Ar ateizmui – jau „galas“?
21 Pirmadienis Kov 2016
Autorius: administratorius
Žymos: ateizmo ateitis, gavin hyman, moderniųjų teologų dievo samprata
Neringos Putinaitės knygoje „Nugenėta pušis“ skaitome: „Pavyzdžiui, ateistai kritikuoja Dievo transcendentiškumą ir kitoniškumą paprastų daiktų atžvilgiu, nes teologiniuose svarstymuose šis kitoniškumas būdavo nusakomas per kiekybinę begalybę: kad Dievas esąs didžiausias, stipriausias ir pan. Vadinasi, kritikos neatlaiko ne tikėjimas ir religija, o tam tikros žmonių Jam priskirtos charakteristikos. Scholastinė, taip pat ir vėlesnė teologija suformavo tam tikrus Dievo vaizdinius, kuriuos keičiantis visuomenei, vystantis mokslui, tapo lengva kritikuoti ir kurie prarado didžiąją dalį prasmės“ (p. 340).
Pažymėsiu, kad tai ne originali pačios N. Putinaitės išvada. Šios mintys, kaip matyti iš Putinaitės knygos išnašos, yra paimtos iš anglų postmodernizmo filosofijos ir teologijos, ateizmo ir etikos tyrinėtojo Gavin‘o Hyman‘o veikalo ,,Atheism in Modem History” (2007). Autorius pasaulietis, bet toli gražu ne ateistas ar agnostikas.
Hyman‘as, norėdamas apibrėžti ateizmo likimą, šiame veikale, be kita ko, taip pat analizuoja kelis šiuolaikinius teologus, siūlančius naują dievo sampratą, kurios pagrinde – dievo nepažinumas bei neasmenybiškumas, ir daro išvadą: „Taigi Dievas ne tik nėra atskira būtybė, jis taip pat nėra su kuo nors subordinuota Būtybių būtybė. Visas metafizinių procedūrų arsenalas – racionalūs argumentai, empiriniai įrodymai, eksperimentiniai bandymai ir taip toliau – tiesiog negali būti taikomi Dievui”. Tai, esą, reiškia ir „ateizmo pabaigą“, nes šis pririštas prie teologijos (žr. htp://www.apologetics315.com/2011/12/book-review-short-history-of-atheism-by.html).
Tačiau reikia pasakyti, kad tokia „moderniška“ dievo samprata nesusilaukia visuotino krikščionybės adeptų pritarimo. Štai G. Hyman‘o veikalo recenzentas rašo: „Moderniųjų teologų Dievo samprata nedaug tesiskiria nuo Plotino [antikos filosofo, gyvenusio apie 205–270 metus] sukurtos neoplatonizmo sąvokos – nepažinusis Vienis. Jų Dievą, kaip ir Plotino apibūdintą būtybę, esančią visiškai anapus, galima lengvai įvardinti tiesiog „nieku“ (ten pat, mano pabraukta – J.M.). O kiek katalikiškoje spaudoje skaičiau straipsnių, kritikuojančių teologinį modernizmą! Šių kritikų nuomone, toks depersonalizuotas dievas negali būti religijos kaip žmogaus asmeninio ryšio su dievu ir moralės pagrindas.
Jei jau teologai nesutaria dėl dievo esmės, ką jau kalbėti apie paprastus krikščionis. O būtent juos turi omenyje ne tik kasdien su jais susiduriantys kunigai, bet ir ateistai. Pavyzdžiui, vienas žinomiausių pasaulyje ateistų anglų mokslininkas Richard‘as Dawkins‘as knygoje „Dievo iliuzija“ (liet. 2010) į priekaištus, neva jis kritikuoja pasenusius religinius vaizdinius, atsakė, kad jis pirmiausia kreipiasi ne į moderniuosius teologus, o į eilinius tikinčiuosius, tegul ir išsilavinusius. Jų, jau nekalbant apie įvairių sektų išpažinėjus, pažiūros į religiją konservatyvios.
O dabar pažvelkime į katalikų bendruomenes Lietuvoje. Žinoma, kunigai dabar daugiau akcentuoja ne dievo vaizdinį, o tikinčiųjų asmeninį ryšį su juo, jo malones ir meilę. Bet ar pasikeitė pagrindinės katalikybės dogmos, ar jas siūloma suprasti kaip nors alegoriškai, metaforiškai, simboliškai? Ar nekartojamos tos pačios giesmės, maldos? Tik gal šiek tiek paredaguotos, pritaikytos prie šiuolaikinių žmonių mentaliteto? Pagaliau ar bažnyčios apeigose neskaitomi Senojo Testamento tekstai, tarp jų ir dieviškojo pasaulio sukūrimo aktas? Visur čia dievas įsivaizduojamas kaip asmuo, kuriantis ir lemiantis pasaulio ir žmonių likimą.
Taigi ateizmui, kaip kritinei religijos analizei, dar gana plati dirva reikštis, o ir modernioji teologija juk neapsieina ir neapsieis be tam tikrų teorijų. svarstymų, loginių operacijų. Ir jos taip pat gali būti ir neišvengiamai bus ateizmo vertinimo objektas.
