Religingumas ir ateistiškumas Lietuvoje
02 Antradienis Rgs 2014
Ateistų ir kitų realistiškai mąstančių žmonių dėmesį galėjo patraukti 2014 m. rugpjūčio 15 d. „Lietuvos ryto“ priedas „Rytai–Vakarai“. Jame buvo atspausdinti net keli straipsniai aktualiais pasaulėžiūros klausimais. Viename jų, „Koks ramadanas Norvegijoje – šalyje, kur vasarą netemsta?“, atskleidžiama religijos evoliucija, prisitaikymas prie istorinių, geografinių bei geopolitinių sąlygų, Kitame, „Į tikinčiųjų gretas vilioja ir mėsainiais“, Kalifornijos pavyzdžiu parodoma ta socialinė terpė (skurdas, nedarbas, narkotikai, neviltis, vienišumas), kuri sukelia religinės paguodos poreikį ir būtinumą šlietis prie kokios nors eschatologinės grupės. Trečiame, „Iš daiktų žvelgiantys veidai – instinktas, padedantis išlikti“, kaip pirštu duriama į akį visokio plauko mistikams ir jų advokatams, noriai suteikiantiems radijo ir televizijos eterį, spaudos puslapius vadinamiesiems aiškiaregiams. Straipsnyje pateikiamos Kanados Toronto universiteto mokslininkų neurologų ilgamečio tyrimo išvados. Štai viena kita: „Vienas būdų, kaip smegenys iš anksto nulemia tai, ką matysime, yra paremtas mūsų ankstesne patirtimi. Lūkesčiai subtiliai sutelkiami į tai, ką matome… Iš esmės tai reiškia, kad matome tai, ką norime matyti… Smegenys linkusios įžvelgti motyvus ir veikėjus visoje mus supančioje aplinkoje. Net ir ten, kur jokio motyvo nėra… Siekdami suteikti savo baimėms prasmės, mes pradedame jas įasmeninti ir taip pripildome pasaulį dievų ir demonų“.Ketvirtasis – „Lietuvos ryto“ apžvalgininko Pauliaus Gritėno straipsnis „Ateistai buriasi į kovą už laisvę netikėti“. Šis iškalbinga antrašte informatyvus rašinys paremtas užsienio žiniasklaidos bei užsieniečių autorių knygų medžiaga. Jame nusakoma dramatiška ateistų padėtis mūsų garbinamose šalyse, ypač JAV, ir paviešinamas ten vis dažniau girdimas ateistų kvietimas vienytis, atsisakyti stručio taktikos, nebijoti atskleisti savo, kaip ateistų, tapatybės, neslėpti savo ateistinių pažiūrų bei jų turinio.
Tačiau straipsnyje nieko nerašoma apie Lietuvą. Todėl ir kilo mintis panaršyti po interneto puslapius ir, remiantis jų duomenimis bei savo stebėjimais, pasvarstyti apie pasaulėžiūrinę situaciją mūsų šalyje.
Štai „WIN/Gallup International“ asociacijos 2011 m. apklausos (žr.http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/69-proc-lietuvos-gyventoju-save-laiko-religingais-56-237627#ixzz2Crzl0t1X) kai kurie palyginamieji duomenys tarp valstybių:
Klausimas. Nepriklausomai ar jūs lankote ar nelankote maldos vietas, ar jūs laikote save religingu, nereligingu žmogumi ar įsitikinusiu ateistu? | |||||
Šalys | Imties dydis | Religingas | Nereligingas | Įsitikinęs ateistas | Nežinau/neturiu nuomonės |
Belgija | 528 | 59% | 26% | 8% | 7% |
Čekijos Respublika | 1000 | 20% | 48% | 30% | 2% |
Prancūzija | 1671 | 37% | 34% | 29% | 1% |
Vokietija | 502 | 51% | 33% | 15% | 1% |
Lietuva | 1025 | 69% | 22% | 1% | 7% |
Olandija | 505 | 43% | 42% | 14% | 2% |
Lenkija | 520 | 81% | 9% | 5% | 6% |
Švedija | 501 | 29% | 50% | 8% | 12% |
Pasaulinis vidurkis | 51927 | 59% | 23% | 13% | 5% |
Paminėsiu pagrindinę šios apklausos išvadą: „Religingumas yra aukštesnis tarp neturtingų žmonių: žmonės su mažiausiomis pajamomis yra 17% religingesni nei žmonės, turintys aukščiausias pajamas. Religingumas yra mažesnis tarp aukštąjį išsimokslinimą turinčių gyventojų: aukštąjį išsimokslinimą turintys žmonės 16% mažiau religingi nei turintys vidurinįjį išsimokslinimą“.
