Ateistas ir mirtis: laidojimas
11 Šeštadienis Bir 2022
Autorius: administratorius
Žymos: Krikščioniškų laidotuvių idėjinis turinys, Laidotuvių su religinėmis apeigomis gajumo priežastys, Pasaulietinių laidotuvių apeigų prasmė
Laidotuvės rodo žmonių pažiūrą į mirusįjį ir mirtį“, – rašoma Visuotinėje lietuvių enciklopedijoje ir kaip nekvestionuotiną dalyką priduria: „Krikščioniškose šalyse laidotuvių apeigos atspindi Bažnyčios požiūrį į žmogaus mirtį kaip į laikiną būvį, po kurio prasidės amžinasis gyvenimas; jomis Bažnyčia paveda mirusiuosius Dievui, stiprina tikinčiųjų amžinojo gyvenimo viltį, skelbia tikėjimą būsimuoju prisikėlimu iš numirusiųjų“. Enciklopedijoje aprašomos krikščioniškos, musulmoniškos, judėjiškos laidotuvių apeigos, o apie pasaulietines net neužsimenama. Nors ir ne taip kategoriškai, bet iš esmės tą patį tvirtina ir lietuviškoji Vikipedija: „Paprastai laidotuvių procesą lydi religinės apeigos“. Spaudoje irgi dažniausiai adoruojamos laidotuvės su religinėmis apeigomis.
Tenka pripažinti, kad tai nelabai nutolę nuo kasdienybės. Žiūrėk, tau pažįstamas ar visuomenėje žinomas žmogus nebuvo religingas, net ne kartą viešai yra išsakęs savo laisvamaniškas pažiūras, o jam mirus, jau laidojamas su bažnytinėmis ceremonijomis. Anot sociologinių apklausų ir pačių kunigų pastebėjimų, bažnyčias lanko tik keletas procentų gyventojų, o laidojama su religinėmis apeigomis nepalyginamai daugiau. Kodėl?
Ar kad norima įtikti bažnyčiai, ar kad laikomasi įsikibus per šimtmečius įsitvirtinusių tradicijų ir įpročių, ar dėl mąstymo inercijos, ar dėl mados. Praėjo šimtmečiai, iš esmės pasikeitė žmonių pasaulėžiūra. Sekuliarizacija tapo masiniu reiškiniu. O mes vis laikomės to, kas jau nebeatitinka šiuolaikinio žmogaus mentaliteto ir pasaulėžiūros.
Aiškindamas šio reiškinio priežastis ir neatmesdamas ką tik išvardytų, noriu pažymėti ir kai kurias kitas priežastis, trukdančias įsitvirtinti pasaulietinėms laidotuvėms.
Visų pirma, reikia prisiminti, kad religija ilgiausiai laikosi jausmų ir tradicijų plotmėje. Mirtis, laidotuvės – jautriausios šios plotmės dalys. Visos religijos jomis minta ir spekuliuoja. Tuo pasinaudoja ir bažnyčios įtaka suinteresuotos vyraujančios politinės ir visuomeninės jėgos bei institucijos, formuojančios palankią religijai visuomeninę nuomonę.
Antra, religinės laidotuvių tradicijos formavosi tūkstantmečiais. Bažnyčia čia šimtmečius netrukdomai diktavo savo valią. Net kapinės buvo jos jurisdikcijoje. Tik konstituciškai atskyrus bažnyčią nuo valstybės, baigėsi jos juridinis diktatas. Bet dvasinis tebesitęsia. Mirties adoravimas, dangiškosios palaimos ir paguodos pažadas, tikinčiųjų įtikinėjimas ir įpareigojimas atsisveikinti su artimaisiais krikščioniškai – neatskiriama religinių praktikų ir bažnytinių apeigų dalis.
Trečia, sunkiai įveikiamas stereotipas „lietuvis-katalikas“, kaip ir „arabas-musulmonas“, lemia ir požiūrį į laidotuves su katalikiškomis apeigomis kaip pagarbą lietuviškosioms tradicijoms, perimtoms iš protėvių. Jų nepaisymas net traktuojamas kaip patriotizmo stoka. Etnokultūros propaguotojai, pabrėždami konservatyviąsias jos puses, nutyli, kad tradicijos keičiasi, priklausomai nuo besikeičiančių sąlygų ir žmonių pasaulėžiūros.
Ketvirta, bažnyčia visaip palaiko mintį, kad religingumas neva yra įgimtas dalykas, mirties akivaizdoje nėra ateistų, prieš mirtį visi šaukiasi dievo. Todėl laidojimas su religinėmis apeigomis esąs jų prigimtinės teisės vykdymas, nežiūrint, ar jie gyveno „tiesoje“ ar „paklydime“. Žinoma, tai jau šiuolaikinės, sumodernintos bažnyčios teiginys, anksčiau ji „netikėlių“ net neįsileidavo į kapines, laidodavo „už tvoros“.
