime orientuota į žmogaus baimes ir bandos instinktą. Begalinis maldų kartojimas užmigdo žmogaus protą, kritinį požiūrį, verčia mėgdžioti idėjinius vadus ir šventuosius, besąlygiškai tikėti ir nesvarstyti – garbinti tai, kas neįrodoma ir nepatikrinama.
Gaila, kad daugiau lankytojų nepareiškia savo nuomonės. Nejaugi visus taip užhipnotizavo šis garbus svečias, kad visi laisvamaniai atsivertė į tikėjimą arba liko be žado?
Spalis
Šach :
2018-10-23 8:49
Kadangi mišios, pačių dvasininkų išsireiškimu, dažniausiai laikomos “tik dešimčiai bobučių”, aišku, kodėl popiežiaus vizitas buvo suorganizuotas ir išreklamuotas su didžiausia pompa. Man, kaip realistui, jis paliko prieštaringą įspūdį. Sunku buvo žiūrėti į surežisuotą nevykusį spektaklį, kai popiežius, pats jau sunkiai paeidamas, “laimino” išrikiuotus ant žemės merdėjančius ligonius… Bet kartu tai buvo akivaizdus parodymas, kad senatvė ir mirtis – tai gyvosios gamtos tapsmo dėsnis, prieš kurį yra bejėgės religinės iliuzijos.
Negali nepatikti popiežiaus paprastumas, socialinis teisingumas ir ypač humanizmas, nukreiptas prieš neapykantos retoriką, kuri dominuoja ir mūsų valstybės destruktyvioje užsienio politikoje. Jam rūpi svarbiausias dalykas – kaip išvengti trečio pasaulinio pragaro žemėje. Mūsų “vanagai” atvirai meluoja, kad šis popiežius yra Jono Pauliaus II politikos tesėjas. “Jis šventasis, o aš šėtonas” – prasmingai pajuokavo Pranciškus. “Duok dieve” daugiau tokių “šėtonų”, nes vertybės turi santykinį pobūdį. Bet kažin, ar tai religija…
Realistas :
2018-10-23 9:16
Suma sumarum – “daug triukšmo dėl nieko”.
Šach :
2018-10-30 11:49
Teisus buvo Vincas Kudirka, rašydamas, kad “katalikystė yra pavirtusi į gryną popiežystę” (Varpas , 1895, nr. 12). Jai svarbu įsitvirtinti dar žemėje, nes ganytojams atgulus į “amžino poilsio” vietą, viešpatavimas avelėms gali pasibaigti.