Šios išvados, atskleidžiančios šiuolaikinės sekuliarizacijos tendencijas, nėra naujos. Jos atskleistos daugybėje tyrimų. Vyksta nesulaikomas religingumo erozijos procesas, visuomenėje vis daugėja netikinčiųjų. Atkreiptinas dėmesys, kad kai kuriose Europos Sąjungos valstybėse tikintieji nesudaro nė pusės apklaustųjų (Čekijoje – 20% , Švedijoje – 29% , Olandijoje – 43%, Prancūzijoje – 37%). Nuo 2005 metų Šveicarijoje save laikančių religingais sumažėjo 23 proc., Prancūzijoje – 21 proc. Kaip rašė spauda, Skandinavijos šalyse kai kurios katalikų bažnyčios taip ištuštėjo, kad kulto reikmenis tenka atiduoti Afrikos šalims.
Norisi čia atskirai paminėti Vokietiją, nes, kaip esu rašęs mūsų svetainės straipsnyje „Ateizmas konstitucinių laisvių sistemoje“, Lietuvos bažnyčios teisinė padėtis tapatinama su vokietiškąja. Minimoje apklausoje tikinčiais save įvardija tik 51% šios šalies gyventojų. O Rytų Vokietija, P. Gritėno pastebėjimu, ypač išsiskiria kaip ateistinis regionas. 2012 metais čia atlikta apklausa tarp tūkstančio vokiečių nerado nė vieno tikinčio. Nepadeda nei tikinčiųjų registracija, nei grasinimai, jog nebus teikiamos religinės paslaugos neužsiregistravusiems. Nieko nepadarysi – sekuliarizacijos (religingų žmonių skaičiaus mažėjimas, bažnyčios ir religijos įtakos smukimas įvairiose visuomenės gyvenimo srityse ir pan.) yra objektyvus ir nesulaikomas procesas, ir jo negali ignoruoti nei bažnyčios, kaip organizacijos, nei valstybių teisės aktai. Iškalbingas yra postkrikščionybės (pokrikščionybės) terminas, apibūdinantis krikščioniškosios pasaulėžiūros vietą šiuolaikinių europietiškųjų vertybių sistemoje. Šis terminas, pastaraisiais metais neretai sutinkamas užsienio spaudoje, jau vartojamas ir mūsų spaudoje.
Lietuvoje WIN/Gallup International apklausą vykdė šios asociacijos narė RAIT ( valdybos pirmininkė – Inga Nausėdienė) 2011 metų gruodžio mėnesį. Buvo apklausta daugiau negu 1000 15–74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų. Tyrėjų išvada: „Lietuva patenka tarp šalių, kurių didesnė dalis gyventojų laiko save religingais ir beveik nėra ateistų. Nuo pasaulinio vidurkio nesiskiriame dalimi žmonių, priskiriančių save „nereligingiems“. Pasaulyje tokių yra 23 proc., o Lietuvoje – 22 proc. Lyginant su pasaulio vidurkiu, Lietuvoje daugiau žmonių, laikančių save religingais (atitinkamai 59 ir 69% – J.M.), nors 2005 metais tokių žmonių buvo daugiau – 75 proc.“ Kaip pastebėjote, 7% apklaustų Lietuvos gyventojų yra neapsisprendę ir 1% – ateistų.
