Brianas Bakeris. Biblija – nesusipratimų šaltinis (vertė Lina Navickaitė. Vilnius: VŠĮ „forSMART“, 2015) : mintys perskaičius knygą
11 Šeštadienis Lie 2015
Brianas Beikeris (Brian Baiker) – iki šiol buvo nežinomas vardas lietuvių ateistinėje literatūroje. Tik šiais metais lietuvių kalba perskaitėme jo nepriklausomoje Past Pencil leidykloje 2012 m. išleistą knygą „Biblija – nesusipratimų šaltinis“ („Nonsense from the Bible“).
Apie autorių žinome labai mažai, tik tai, ką jis pats papasakojo minėtoje knygoje. Visažiniame internete taip pat nepavyko rasti daugiau žinių apie jį, net fotografijos. Tačiau kad suprastume autoriaus mąstymo logiką, būtina žinoti jo gyvenimo kelią. Jis buvo auklėjamas krikščioniškojo fundamentalizmo dvasia, t. y. jam buvo giliai įdiegtas tikėjimas, kad „krikščioniškoji tiesa, Dievas, Jėzus ir Šventoji Dvasia yra absoliučios tiesos“. Jis tapo dvasininku, o nuo 1979 metų buvo vienos iš didžiausių Australijos krikščionių fundamentalistų bažnyčių pastorius. Tačiau 1989 m., iširus santuokai, Beikeris atsistatydino iš šių pareigų ir įniko į savo tikėjimo bei jo pagrindinio šaltinio –Biblijos – nagrinėjimą. Iki tol jis gyveno „krikščioniškojo burbulo“ vakuume. Vaikystėje iš jo buvo reikalaujama neskaityti jokių kritinių tekstų apie Bibliją, subrendęs jis ir pats siekė skaityti tik krikščioniškus šaltinius, žiūrėti tik krikščioniškas vaizdajuostes. Tą patarė daryti ir savo bažnyčios lankytojams. Ištrūkęs iš krikščioniškosios izoliacijos, jis ne tik atidžiai iš naujo perskaitė Bibliją, bet ir gilinosi į mokslinius darbus, kritiškai analizuojančius Bibliją – tiek Senąjį, tiek Naująjį testamentus. Skaitė istorinius veikalus apie senuosius tikėjimus bei krikščionybės įsigalėjimą, analizavo natūraliosios evoliucijos, kosmologijos mokslinius tyrinėjimus. Pamažu stiprėjo jo kritinis Biblijos vertinimas. Galiausiai jis šviesiai tiesiai ištarė: „Nonsense! Nesąmonė! Nesusipratimas!“ Šis šūksnis buvo ne tik tiesos atradimo džiaugsmo, bet ir nusivylimo savo ankstesniu tikėjimu išraiška.
Minėti epitetai, taikomi Biblijai, šiandien neįprastai skamba net ateistui, sutinkančiam, kad Biblija – ne “Dievo įkvėptas“ žodis, o žmogaus proto, vaizduotės padarinys, sukurtas per daugiau kaip 1600 metų. Taip, ateistai teigia, kad Biblijoje daug nežabotos religinės vaizduotės žaismo, daug prieštaravimų, fantastinių pasakojimų, daug žiaurumo, nepateisinamo šiuolaikinės civilizacijos fone, bet savo darbuose jie stengiasi paaiškinti biblinių vaizdinių atsiradimą istorinėmis, socialinėmis politinėmis priežastimis, to meto žmogaus mąstymo ypatybėmis, gamtos ir žmonių santykių samprata.
Betgi pamėginkime įsijausti į Briano Beikerio padėtį. Jis dar neseniai buvo krikščionis fundamentalistas, „pažodžiui priėmęs Bibliją, laikęs ją absoliučia tiesa, Dievo žodžiu“. Šimtus kartų jis skaitė Bibliją ne tik sau, bet ir kitiems, ir jam niekada nekilo abejonių dėl jos vaizdinių, teiginių, pranašysčių teisingumo. Ir staiga, lyg kas būtų jam nutraukęs maršką nuo akių bei nuėmęs geležinius pančius nuo širdies ir nuo proto, Biblijoje jis perskaitė tai, kas joje iš tikrųjų parašyta, o ne tai, kas buvo įdiegta auklėjimo, teologinių studijų. „Aš buvau aklas, o dabar matau“, – rašo jis. Kaip toks „neofitas“ nesušuks: „Nesusipratimas!“. Žinoma, nuosaikesni Biblijos atžvilgiu bus tie žmonės, kuriuos teologas Kreigas Grošelis pavadino krikščionimis ateistais (žr. Groeschel, Craig, Krikščionis ateistas, Vilnius, 2014). Jų tikėjimas remiasi ne įsitikinimu, o tradicija, visuomenine nuomone ir pan. Ne, Brianas Beikeris buvo ne toks. Jis tikėjo Biblija besąlygiškai, o kai nustojo tikėti, negalėjo tylėti, negalėjo neišsakyti to, ką galvojo.