Penkta, nuo pasaulietinių laidotuvių sulaiko ir tai, kad nežinoma, kaip jas organizuoti. Nei radijas, nei televizija, nei oficialioji spauda jų eigos neaprašo, savarankiškai susibūrę laidotuves aptarnaujančios grupės dažniausiai siūlo religinio turinio repertuarą, neretai savo „dievotumu“ pranokstantį patį kunigą. Tiesa, pastaruoju metu atsiranda žmonių ne tik kalbančių apie pasaulietinių laidotuvių viešinimo būtinumą, bet ir siūlančių savo paslaugas jas organizuojant (žr. https://www.elta.lt/lt/pranesimai-spaudai/metas-apie-laidotuves-prabilti-kitaip-218751).
Tačiau kol kas pasaulietinės laidotuvės, galbūt tik išskyrus kai kurių įžymių žmonių palydėtuves, būna monotoniškos: skambant gedulingos muzikos įrašams, atėjusieji į jas sėdi susimąstę, nuleidę galvas arba šnibždasi tarpusavyje. Aiškiai reikia to, kas apjungtų susirinkusius, kas primintų mirusiojo gyvenimą. Todėl ir per paprasto žmogaus laidotuves turi būti prisimintas jo nueitas gyvenimo kelias, jo paliktas pėdsakas, turi būti aukštinamas žmogus, o ne mistinės esybės.
„Protingas žmogus apie nieką taip mažai negalvoja kaip apie mirtį“, – rašė viena didžiausių figūrų ateizmo istorijoje – panteistas Benediktas Spinoza (1632–1677). Ši mintis labai patiko didžiajam vokiečių švietimo epochos poetui J.V. Gėtei (1749–1832), teigusiam, jog tik šiame gyvenime, o ne po mirties, žmogus gali ir turi realizuoti visas savo galimybes ir troškimus. Tik čia jis gali kurti gėrį ir grožį ir juo dalintis su kitais. Tik čia jis gali sušukti: „Sustok, akimirka žavinga“. Tik čia jo nemirtingumas.
Taigi per laidotuves turi skambėti humanistinė gaida, žmogaus gyvenimo apoteozė, o ne mirties, eucharistinio Kristaus kančios ir prisikėlimo misterija. Pastaroji ypač groteskiškai atrodo per netikinčio, ateisto laidotuves. Žmogus nelankė bažnyčios, netikėjo jos propaguojama „tiesa“, o štai po mirties jį prievarta stengiamasi įgrūsti į „dangų“. Gal tikintys artimieji ir jaučiasi teisūs, patenkinti atlikę savo, dievoto, žmogaus pareigą, tačiau nesusimąsto. ar jie tuo nepažemino savo artimo ir mylimo žmogaus, supratusio pasaulį kitaip, negu jie, atminimo.
9 komentarai
Vladas Balkevičius :
2022-06-14 17:41
„Kaip tu mane palaidosi, Vladuli, kai aš numirsiu?“ – paklausė manęs sunkiai serganti motina. „Jeigu jūs, mama, numirsit anksčiau už mane, pirmiausia bus daug ašarų, ne tik gėlių, bus jūsų gerumą prisimenančios kalbos prie kapo. Mes dar pagalvosime, kaip jus prasmingiau pagerbti“.
Mano, kaip realisto (ir todėl ateisto), pati didžiausia pergalė, ko gero, buvo tai, kad, kaip pasakojo palatoje gulinčios moterys, mirdama mano mama šaukėsi „Vladuko“. Jau ne dievo. Gaila, kad negalėjau tada būti kartu su išeinančia, iš kurios atėjau…
Andrius :
2022-06-15 18:12
Kad ir koks bent kiek reikšmingesnis gyvenimo įvykis vyktų, žmonėms reikia ritualo, kuris tą įvykį “įrėmintų”. Ne išimtis ir laidotuvės.
Straipsnio autorius teisingai pastebėjo: bažnytiniai ritualai yra kurti ir tobulinti tūkstantmečius, o alternatyvų praktiškai nėra sukurta. Sovietiniais laikais buvo bandoma kurti “komunistinius” ritualus, deja jie atrodė labiau kaip parodija, neprigijo, numirė kartu su sistema. (Prisiminkime pvz komunistinį santuokos liudijimą kuris kėlė juoką arba šiurpą). Ir dabar yra daug nelabai tikinčių porų, kurios nori susituokti bažnyčioje, nes tiesiog “iškilminga ir gražu”.