Negaliu kokiais nors skaičiais ar tyrimais paneigti ar patvirtinti šių duomenų. Pacituosiu tik tikru krikščioniu save laikančio poeto Gintaro Bleizgio pastebėjimą: „Mano manymu, iš tų žmonių, kurie save vadina katalikais, tik kokie penki, daugiausia – septyni procentai iš tikrųjų yra katalikai, ortodoksų ir reformuotosios krikščioniškos Bažnyčios atstovų tikriausiai irgi susidarytų tik kokie du ar trys procentai Lietuvos gyventojų. Taigi krikščionių Lietuvoje yra daugiausia dešimt procentų“ (Metai, 2012, gruodis, p. 86). Šią mintį patvirtintų ir tarptautinio Pew Research centro duomenys: kas penktam Lietuvos gyventojui atrodo, jog Bažnyčia turi per daug įtakos šalies politiniams gyvenimui ir tik kas aštuntas mano, kad ji yra per maža. Tikėjimas svarbus tik dešimtadaliui Lietuvos vyrų ir ketvirtadaliui moterų. Dar mažiau jų nuolat meldžiasi ir lanko pamaldas. Tuos G.Bleizgio samprotavimus ir Pew Research centro tyrėjų išvadas patvirtina ir mano nuolat sutinkamų žmonių stebėjimai.
Vadinasi, iš tų 69-70% save įvardijančių tikinčiaisiais reiktų atimti apie 10-15 % „tikrųjų“ tikinčiųjų. Liktų apie 50% Lietuvos gyventojų, neadekvačiai apklausose save pristatančių religingais ar tikinčiais. Kas jie? Man rodos, „praktinės filosofijos“ specialistas Valdas Kilpys Bernardinų portale būtent juos vadina naujaisiais ateistais, o patį reiškinį – naujuoju ateizmu. Anot Kilpio, jų „sąmonės mąstymo vektoriai yra maždaug tokie: religija yra svarbu, ją neigti — nesusipratimas, tačiau realiame gyvenime (darbas, šeima, mokslas ir išsimokslinimas) religijos vertybės nėra pagrindas daryti sprendimus…. Savarankiškumas ir galimybė rinktis yra jų vėliavos šūkiai, dėl kurių jie pasiryžę (ne)aukotis. Naujieji ateistai patys gali nuspręsti, kas yra gera, o kas – nelabai, ir atitinkamai pasielgti. Tačiau ieškant tinkamo sprendimo nenutiks nieko blogo, jei pasimelsi „kažkam“, tūnančiam anapus. Nors galima to ir nedaryti“ (žr. http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2012-09-05-valdas-kilpys-naujasis-ateizmas/87495).
Manau, kad toks apibūdinimas, išreikštas su tam tikra ironijos doze, iš tikrųjų tinka nemažai ir JAV, kurių pavyzdžiu remiasi V.Kilpys, ir Lietuvos gyventojų daliai. Tokią poziciją šie žmonės renkasi dėl įvairių priežasčių: dėl „patogumo“, naudingumo siekiant karjeros, politinių ar kitokių tikslų, dėl religijai palankios nuomonės, vyraujančios visuomenėje, šeimoje, darbo kolektyve, dėl noro laikytis įsigalėjusių tradicijų – bažnytinių kūdikio krikšto, santuokos, laidojimo apeigų, dėl įsikalbėto ar įkalbėto teigiamo ar net nepakeičiamo religijos vaidmens puoselėjant dorovę ar saugant nacionalines vertybes, dėl snobizmo, noro pasipuikuoti, pavyzdžiui, rengiant prabangias vestuves bažnyčioje ir pan..
Sutikdamas, kad taip charakterizuojamus žmones ne visai tiksliai apibūdina terminai religingas, tikintysis ir reikia ieškoti naujo termino jų požiūriui į religiją apibūdinti, negaliu sutikti, kad tokios socialinės grupės buvimas ir jos gausėjimas nebeatitinka, kaip rašo V.Kilpys, visuomenės sekuliarėjimo tendencijų. Priešingai – tai liudija nepaliaujamą visuomenės tolimą nuo religijos ir bažnyčios, santykių su jomis formalėjimą. Naujojo ateizmo terminas su Kilpio apibrėžtu turiniu taip pat nepriimtinas, nes jis iškreipia ateizmo esmę apskritai. Ir „senasis“, ir „naujasis“ ateizmas pagrindiniais savo bruožais sutampa.