Ignoruojant šią Beikerio patirtį, negalima suprasti jo Biblijos analizės specifikos. Jis nėra bešališkas šventraščio tyrinėtojas. Imdamasis analizuoti bet kurią Biblijos vietą, jis neišvengiamai prisimena, kuo jis pats tikėjo ir ką sakė apie ją savo parapijiečiams. Jo išvados pažymėtos asmeninės patirties. Kai kam jo teiginiai apie Bibliją gali pasirodyti paviršutiniški ir primityvūs. Betgi jis analizuoja ne įmantrius teologinius išvedžiojimus, o eilinių krikščionių fundamentalistų pažiūras, kokias, beje, jis pats turėjo.
Brianas Beikeris Biblijos „nesusipratimus“ pagal jų svarbą krikščioniškoje pasaulėžiūroje suskirsto į dešimt grupių.
Pirmiausia jis aptaria pasaulio pabaigos ir antrojo Jėzaus atėjimo idėjas. „Kol buvau krikščionis, daugybę, daugybę kartų girdėjau mokant ir pamokslaujant apie pabaigos laikus ir antrąjį Jėzaus atėjimą“, –rašo jis (p.29). Dabar skaitydamas Bibliją, Beikeris nustemba, supratęs, kad Jėzus kalba ne apie neaprėpiamai tolimus ateities laikus, o „ aiškiai pasako, grįš kol dar bus gyvi tuo metu gyvenusieji“ (p.12). Autorius neanalizuoja socialinių, psichologinių, religinių priežasčių, kodėl pasaulio pabaigos ir antrojo Kristaus atėjimo idėjos įsitvirtino krikščionių sąmonėje. Jis tik pasako tas išvadas, kurias jis padarė stebėdamas krikščionis fundamentalistus ir dvasininkų uolumą šiuo klausimu. „Baimė visuomet yra galingas ginklas, padedantis tikintiesiems likti ištikimiems… Tikėjimas, kad visų laukia „teismo diena“, yra nuolatinis baimės kupinas priminimas palaikyti gerus santykius su Dievu“ (p.27). O šių idėjų propagandistams tai – gana pelningas užsiėmimas, sukrovęs milijonus (žr. p. 29).
Išanalizavęs istorinius veikalus apie senovės Rytų tikėjimus, jų idėjų ir vaizdinių perimumą, krikščionybės formavimąsi bei senovės romėnų ir žydų istorikų liudijimus apie Jėzų, B.Beikeris Biblijoje atranda antrąją „nesusipratimų“ grupę – pasakojimus apie Jėzaus nukryžiavimą ir prisikėlimą. Autorius pateikia daugybę Naujojo testamento citatų, lygina vienus pasakojimus su kitais ir daro išvadą: „Visa ši istorija kilo iš legendų ir mitų, o ne iš teisingos, tikslios, kur nors užfiksuotos informacijos“ (p.51). Išvada ne nauja, žinoma nuo pat ateizmo istorijos pradžios. Bet atsiminkime, kad mes skaitome ne istoriko ar filosofo veikalą, pasišovusį atskleisti naujus krikščionybės socialinių priežasčių, idėjinių ištakų bei įsitvirtinimo psichologinio mechanizmo aspektus. Mes skaitome neseniai buvusio krikščionių fundamentalistų dvasininko pasakojimą, kuris skiriamas ne intelektualams, o eiliniams tikintiesiems.