Bet čia truputį nukrypau nuo temos. Bandydami kurti vadinamuosius ‘humanistinius ritualus”, taip pat ir laidotuvių humanistinį ritualą (tradiciją) berods šiuo metu pirmauja britai, pvz:
https://humanists.uk/ceremonies/non-religious-funerals/
Lietuvoje dar toli iki to…
Vladas :
2022-06-17 12:21
Sovietmečiu ne tik visos dienos buvo tamsios, bet ir visos katės juodos… Išvis nebuvo jokios kultūros… Bet ar dar ilgai taip nemokšiškai bus painiojama politika su religija ir ateizmu (kaip ir sovietmečiu, tik dabar jau iš kitos pusės)?
Nereligingi žmonės, laidodami artimuosius, plaukia pasroviui su religinėmis giesmėmis, sutanomis ir kryžiais, nes faktiškai beveik neturi kito pasirinkimo. Tačiau ar prasimanymai ir neprotingas mistinis spektaklis bažnyčioje yra tinkama pagarba mirusiems? Ar bažnyčios didingumas atperka ritualu kvailumą?
Ką daryti? Kur mūsų vadovai, atsakingi už pasaulėžiūros, apeigų ir ceremonijų kultūrą? Ar jiems negalioja Konstitucijos straipsnis, kad „Lietuvoje nėra valstybinės religijos“? Kodėl viešai net neaptariami šie klausimai? Tikrai demokratinėse šalyse religija jau tampa nei reikalinga, nei nereikalinga – į ją, kaip bereikšmę istorijos liekaną, tiesiog nekreipiama dėmesio.
Urtė Žukauskaitė-Zabukė :
2023-02-21 16:59
Humanistinės laidotuvių ceremonijos jau vyksta ir Lietuvoje, jas, kaip ir vestuvių ceremonijas, vykdo humanistinė organizacija VšĮ Laimingas žmogus.
Bendradarbiaujame su Britais, bet nepasakyčiau, kad jie lyderiauja. Puikiai veikia ir skandinavai. Esame tarptautinio tinklo Humanists.International nariai.
Šiuo metu mūsų organizacijoje veikia 44 apmokyti ceremonmeisteriai ir per tuos metus įgyvendinome arti 1000 ceremonijų. Visgi, daugiausiai ceremonijų – vestuvių.
Kodėl?
Su vestuvėmis dirbti pradėjome 2017, čia yra jau didesnis įdirbis, o tuo pačiu ir ceremonmeisterių poreikis. Jeigu nebūtume išdirbę kūrybinio proceso su vestuvėmis vargiai galėtume kurti daug sudėtingesnes laiko ir emocinio svorio prasme laidotuvių ceremonijas. Laidotuvių ceremonmeisterių dabar turime 10, kol kas pakanka, bet visuomet ieškome bendraminčių.
Su laidotuvėmis, žinoma, veikia dar ir faktorius, kad vestuvėse žmonės sprendžia patys ką rinktis, o laidotuvėse visa šeima ir vis dar labai daug “nes taip reikia”. Tačiau poreikis tikrai yra ir jis auga.
Mes stengiamės kalbėti apie mirtį ir normalizuoti bei didinti žinomumą apie pasaulietinį išlydėjimą, pradėjau daryti tinklalaidę Taškas. Kiekvienais metais, prieš Vėlines organizuojame mugę Vėlinių gelmės. Organizavome masinę pasaulietinę Lydėtuvių ceremoniją Ukrainos herojams.
Daugiau:
Apie Laidotuves: http://www.lydetuves.lt
Tinklalaidė apie mirtį: https://www.facebook.com/taskaspodcast
Vėlinių gelmės: https://www.lydetuves.lt/bendryst%C4%97smug%C4%97
Pasaulietinė Ukrainos žuvusiųjų pagerbimo ceremonija: https://www.lydetuves.lt/lydetuves-ukrainos-herojams
Karuža J. :
2022-06-17 10:50
Straipsnis aktualus. Jame keliama pasaulietinių laidotuvių, be religinių apeigų, organizavimo problema. Tačiau man užkliuvo didžiojo filosofo Artūro Šopenhauerio mintis, užrašyta po jo portretu: „Po mirties būsi tuo, kuo buvai iki jos“. Taip, tai ateistinė mintis, neigianti pomirtinio gyvenimo realybę. Galima suprasti Šopenhauerį. Jis šiuos žodžius parašė neigdamas krikščioniškus grasinimus pragaro bausmėmis ir dangiška palaima. Bet atskirai paimta ši mintis įgauna nihilizmo, žmogaus gyvenimo prasmės neigimo atspalvį.