Galbūt iš tikrųjų Lietuvoje tik 1% (10 iš 1000) apklaustųjų pasisakė (pasakyčiau – prisipažino) esą įsitikinę ateistai. Pabraukiau epitetą „įsitikinę“, nes noriu, kad skaitytojai atkreiptų dėmesį, jog respondentas čia klausiamas, ar jis save priskiria aukščiausio lygio netikintiesiems, savo pažiūras propaguojantiems ir ginantiems ateistams, tuo tarpu apie religinį tikėjimą klausiama nediferencijuotai. Taip, nedaug save priskiria įsitikinusiems ateistams. Bet džiaugiuosi, kad jų vis dėlto atsirado. Juk ateizmas jau daug metų (beveik tris dešimtmečius) šmeižiamas, niekinamas ar geriausiu atvejų ignoruojamas. Pateiksiu vieną kitą pavyzdį.
Štai Mindaugas Peleckis, Lietuvos rašytojų sąjungos narys,buvęs filosofijos doktorantas, dirbęs įvairiose šiuolaikinės Lietuvos įstaigose ir redakcijose, seimo bei vyriausybės narių patarėju, savo internetiniame puslapyje, recenzuodamas publicisto Roko Subačiaus knygą „Ties nežinomybės riba“ (Kaunas: „Jotema“, 2011, 367 p.), rašo, jog knygoje pademonstruotas požiūris – bukas, islamofobiškas, ateistinis, paranojiškas“. Atkreiptinas dėmesys, į kokį kontekstą įterptas žodis „ateistinis“. Jį Peleckis kaip keiksmažodį drebia autoriui, išdrįsusiam kritiškai atsiliepti apie magiją, paramokslą, okultizmą, NSO ir pan. Pats Peleckis savo knygoje „2012: artėjanti pasaulio pabaiga? Mokslininkai ir pranašai aiškinasi, ar teisinga senovės majų pranašystė“ spiritizmą, okultizmą ir pan. priima su pietizmu. Argi toks dvasingas žmogus gali būti tolerantiškas blaiviai mąstančiam? Beje, pats R.Subačius vengia žodžio ateizmas, o paskutinis knygos sakinys net kontrastuoja su iš tikrųjų ateistine jo knygos dvasia. „Pasaulis, kokį jį įsivaizdavo Biblijos kūrėjai, ir XX a. suvokta grandiozinė Visata – visiškai nepalyginami dalykai. Dar didesnis, gal net begalinis skirtumas turėtų būti tarp dievo vaizdinių, kuriuos pateikia šiuolaikinės religijos, ir tikrojo Dievo, aišku, jei jis yra ir jeigu jį įmanoma suvokti žmogaus protu“ (p. 362). Keistas sakinys būtų ateisto lūpose, bet R. Subačius, atrodo, pripažįsta tik 2 pasaulėžiūrines pozicijas: teistinę („kurią dabar išpažįsta dauguma žmonių“, p. 362) ir deistinę („[jai] papildomų impulsų gali duoti ir mokslas, atskleidžiantis nuostabią Visatos harmoniją“ (p. 362). Ką gi – aukšta ta „nežinomybės riba“!
Tarp nereligingų žmonių populiaresnis nei ateistas yra žodis netikintis – netikintis į dievą prasme. Terminai tikintis ir netikintis yra daugiareikšmiai ir nebūtinai sietini su religija. Visai suprantamas kai kurių žmonių pasakymas: esu tikintis, bet nereligingas. Įvardijęs save netikinčiu, žiūrėk, susilauksi dar komplimento: gerbiu bet kuriuos žmonių įsitikinimus. Bet pasisakyk esąs ateistas – neretas nustebs. Ateizmo priešininkams tai paranku. Juk, pavyzdžiui, internete pilna teiginių, kad ateizmas – tai paprasčiausias tikėjimo antipodas. Mes tikime, kad dievas yra, jūs tikite, kad jo nėra. Kitaip sakant, jūs neturite jokių argumentų savo netikėjimui pagrįsti.