Visų krypčių krikščionių propagandoje pagrindinę vietą užima religijos teigiamos įtakos šeimai ir dorovei demonstravimas. Biblija laikoma moralinių vertybių šaltiniu ir pagrindu. Todėl neatsitiktinai B.Beikeris atidžiai ir kruopščiai skaitė bei fiksavo Biblijos – ir Senojo, ir Naujojo testamento – pasakojimus apie šeiminius santykius, požiūrį į vaikus, moteris, to meto nusikaltimų pobūdį bei nuobaudas už jas. Ir prieina išvadą, jog tikras nesusipratimas (3 ir 4 sk.) laikyti Bibliją humaniškų žmonių santykių pagrindu.„Geriausiu atveju Biblija mums siūlo keletą naudingų patarimų apie šeimą, kurie iš esmės yra ne daugiau nei paprastos žmogiškosios vertybės, paplitusios visuomenėje, nesvarbu, religingoje ar ne. Blogiausiu atveju joje pateikiami siaubingi ir neteisybės kupini įstatymai, galioję prieš 2000–6000 metų ir dar seniau, kurie yra visiškai svetimi dabartiniam pasauliui ir trečiojo tūkstantmečio visuomenei“ (p.76). Taip, Biblijoje yra guodžiančių ir drąsinančių eilučių. Jos šiuolaikinių dvasininkų pamoksluose dažniausiai cituojamos bei interpretuojamos, todėl dauguma tikinčiųjų, nors ir reguliariai lanko bažnyčią, labai mažai žino, apie ką iš tikrųjų rašo Biblija, kad be „šviesių“ motyvų, joje gausu ir tamsių“, kuriuos visuomenė seniai atmetė.
Penktajai „nesusipratimų“ grupei autorius priskiria paranašystes apie Jėzų. Priminsiu, kad šias pranašystes šiuolaikiniai krikščionių teologai linkę laikyti svarbiausiomis krikščionybės istorijai iš visų Senojo testamento knygų. Ne vienas teologas pripažįsta, kad daugelis Senojo testamento pasakojimų atspindi senovės semitų genčių tarpusavio kovas už būvį, jų pasaulio sampratą, tačiau pranašų knygos, esą, neabejotinai liudija stebuklingą žmonijos gelbėtojo Kristaus atėjimą.
Biblijos kritikai irgi skiria nemažą dėmesį Senojo testamento pranašystėms ir įrodo, kad jos lietė savo laikmetį, kalbėjo apie savo laiko problemų sprendimą to meto žmonėms žinomais būdais – stebuklais, burtais, magija. Senojo testamento pasakojimus Naujojo testamento autoriai galėjo laikyti pranašystėmis apie būsimąjį mesiją dažniausiai tik savavališkai juos interpretuodami. Šią aplinkybę ypač pabrėžia B. Beikeris. Jis rašo: „Daugelis vadinamųjų pranašysčių yra tiesiog „išrastos“, kad Naujojo testamento autorių vėliau būtų pritaikytos prie jo konteksto ir turinio. Čia akivaizdus pavyzdys – [Evangelija pagal Matą, 2: 16–18] . Teigti, kad Erodo palieptas kūdikių žudynes išpranašavo pranašas Jeremijas, yra absurdas“ (p.110).
Prie „nesusipratimų“ B. Beikeris priskiria Biblijoje aukštinamą maldos galią, tikėjimo gydantį poveikį, kaip ir pasakojimą apie Nojaus arką. Aš tik norėčiau keletą žodžių pasakyti 6-ai „nesusipratimų“ grupei priskirtą biblinę pasaulio sukūrimo versiją.
Visiems žinomos mokslinės teorijos apie visatos formavimąsi, gyvybės evoliuciją, Deja, kaip rašo B. Beikeris, „milijonai Biblija tikinčių krikščionių joje pasakytus žodžius [apie pasaulio sukūrimą per šešias dienas] priima už gryną pinigą, nekreipdami dėmesio į kitus šaltinius“ (p.126). Šį tikėjimą palaiko visos krikščionių bažnyčios, tarp jų ir katalikų bažnyčia, nežiūrint to, kad ji viešai neneigia nei šiuolaikinės kosmologijos, nei biologinės evoliucijos teorijos. Katalikų bažnyčiose per metus laikomos ne vienerios mišios, kur Pradžios knygos žodžius apie dieviškąjį pasaulio sutvėrimą palydi visų susirinkusiųjų choras: „Tai buvo Viešpaties žodis!“. Juos tikriausiai taria ir tie mišių dalyviai, kurie pripažįsta mokslo atskleistą pasaulio kilmę ir sandarą. Čia ir yra paradoksalus tikinčiojo sąmonės dvilypumas. Jo negali išspręsti vien mokslinis žinojimas. Nepaisant mokslo žinių ir logikos, žmonės tiki tuo, kuo nori tikėti. O apie to noro formavimosi priežastis jau reiktų kalbėti atskirai.