Žmogus miršta, jo kūnas suirsta, bet jo genai išlieka palikuonyse, perduodami iš kartos į kartą. Išlieka ir jo materialūs darbai – parašytos knygos, nutapyti paveikslai, pastatyti kaimai, miestai, sukurta technika, pasodinti miškai, išpuoselėta agrokultūra ir t.t., ir t.t. Jų autoriai – ne tik rašytojai, architektai ir kiti kūrėjai, bet ir eiliniai žmonės, įgyvendinę jų idėjas, saugojantys ir turtinantys materialinį ir dvasinį paveldą. O žmogaus meilė, pasiaukojimas savo šeimai ir kitiems – argi jos dingsta be pėdsako?
Andrius :
2022-06-17 16:33
Su tam tikra dalimi jumoro galiu pasakyti, kad Šopenhauerio mintis anaiptol ne ateistinė, jis tiesiog savais žodžiais persakė biblinę mintį: “sugrįši į žemę, iš kurios esi paimtas. Esi dulkė ir dulke vėl pavirsi”. :)
Ši frazė priklauso Pradžios knygai, ir visiškai gali būti, kad ji reprezentuoja senąjį judaizmą, kuris visiškai neakcentavo pomirtinio gyvenimo.
Mes įpratę manyti, kad religija turėtų sietina su pomirtinio gyvenimo vizija, daugeliu atvejų taip ir yra, bet ne visada. Senasis judaizmas buvo viena iš tų religijų, kuri pomirtinio gyvenimo visai neakcentavo, tikėtina kad jo ir neišpažino.
Taigi, o griežtai techniškai Biblija ir Šopenhaueris yra teisūs: mes liksime tuo kuo ir buvome, neorganizuota atomų visuma.
Tik vienetams iš milijonų asmenybių pavyksta būti prisimenamiems bent kiek ilgesnį laiką. Ne visi susilaukia vaikų, ne visi palieka ryškų pėdsaką kultūroje. Turime sau pripažinti, kad po keleto kartų daugelio iš mūsų niekas nebeprisimins, kaip ir nebeprisimena milijonų žmonių prieš šimtmečius gyvenusiųjų. O ką jau kalbėti apie didesnius, kosminius laiko mastelius: milijonus arba milijardus metų. Tada dings prisiminimas ir apie žmoniją, ir apie visas buvusias mūsų meiles ir pasiaukojimus.
Manyti kitaip, įsivaizduoti kad MEILĖ ar kitos dvasinės kategorijos išlieka amžinai kaip kažkokia paslaptinga substancija, tai būtų žingsnis (atgal) į tam tikrą misticizmą, į savotišką religiją, tik be Dievo sąvokos centre. Deja, bet šiuolaikinis mokslas (fizika, mechanistinis pasaulio suvokimas) tokios galimybės nepatvirtina.
Andrius :
2022-06-17 17:12
Dar truputėlį norėčiau pakomentuoti dėl nihilizmo, gyvenimo prasmės neigimo…
Gyvenimo prasmę galima įžvelgti nebūtinai pavelde, o ir pačiame procese: ką nors mylėti, suteikti kitai būtybei malonumą (plačiausia prasme) galima laikyti prasmingu dalyku, nepaisant to, kiek ilgai mūsų paveldas išliks ir ar iš viso išliks.
Tarkime jeigu staiga įvyksta katastrofa ir visi (visa mūsų giminė, ar net visa žmonija) žūname ir fiziškai iš mūsų nieko nelieka, ar tai reikš, kad mūsų gyvenimas buvo neprasmingas?..
Raimundas :
2022-06-23 2:14
Ar gyvenimas buvo prasmingas, priklauso nuo vertintojų.
Jeigu nelieka vertintojų, nelieka ir prasmės.
Dažniausiai nebelieka informacijos apie gyvenusį žmogų, tada tiesiog nėra prasmės vertinimo objekto.
Pats siekis prasmės, kokia ji bebūtų, žmogaus gyvenimui suteikia kryptingumo.
Manau, kad kiekviena žmogaus veiklos kryptis prasminga tiek, kiek ji išlieka gyvybinga, veikli, reali, tarnaujanti gyvenimui. Įsivaizduojamą pomirtinį gyvenimą priskirčiau iliuzijų pasauliui, jo ir prasmė – iliuzinė…
Valdas :
2022-07-11 20:38
Vau! kaip smagu skaityti ne tik puikiai parašytą aktualų straipsnį, bet ir labai protingus ir raštingus komentarus! Retas dalykas. Problema iš tikrųjų aktuali, nes pas mus nėra nereliginių laidojimo tradicinių, o ir žmonės dar nėra pratę prie nereligio formato.