Ateizmo požiūriu, netikėjimo į dievą argumentai – daugelio mokslų (gamtos, istorijos, psichologijos ir kt.) išvadų visuma, suponuojanti ir asmeninio gyvenimo patirtimi paremtą tikėjimą šiomis išvadomis. Tuo visiškai nenoriu pasakyti, kad ateizmas – tik išsimokslinusių žmonių privilegija. Tikri moksliniai atradimai,– tiek gamtos, tiek visuomenės, – visada įdiegiami į kasdieninę praktiką. Keičiantis pastarajai, keičiasi ir žmonių mąstymas, pamažu kardinaliai pakeisdamas jų sampratą apie pasaulio sąrangą, bažnyčios ir religijos vaidmenį. Taip buvo visais laikais. Prisiminkime kad ir prieškario Lietuvoje vykusį laisvamanių judėjimą. Šiandien šį procesą greitina visiems prieinamos masinės komunikacijos priemonės, vienaip ar kitaip perduodamos naujausius mokslo atradimus.
Vladislovo Dembskio (1831–1913), 1863 m. sukilimo dalyvio, ekskunigo, laisvamanio, antkapinis paminklas, pastatytas Šiaulių laisvamanių kapinėse 1926 metais (žr.http://snaujienos.lt/naujienos/ siauliu-kapai-senkapiai-kapinynai/28187-istorik-roma-baristait-apie-iauli-kapines-ir-kapinynus.
Lietuvos Laisvamanių draugija laisvamanių kapines steigė nesant sąžinės laisvės ir viešosioms kapinėms priklausant bažnyčiai. Lietuvoje veikė 14 laisvamanių kapinių.
Leokadijos Mickevičienės, paprastos tarnautojos, antkapinis paminklas, pastatytas 1993 m. Vilniaus Karveliškių kapinėse.
Paminklo papėdėje išgraviruotos raidės LPKD – Lietuvos Pasaulietinės Kultūros Draugijos pavadinimo trumpinys. Ši draugija, įregistruota Atgimimo pradžioje, buvo nusiteikusi leisti savo laikraštį, organizuoti vienišų draugijos narių laidotuves. Deja, draugijos veiklai išblėsus, Leokadijos Mickevičienės antkapinis paminklas liko vienintelis šios draugijos egzistavimo akmeninis ženklas.
Bet tai jau argumentų kalba. Jos nemažai ateistų ir netikinčiųjųvengia ir dėl psichologinių priežasčių. Rašytojas Sigitas Parulskis knygoje „Prieš mirtį norisi saldaus“ vienoje esė tiksliai nusakė šiuolaikinio laisvamanio svarstymo logiką: „Mano santykiai su įvairiomis dievybėmis (pradedant Egiptu, baigiant ateiviais iš kosmoso) labai komplikuoti, bet seniai suvokiau vieną dalyką: neverta apie tas komplikacijas niekam aiškinti. Kuo daugiau aiškini, tuo kvailesnis atrodai. Todėl dabar paklaustas, ar tikiu Dievą, visuomet atsakau: taip. Be abejo. Ir gyvent kur kas paprasčiau“. (Parulskis, S.Prieš mirtį norisi saldaus, 2011, p. 86).
Aš galvoju, kad šios logikos laikosi nemaža dalis Seimo narių savo priesaiką užbaigdami žodžiais: „Tepadeda man Dievas!“ Bet čia lemia jau ne psichologinės, o politinės priežastys. Jau geriau ištarsiu šią frazę, kad ir užsimerkęs, jau geriau įstosiu į seimo narių Maldos grupę, nors ir persižegnoti nemoku, kad tik paliktų mane ramybėje. Juk ne kartą spaudoje buvo rašyta, kad katalikiškos organizacijos sudarinėja nepageidaujamų politikų sąrašus, juos šmeižia. Kai kurie dabartiniai politikai šiam šantažui pasiduoda, jie dar veikiami to šoko, kurį patyrė politinio lūžio ir prisitaikymo metais. Bet, manau, sekant pagrindinėmis sekuliarizacijos raidos tendencijomis, tarp naujos kartos politikų bus žymiai daugiau pasaulietiškai orientuotų, su bažnyčia ir religija nesisaistančių žmonių. Be to, jie, tikiu, bus drąsesni, nepasiduodantys pašalinei įtakai. Šias permainas, be abejo, lems pasaulėžiūriniai pokyčiai visuomenėje. Iš sociologinių apklausų, matyti, kad jaunimo tarpe religingumas tolydžio mažėja, daugelyje bažnyčių sekmadienio mišios, kaip skundžiasi katalikiškų radijo laidų vedėjai, primena pensininkų susirinkimus.