12 komentarų
Realistas :
2015-07-12 12:28
Religija – noro dominavimo protui išraiška. Jai rūpi ne tiesa, o gyvenimas. Tai nesaikingo savisaugos instinkto išraiška. Iš tikro – subjektyviai imant, be gyvenimo viskas praranda prasmę, net ir tiesa.
Tačiau “karti” tiesa yra objektyvi, ji nepaiso norų ir interesų. Mirtis – toks pat faktas, kaip ir gimimas. Atsiradimas ir išnykimas – bendras visos tikrovės dėsnis, lemiantis laikiną ir žmogaus būtį, nes žmogus – taip pat gamtos dalis.
Man tik neaišku, kodėl šios knygos vertėjas sušvelnino jos originalų pavadinimą – “Nonsenses of the Bible”. Mano nuomone, Bibliją – žmogiškojo kvailumo apraišką – dera vadinti jo vardu, nes joje pasitaikantys išminties fragmentai nesudaro jos esmės.
Nemandagu? Užtat adekvatu. Žmogus visumoje gali būti laikomas protingu, bet pasaulėžiūros sfera – ypatinga. Čia labiausiai kvailas tas, kuris nenori suprasti.
Aura :
2022-04-24 20:27
Sutinku 💯.
Mergina :
2015-08-07 22:40
Pasaulyje yra įgimtas baimės jausmas, kad po mirties nieko nebus. Juk visi norėtume, jog egzistuotu rojus ir gyventume amžinai. O be to patikėti savo rūpesčius ir viltis pagalbos iš Dievo nelaimėje yra patogu, nes taip nusimeti naštą nuo pečių. O poto tenka verkti ir sakyti, kad Dievas blogas ar kad jo iš vis nėra.
Manau, jog ta religija kuria tikime, tai tėra iliuzija. Gal ir yra kažkokie antgamtiniai dalykai ar panašiai, ko negalime paaiškinti, tačiau pati religija ir pats Dievas atrodo nerealus ir remiantis tikėjimu, tai viskas yra nesamonė.
O kas egzistuoja? tai žmogiškumas, kuri kiekvienas turim, bet ne visi panaudojam.
melodetektorius :
2015-08-08 18:08
Jei paimsite popieriaus lapą ir pagalvoję ant jo užrašysite keturis savo didžiausius norus (Ko jūs labiausiai norėtumėte, jei bet kuris jūsų noras išsipildytų?), tai manau, tie norai nelabai skirsis nuo šių:
1) Kad nemirtume, bent jau atgimtume vėl.
2) Kad būtume suvienyti su artimaisiais, su mylimais žmonėmis, kuriuos praradome.
3) Kad būtų taika ir teisingumas.
4) Kad būtume mylimi.
O dabar pažvelkime ką mums žada religijos, ypač krikščionybė ?
.. kad mes nemirsime, ar bent jau visam, kad mes prisikelsime iš numirusiųjų ir tokiu būdu būsime sujungti su mylimais kuriuos mes praradome, kad teisingumas ir taika pabaigoje dominuos, ir pagaliau, kad mes jau esame begalinės Dievo meilės objektas.
Kas gali prašyti daugiau?
Ar visos religijos nesako mums tai, ką mes ir norėtume girdėti ?
Aura :
2022-04-24 20:28
Teisingas komentaras ,
Psichologas :
2015-08-09 14:45
Melodetektoriau,
Jūs labai gražiai pasakėte: religijose įkūnyti didžiausi, svarbiausi žmonių siekiai, svajonės, norai, troškimai. Jų dievai visagaliai, nemirtingi, visamyliai, nes žmonės nori būti tokie. Tai labai gražiai išreiškė vienas žymiausių žmonijos istorijoje ateistų Liudvikas Fojerbachas (1804–1872), sakydamas, kad „žmogus yra religijos pradžia, žmogus yra religijos centras, žmogus yra religijos pabaiga“. Religinė iliuzija žmogui kompensuoja tai, ko jis negali pasiekti realiame gyvenime.
Tą tiesą patvirtina ir šiuolaikinė psichologija. Štai įžymusis amerikiečių psichologas, vienas humanistinės psichologijos pradininkų Abraham‘as H. Maslow‘as (1908–1970) knygoje „Būties psichologija“ (Vilnius, 2011, vert. Visvaldas Legkauskas) rašo: „Kai jį [žmogų] suvokiame B[ūties]-suvokimu, tuomet galime būti visa mylintys, visa atleidžiantys, visa priimantys, viskuo besigrožintys, visa suprantantys, mylinčiai linksmi. Tačiau būtent šios savybės daugelyje sampratų yra priskiriamos Dievui (išskyrus linksmumą, kurio daugumai dievų keistai trūksta). Tokiais momentais galime būti dieviški“ (p.170). Ir toliau: „…šie teiginiai patvirtina aukštesnių vertybių egzistavimą pačioje žmogaus prigimtyje, kurioje jos turi būti atrastos. Tai visiškai prieštarauja senesniems ir įprastiems įsitikinimams, kad aukštesniosios vertybės gali būti tik antgamtiško Dievo duotos arba kyla iš kokio nors kito šaltinio, esančios už žmogiškosios prigimties ribų“ (p.255).
Tačiau žmogaus prigimtyje slypi ne tik „aukštesniosios vertybės“, bet ir pačios „žemiausios“, niekingiausios savybės. Deja, kad ir kaip nenorėtume to pripažinti, žmogus, kreipdamasis į dievą, pasitelkia ir jas – kerštą, žiaurumą, klastą, melą. Dievo vardu jis žudo, meluoja, griebiasi klastos. Tą liudija ne tik žmonijos ir religijų istorija, bet ir dabartis. Sakykim apie kokį gailestingumą, visa atperkančią Alacho meilę galima kalbėti, kai jo vardu už vagystę nukertama ranka, už „svetimavimą“ – užmėtoma akmenimis.
Religijos „gerėja“, humaniškėja tik verčiamos civilizacijos
Nėra žmogaus, kuris netikėtų :
2015-09-11 11:35
nes mūsų visų pažinimas dalinis. Kuo žmogus patikės- labai priklauso nuo jo asmeninės patirties, pažinimo ir asmeninių, giliai paslėptų pasirinkimų, troškimų, siekių, kurių dažnai mes net patys sau neįvardinam tikrais vardais ir nematome, nes tai būtų mums nemalonu matyti save pliką, o ne įsivaizduojamą… Tai tinka tiek ateistams tiek vadinantiems save krikščionimis ir kitaip religingais. Didelis laimėjimas žmogui yra kalbėti tiesą pačiam sau ir iš tikro trokšti surasti tiesą, o ne kažką sau ar kitam įrodyti, pritaikyti “tiesą” prie savo gyvenimo, norų, baimių…
Aš esu prieš aklą tikėjimą (ar jis būtų religinis ar ateistinis), bet gerbiu žmogų kuo jis betikėtų. Gaila, kad daug žmonių tiki taip ir ne analizuodami, net bijodami analizuoti savo tikėjimo. Taip tikėjo ir autorius tos knygos. Atėjo išmėginimas jo gyvenime- suiro šeima, ir žmogus susimąstė… tik galiu įsivaizduoti kokia širdimi jis ieškojo “tiesos”, kai jį mąstyti privertė ne tiesos troškimas, bet skausmas, o gal apmaudas ar pyktis ant Dievo… Todėl pakviesčiau visus tikinčiuosius (ateistus ir religinius) ištirti pirmiausiai savo širdis: ko aš siekiu gyvenime, ko ieškau? Ar man tikrai tiesa reikalinga, ar gal aš ją pritaikau prie savo norų, gyvenimo? Ar nekreipia mano gyvenimo sena ir giliai giliai užkasta nuoskauda, ar išdidumas, o gal baimė? Ir tik būnant sąžinigu su savimi, pirmiausia pačiam kalbant tiesą sau, galima pažinti ir atrasti tiesą apie Dievą. Čia neina kalba apie religijas ir visokius žmonių išvedžiojimus, baisybes, kurie atgrąso nuo tikro Dievo pažinimo, kas Jis yra ir koks jis yra… Nes daug melo ir pasakų apie Jį yra prikurta, bet tai neparodo, kad Jo todėl nėra, veikiau atvirkščiai. Ir jei pats žmogus turi gerų sąvybių savyje, tai neparodo, kad nėra Dievo, kuris yra tų sąvybių šaltinis. Jei aš imsiu klaidingą biblijos interpretavimą (kuris turi vietos