Taigi, sekuliarizacijos, ateizacijos procesas neišvengiamas. Nebent Lietuva būtų taip nustekenta, kad jos žmonėms nieko kito nebeliktų, kaip tik melstis ir šauktis dievo pagalbos? Na, bet toks spėjimas panašus į pasaulio pabaigos pranašystes.
6 komentarai
Gojus :
2014-09-03 8:51
Kuo labiau išsivysčiusi šalis, tuo mažiau religijos.
Nepatiko man klausimo formulavimas toje apklausoje: „Nepriklausomai ar jūs lankote ar nelankote maldos vietas, ar jūs laikote save religingu, nereligingu žmogumi ar įsitikinusiu ateistu“
Kaip gali būti įsitikinęs? Kaip rašė R. Dawkinsas, skalėje tarp 1 ir 7, kur 1 yra religingas, o 7 – ne – jis save priskiria 6. Neįmanoma įrodyti kažko NEegzistavimo. Manau, kad jei „įsitikinusį ateistą“ pakeistume „netikinčiu“, jų būtų daugiau. Bet ar taip ar taip būtų mažuma. Belieka viltis ateinančioms kartoms.
Realistas :
2014-09-04 12:32
Aktualus, dalykiškas (todėl ir praktiškai reikšmingas) gerb. J. Mačiulio straipsnis. Jis faktais parodo, ne tik kur link eina ES žmonių sąmonė pasaulėžiūros sferoje, bet ir skatina žmogų nebūti „artistu“ – neveidmainiauti prisitaikant prie tendencingos politinės aplinkos. Nors, pagal Darviną, toks prisitaikymas siekiant išlikti (o visuomenėje siekiant ir konforto) yra natūralus, bet žmogaus atžvilgiu nėra nei protingas, nei doras, o tuo pačiu ir garbingas, nes jis remiasi biologiniais instinktais. Čia „humanizmą“ iš esmės valdo „gyvulizmas“. Religingumui proto nereikia, užtenka noro.
Lietuvoje – tik 1 proc. ateistų? Paskutinė vieta Europoje? Seime buvo tik vienas Č. Juršėnas ne veidmainis? Net ir buvusiems komunistams, tampantiems nepriklausomos Lietuvos „viešpačiais“, priimant priesaiką prireikė iliuzinio „viešpaties“ pagalbos?
„Ačiū dievui“, yra internetas. J. Mačiulio straipsniai rodo, kad padėtis palaipsniui keičiasi į protingą pusę. „Naująjį ateizmą“, taip įvardintą bernardinų spaudoje, galima būtų pavadinti „tyliuoju“, anot teologų, „šliaužiančiu“ ateizmu, kuris prieš religinę mistiką atvirai nekovoja, bet ją ignoruoja, palieka gyvenimo nuošalėje, prieš tūkstančius metų sukurtus kruvinus žydų dievus laiko nereikalingu sąmonės balastu. „Nepraktikuojančių krikščionių“ masė – taip pat didžiulė grėsmė bažnyčios likimui.