tarp tikinčių) ir pasakysiu, kad tai yra klaida, todėl biblija yra melas… Kam nuo to geriau? Pasikartosiu, kad mūsų pasaulėžiūrą, tikėjimą labai nulemia mūsų ‘aš’ faktorius, todėl į šiuos klausimus kiekvienas turi ieškoti ir atsakyti sau pats asmeniškai, o ne leisti svetimai sąžinei nulemti mūsų gyvenimo bei likimo… Ir nei vienas nėra surakintas, kad asmeniškai, nuoširdžiai kreiptųsi į Dievą… Jei Dievas yra ir Kristus tirai mirė už mano ir tavo kaltes- Jis būtinai išeis į pagalbą ir padės susigaudyti tam, kuris nuoširdžiai (ne iš baimės, kažką įrodyti, pateisinti ar kitų kreivų motyvų) ieško pažinti save ir tiesą… O jei to nebus, tai nieko nepraras, tik įgys patirties :) Čia tiems, kam rūpi ir kas myli tiesą :)
J.M. :
2015-09-14 17:17
Gerbiamas oponente, Jūs visai pagrįstai rašote, jog žmogaus pasaulėžiūra labai priklauso nuo jo asmeninės patirties, pažinimo, troškimų, siekių. Žmogaus sąmonė yra sinkretiška, visi jos elementai vienas kitam daro įtakos. Sutinku ir su Jūsų teiginiu, jog daugelis tikinčiųjų nesusimąsto, neanalizuoja savo tikėjimo, automatiškai perima iš kartos į kartą einančias religines tradicijas, dažnas aklai tiki religinių autoritetų skelbiamomis tikėjimo dogmomis. Tai, beje, slypi tikinčio žmogaus psichologijoje. Jis net nesąmoningai, intuityviai vengia savo tikėjimo kritinės analizės, nes tai gali sugriauti jo ilgai puoselėtą religinę pasaulėjautą, išmušti iš įprastos gyvensenos, sukelti nepilnavertiškumo jausmą. Naujam, pozityviam, požiūriui susiformuoti prireiks nemažai dvasinių jėgų ir laiko.
Tačiau iš principo negaliu sutikti su Jūsų siūlymu „pažinti tikrą Dievą“, atsisakius „tų pasakų“, kurios apie jį yra sukurtos. Matyt, jūs norite pasakyti, kad Briano Beikerio Biblijos kritika nepaliečia „tikrojo Dievo“ esmės, kurią, esą, turįs savyje surasti kiekvienas asmeniškai, nekreipdamas dėmesio, ką apie jį rašo Biblija, teologiniai traktatai, „šventųjų“ liudijimai ir pan. Bet ar toks sterilus dievas gali egzistuoti tikinčiųjų sąmonėje? Jūs pats rašote, kad žmonių tikėjimas priklauso nuo jų „pasirinkimų, troškimų, siekių“. Vadinasi, ir jų dievas yra ne kas kita, kaip tų „siekių, troškimų“ antgamtinė , antjuslinė projekcija. Ji taip pat neegzistuoja „grynosios minties“ pavidalu, o išreiškiama religiniais mitais, atspindima vadinamosiose šv. religinėse knygose, teologų traktatuose, filosofinėse sistemose, liaudies tikėjimuose ir prietaruose. Tos mintys realizuojamos religiniais veiksmais, įgyvendinamos religinių organizacijų, kurios nėra izoliavusios ar izoliuotos nuo visuomenėje egzistuojančių politinių, ekonominių santykių.
Visa tai nėra kažkas efemeriška, nepasiekiama žmogaus protui. Visa tai gali būti analizuojama gamtamoksliniu, istoriniu, doroviniu-etiniu požiūriais. Mokslinė su religija susijusių problemų analizė ir yra ateizmas. Ateizmas kaip analizės metodas ir ateizmas kaip pasaulėžiūra – tai ne tikėjimas, analogiškas religiniam tikėjimui, kaip jūs teikiatės traktuoti, o objektyviomis žiniomis (gamtos, istorijos, psichologijos, informatikos mokslais) paremta pasaulio samprata. Nežiūrint religijų modernizacijos, ir šiandienos bažnyčių veikloje tebėra ryškūs antiintelektualizmo požymiai. Tikėjimui ar pamaldumui ir šiandien teikiama pirmenybė prieš žinias, o kai kurias žinių formas, pavyzdžiui, genomo tyrimus, siūloma net uždrausti. Tokia nuostata slypi pačioje religinio tikėjimo esmėje. Juk ir Jūs, ieškant „tiesos“, siūlote pasitelkti jausmus, o ne intelektą.