Todėl neverta per daug stebėtis, kad mūsų respublikoje taip mažai atvirų „bedievių“. Išblėstant teizmui (ypač įtakingiausioje visos žmonijos kultūrai Vakarų Europoje), neaktualus darosi ir ateizmas. Dar 19 a. Vincas Kudirka rašė, kad „katalikystė nepriguli prie prigimtų lietuvių tautos ypatybių, kad ji yra tiktai ateivė“ (Varpas, 1896, nr. 8), todėl „šiandien lietuviams visai nepritinka ir neparanku būti avimis“ (Varpas, 1896, nr. 1). Lietuviai jau beveik atsikratė neprašytų „ateivių“ valdžioje, atsikratys svetimo pramano ir pasaulėžiūroje. Bet tam reikia laiko, nes čia dar ilgai veiks išlikimo instinkto nesaikingumas. Kol kas „yra, kaip yra“. Bet tas „yra“ nuolat keičiasi. Ir procesas vyksta ne į „antgamtės“, o į gamtos pusę, nes anot angliškos patarlės, „Nature is true law“ – „Gamta yra tikrasis įstatymas“. Šventi žodžiai! Realizmo – kaip ir pačios realybės – išvengti neįmanoma.
Realistas :
2014-09-14 20:13
Gojus tvirtina, kad „negalima įrodyti kažko NEegzistavimo” ir kad „įsitikinusio ateisto“ sąvoka, tendencingai pasirinkta tyrinėtojų, skamba nelabai maloniai, todėl ir tyrimo rezultatai nėra visiškai objektyvūs. Abu šie teiginiai turi racijos. Tačiau visur yra „tačiau“.
Žinoma, tiesiogiai, kokiais nors faktais, neįmanoma įrodyti, kad dievo nėra. Pasaulio objektai ir jame vykstantys procesai nei įrodo, nei panegia dievo buvimą. Bet yra dar mąstymo logika, yra netiesioginiai įrodymai (argumentai), apibendrinti iš jau žinomų faktų, yra ne tik konkretūs, bet ir bendrieji mokslo dėsniai. Be to, jeigu teologai tvirtina, kad dievas yra, tai visų pirma jie turėtų įrodyti jo buvimą. Tokių bandymų yra, bet nėra pačių įrodymų. Jų ir negali būti, nes priešingu atveju religija išnyktų. Pagaliau yra dar Šventasis raštas, kuriame yra nemažai realizmo, parodančio, kad jokie „antgamtiški“ priedai nei gamtai, ne žmogaus protui nereikalingi.
* Komentaras sutrumpintas.
Vytautas :
2014-09-22 9:59
Su pakankamai keistais dalykais teko susidurti praktiškai. Tiesiog per pojūčius fiksavau tai ko būti negali arba keistos įvykių sekos. Na prie viso to teko atsidurti parai laiko komos būsenoje būnant absoliučiai sveikam. Tai patvirtino ir medicininiai tyrimai. Tiesiog kūno valdymas buvo “atimtas” ir atėjus reikiamam laikui “grąžintas”. Visų tų mano patirčių pasekoje susiformavo sekančios išvados. Pirmiausiai tai yra absoliučiai individualu ir tos informacijos neįmanoma niekaip patikrinti moksliškai. Buitinis pvz. galiu auginti triušius ir padaryti taip jie manęs niekada gyvenime neišvystų. Lygiai ta pati situacija. Aukštesnės sistemos neįmanoma niekaip ištirti ar pažinti be jos pačios noro. Kitas momentas bent mano atžvilgiu egzistavo dvi nesuvokiamos jėgos. Viena darė neigiamą poveikį kita saugojo nuo to poveikio. Ir religinė struktūra darė būtent neigiamą poveikį. Bet religinė struktūra per siauras apibrėžimas. Aš visą tą nesąmonę vadinu tarpiniu pasauliu. Žmonės tai ir vadino dievu. Tai joks gėris o paprasčiausia energetinė struktūra gyvenanti žmonių energijos sąskaita. Tinka absoliučiai visokios emocijos. Tiek teigiamos , tiek neigiamos, tiek savanoriškos maldos, tiek priverstinės kančios. Tai energija, maistas kažkam. Ir dar tai materiali nors ir aukštesnių vibracijų struktūra. Jos galimybės visų gyvų organizmų visiškas valdymas. Bet susidūriau ir