Aura :
2022-04-24 20:40
Puikiai argumentuota.
Oponentas :) :
2015-09-24 21:34
Nenorėčiau vadintis oponentu, nes noriu kai kuriomis savo mintimis pasidalinti ir tiek… arba draugiškai pabendrauti, kam tai įdomu, bet nenoriu nei ginčytis nei kažką įrodinėti ar savo mąstymą kam nors prieš pastatyti. Atsiprašau, mokausi reikšti mintis, bet ne visada gerai pavyksta, tad noriu paaiškinti ką parašiau :)
Neturėjau omeny ieškoti Dievo jausmais. Rašiau apie svarbą žmogaus motyvų, kokia nuostata ir ko jis ieško, ir aplamai ar jam rūpi tiesa ar savo gyvenimo pasirinkimų pateisinimas arba aplamai nerūpi niekas…
Autorius, kaip rašoma, aklai tikėjo bijodamas analizuoti savo įsitikinimų ir staiga- smūgis sukrėtęs jo gyvenimą- santuokos griūtis. Po šito įvykio jis atsistatydino ir pradėjo mąstyti… ko jis ieškojo? Tiesos? Kaltininko? Dabar negaliu pasakyti, nes jo nepažįstu, bet numanau. Biblija yra įdomi knyga, kas ko ir kaip ieško, tas tą ir randa joje. Viduramžiais niekšai su biblija pateisino ir žmonių žudynes (aišku iškraipydami ją)… Bet jeigu joje ieškosi pažinti Dievą ir tiesą, tai ankščiau ar vėliau būtinai rasi ir pažinsi. Ieškosi prieštaravimų- ATRODYS, kad ten vieni prieštaravimai.
O dėl mokslinio ateizmo, tai yra du skirtingi žodžiai. Mokslas- tai yra mėginimas objektyviai pažinti mus supantį pasaulį, o ateizmas, tai jau yra pažiūros grįstos tikėjimu (ateizmas [pranc. athéisme < gr. atheon — bedievybė], pažiūrų sistema, neigianti dievo, antgamtinių būtybių ir reiškinių buvimą.
Šaltinis: Tarptautinių žodžių žodynas),
kaip, kad ir religija. Mokslas dar neįrodė žmogaus būties priežasties, todėl ateizmo spekuliacijos vadintis mokslišku yra per daug išankstinės :)
Yra didelis skirtumas tarp mokslo pažintinio ir mokslo istorinio, kurio mėgintuvėlyje neatkursi, bet tenka remtis tam tikrais kitais šaltiniais, kuriuos mes LAIKOME patikimais.
Nei Dievas nei biblija nekuria religijos. Žmonės patys stengdamiesi kaip supranta įtikti Dievui, susikuria sau religijas. Biblija- yra paprasta žinia apie Dievo- Kūrėjo meilę žmogui, apie žmogaus kritimą ir apie Dievo parodytą teisingumą nubaudžiant nuodėmę Kristuje. Ir čia reikalingas tikėjimas, kad patikėti tuo ką skelbė Jėzus, ir ką skelbė Jo mokiniai, kad tai yra tikra. Jokiam mėgintuvėlyje šito neatkursi ir neįrodysi, nors ant savęs tai gali patirti, bet būtent tik patikėjus :) Toks jau paradoksas… Yra daugybė faktų patvirtinančių, kad tai tiesa, bet kas nenori tikėti, tas suras daugybę argumentų patvirtinančių savo netikėjimą, todėl ir sakau, kad reikia pradėti nuo savo motyvų, susigaudyti ko aš iš tikro ieškau šiame gyvenime ir ieškoti ieškoti ieškoti visa širdimi… kas ieško, tas randa :).