su kitu kažkuo. Buvo tiesiogiai pademonstruotas bendrai materijos tiek gyvos tiek negyvos subtilus valdymas nesukeliant jokių neigiamų pasekmių. Galiausiai man dariusios neigiamą poveikį struktūros neliko. Žodžiu bažnyčios šiuo metu tikrai absoliučiai tuščios. Žmonių garbinto dievo nėra. Tai kas yra neturi nieko bendro su religijomis. Be to nekelia jokių reikalavimų žmonėms ir nesikiša į žmonių gyvenimą. Jų tarsi nėra. Procesas pilnai “automatizuotas”. Tikslas išmokti gyventi vadovaujantis laisvos valios principu, kad tai suprasti ir mokytis yra priežasties pasekmės dėsnis kaip grįžtamas ryšįs. Procesas individualus, nereikalingi jokie mokytojai. Nėra jokių nuodėmių, karmų ar dar kažkokių nesąmonių. Esmė konkretūs sprendimai. Ką galvoji jokio skirtumo. Esmė ką darai. Pageidautina laikytis laisvos valios , bet nebūtina. Kai nusibos gauti per galvą tiesiog susiprasi. Visumoje visokie dievo neigimai , teigimai neturi jokios reikšmės. Tuščias ir beprasmis reikalas. Yra kaip yra. Jei jūs dar nesusidūrėt su kaip aš vadinu amžinomis pirmapradėmis minčių sankaupomis su vyriška ir moteriška logika tai reiškia dar ne laikas ir tiek. Ar jos egzistuoja ne materijoje ar ne nuo to jums jokio skirtumo. Gyvenimas vyksta čia ir dabar. Jokie dvasingumo mokymai taip pat neturi jokios prasmės, nes reikia mokytis gyventi. O tam reikia tik atidžiai stebėti savo sprendimų pasekmes ir nieko daugiau.
V. B. :
2014-09-25 12:32
Asmeninis sveikatos stovis ir pergyvenimai, taip kaip ir objektyvūs gamtos reiškiniai, nei įrodo, nei paneigia mistiką,
tik parodo, kad fantazijos čia nieko nereiškia ir todėl yra nereikalingos. Žmogus atsiranda, laikinai gyvena ir
išnyksta tik pagal nenumaldomus gamtos raidos dėsnius.
Principas :
2014-12-09 13:14
Turbūt bus į temą, jei priminsiu dvi, vieną radijo, kitą televizijos, laidas, nuskambėjusias visai neseniai. Radijo laidoje garsus katalikų bažnyčios ideologas teigė, jog nėra taip svarbu, kokie tie tikintieji, lanko bažnyčią ar ne, yra religingi iš įsitikinimo ar iš tradicijos. Bažnyčiai svarbiausia, kad įvairiose gyventojų apklausose ir surašymuose būtų užfiksuota, kad jie yra tikintieji. Aukštas tikinčiųjų procentas tarp gyventojų, kaip ir aukštas pasitikėjimo reitingas Vilmorus apklausose bažnyčiai suteikiąs teisę kalbėti visuomenės vardu socialiniais klausimais, reikalauti iš Seimo nepriimti bažnyčiai nepatinkančių įstatymų, ginti atitinkamus kandidatus rinkimuose ir pan.
Televizijos laidoje vienas iš Lietuvos katalikų bažnyčios hierarchų, gindamas bažnyčios teisę siųsti Vyskupų konferencijos atstovą į Žurnalistų etikos komisiją, vėl prisiminė aukštus bažnyčios pasitikėjimo reitingus ir aukštą Lietuvos gyventojų religingumo procentą. Tai, esą, suteikia bažnyčios hierarchų reikalavimams „tautos balso“ statusą.
Suprasdami, kaip atvirai bažnyčia savo naudai manipuliuoja reitingais ir procentais, netikintieji jokiomis antgamtinėmis būtybėmis turėtų būtų principingesni ir įvairiose apklausose rašytis tuo, kuo jaučiasi esą – netikinčiais, laisvamaniais, ateistais. Reikia nesuteikti bažnyčiai galimybės kalbėti visų žmonių vardu. Netikintieji galėtų aktyviau dalyvauti ir internetinėje erdvėje organizuojamose apklausose pasaulėžiūros klausimais bei drąsiai išsakyti savo pasaulėžiūrinę tapatybę. Būkime drąsesni ir principingesni!