Ir dar viena mintis: yra skirtumas tarp tikėjimo ir savitaigos, kuo autorius ir užsiiminėjo ir liepė kitiems tai daryti… būtent savitaiga ir bijo tirti savo įsitikinimų. Tai tik savęs apgaudinėjimas…
Pirmas klausimas į kurį mes sau atsakome ir tuo atsakymu TIKIME, tai ar viskas atsirado savaime iš nieko, kai tas niekas susprogo (ar gal kitos teorijos yra), taip pat kažkaip atsirado laikas, kuris sąveikoje su nieku sukūrė tiek daug nuostabių dalykų, kuriuos šiandien stebime ir tiriame, mėgindami nors truputuka suvokti…
Jeigu mes tikime šiuo atsakymu, tai mūsų ieškojimas bus pasikliaunant savo jėgomis kaip nors įminti gyvybės mįslę, kažką suprasti ir rasti patvirtinimų savo tikėjimui…
Kai sau atsakome, kad jeigu yra kūrinys, tai yra ir kūrėjas, kurio mes kaip kūriniai nesugebame suvokti ir kūrinija gimė kūrėjo mintyje (priežasčių kodėl mes sau vienaip ar kitaip atsakome dabar nenagrinėju, bet tai tikrai- ne mokslo įrodymai), tai pradedame matyti reiškinius visai kitaip ir atrodo, kad viskas aplinkui tai patvirtina… Bet čia klaustukai nesibaigia, nes jei yra kūrėjas, tai kaip jį pažinti? Ar jis komunikuoja su savo kūriniais? Ar jį reikia pažinti protu ar jausmais ar intuicija, vaizduote? Ką daryti? Čia ir prasideda spekuliavimai ir religijos… Ar kūrinys gali pats suprasti savo kūrėją? Va čia žmogui reiktų nusileisti iš savo išdidumo padangių ir suklupti širdimi. Ar kūrėjas galingas apreikšti save? Kam jis apreiškia, kodėl slepiasi? Šitas atsakymas yra evangelijoje. Dievas neprievartauja nei vieno savo būvimo realumu, kas jo ieško, tas suranda ir mylinčiam Jį- Jis save apreiškia. Tada skaitai evangeliją ir supranti Dievo širdį. Žiūri į Jėzaus Kristaus auką ir matai koks yra Dievas. Pasitiki Juo ir matai atsakymus savo gyvenime ir turi tvirtą, nesudrebinamą viltį dėl amžinybės, supranti, kad dvasioje esi nemirtingas, ką Jėzus ir paskelbė. Tada skaitai Jėzaus mokinių gyvenimus, mokymą ir supranti juos lyg kiaurai matydamas, jų motyvus, siekius, mintis, nes pats tuo gyveni ir žinai, kad jie tiesą liudija ir žinai kodėl jie gyvybes už savo liudijimą padėjo ir neišsižadėjo…
Taigi bendravime su Dievu mokslas yra ne koks pagalbininkas, bet jis labai pravers mums pažinti pasaulį… ir tai netrukdo vienas kitam, net sakyčiau labiau pažindamas pasaulį, aš labiau pažinsiu Tą, kuris jį sukūrė. Spekuliuoti mokslu neigiant Dievą, tai yra visiška nesąmonė- čia yra tikėjimo ir pasirinkimo klausimas.
O fanatinė religija, kuri statoma kaip priešprieša mokslui, tai tik dar vienas išsigimimas, kurių apstu šiam pasaulyje…
Aura :
2022-04-24 20:57
Mane vimdo baksnojimas į Jėzaus kančią ir auką, jo kentėjimas neprilygsta šimtmečiais milijonų milijonams nekaltų žmonių kančioms ir pralietam kraujui, kurių kaltininkas – katalikų bažnyčia, ir kai kunigas Doveika į klausimą, kur dievas dabar, atsako “Jis meldžiasi ir kenčia ant kryžiaus už visą žmoniją”, o tuo metu motinos akyse dega gyvi jos vyras ir sūnelis, motina girdi klyksmus, deja. negali išgelbėti…,o Doveika žino, kad dievas irgi kenčia, toks kunigas plauna smegenis Lietuvos žmonėms, man jis – toks pat karo nusikaltėlis, kaip ir Putinas….
Karuža J. :
2022-04-27 11:09
Puikiai Auros pasakyta apie kunigo Doveikos davatkiškus išvedžiojimus. Ką čia daugiau bepridursi.