Bet ateistinė pasaulėžiūra turi ne tik kritiškąją pusę. Yra ir pozityvioji, kuriai N. Putinaitė skiria didžiausią savo knygos dalį ir kurią laiko paveikiausia ateizacijos procese, bet kartu ir pavojingiausia religinei pasaulėžiūrai. Tai pilietinių, su religija nesusijusių tradicijų ir apeigų (vardo suteikimo, vestuvių, laidotuvių ir kt.) diegimas bei pasaulietinės etikos ir moralės puoselėjimas, propagavimas ir įsisavinimas. Manau, kad ši su ateistinės pasaulėžiūros formavimusi susijusi žmogaus gyvenimo pusė šiandien dar labiau iš jo reikalauja asmeninio apsisprendimo ir pozicijos. Koks milžiniškas spaudimas daromas, pavyzdžiui, jaunavedžiams! Kokių tik čia kursų, seminarų ir pamaldų nėra prigalvojusi bažnyčia. Ne visi atlaiko šį spaudimą ir eina į bažnyčią tuoktis, teisindamiesi bažnytinio ceremonialo įspūdingumu. O ar pasikeičia nuo to šių žmonių pasaulėžiūra ir jų moralė bei dorovinis elgesys? Ar nebūtų geriau sudaryti sąlygas šiems žmonėms savarankiškai apsispręsti. Bet tokiu atveju būtų reikalingas ir ateistinis švietimas, dorovinio gyvenimo analizė be jokios religinės mistikos.
Materialistinę pasaulėžiūrą, be abejo, formuoja ne vien tie, kurie specialiai kritiškai analizuoja religiją, bet ir visi tie, kurie aiškina pasaulio sandarą, gyvosios gamtos, visuomenės ir žmogaus vystymąsi, žmogaus psichikos formavimąsi bei dvasinio gyvenimo raidą, jo moralinio tobulėjimo kelius natūraliomis priežastimis, gamtos ir visuomenės vystymosi dėsniais, o ne apeliuoja į dieviškąją išmintį, valią ir pan.
8 komentarai
Dovydas :
2016-03-27 10:23
“Tu [Viešpatie] sunaikinai bedievį, išdildei jo vardą amžių amžiams” (Psalmių 9 A, 6).
Taip Šventajame Rašte nustayta prieš 2,5 tūkstantmečio. G. Hyman’ui ir jo pasekėjai N. Putinaitei negražu plagijuoti tokį žymų žydų karalių. Neoriginalu.
Augustas :
2016-03-27 20:58
Cit.: “Uždrauskite satyrą, ironiją, net nekalčiausią humorą. Tegul nutyla net mažiausias, žiogo čirpimą primenantis kritikos žodis bažnyčios ir religijos atžvilgiu. Aleliuja!”
Na, gerb. J.Karuža, kam toks perdėjimas? Niekas iš krikščionių pusės neketina riboti kritikos laisvės jokia forma: nei humoro, nei ironijos, nei satyros, nei sarkazmo, nei grotesko, nei lėkštų juokelių forma. Tačiau apskritai reiktų pastebėti, kad Vakarų pasaulyje kažkodėl įsivyravo tokia keista tendencija, kuri vadinama politkorekcija. Šitai tendencijai aš labai prieštarauju, ją labai kritikuoju, bet ji kyla iš kairuoliškos politinės krypties atstovų (kurių absoliuti dauguma yra nereligingi, ateistinių pažiūrų žmonės), o ne iš krikščioniškų bažnyčių. Tad manau, jog ši Jūsų kritika turėtų būti nukreipta ne į krikščioniškas bažnyčias, bet į kairuoliškų pažiūrų ateistus.
Skeptikas :
2016-03-31 10:28
Kokią ir nuo kada krikščionybės kritikos “laisvę” pripažįsta bažnyčia? Nesunku Lietuvoje aštresnę kritiką pavadinti “religinių jausmų įžeidimu” arba “neapykantos kurstymu religiniu pagrindu” ir nubausti “nusikaltėlį” teismo keliu. Tą parodo konkretus faktas – neseniai įvykęs Vaido Želvio teismo procesas Klaipėdoje.
Net įžymus Lietuvos dvasininkas humanistas tėvas Stanislovas, ne visur sutikdamas su bažnyčios politika, skundėsi, kad jam “ant lūpų uždėta spyna”.
O politišku išvedžiojimu pagrįsta “logika”, kad ateistai turėtų kritikuoti… ateistus – nerimtas polemikos metodas.
Augustas :
2016-03-31 12:14
Cit.: “Kokią ir nuo kada krikščionybės kritikos „laisvę“ pripažįsta bažnyčia?”
Bažnyčia pripažįsta visokios (t.y., ateistinės, budistinės, islamo, judaistinės, pagoniškosios ir t.t.) kritikos laisvę ir tą pripažįsta nuo pat krikščionybės pradžios. :) Tamsta, gerb. Skeptike, labai uždaram rate gyvena, jei to nežino.
Cit.: “O politišku išvedžiojimu pagrįsta „logika“, kad ateistai turėtų kritikuoti… ateistus – nerimtas polemikos metodas.”
O ateistai turėtų kritikuoti ne visus ateistus, o tik politkorekcijos šalininkus. Negi taip sunku suprasti, kas parašyta? :(
Skeptikas :
2016-04-01 13:50
Prie ko čia politkorekcija? Ateistai, antiklerikalai kaip tik linkę vadinti religinius objektus savo vardais. Vaizdumo dėlei jie dažnai netgi “pariebina” jų esmę. Pavyzdžiui, Vincas Kudirka davatkas vadino “šventabezdėmis valkatomis”, kunigus – “magikais”, “manekenais, išmankytais ant svetimo kurpalio”, o pačią krikščionybę – svetima lietuvių dvasinei kultūrai “ateive”, “gryna popiežyste”, tiesiog “niekais”.
Tačiau gerbtinas p. Augusto demokratizmas. Jis pripažįsta skirtingų pasaulėžiūrų prieštaringos sąveikos teisėtumą, religijos kritikos laisvę. Bet drįsčiau Jį pavadinti “ne-visai krikščioniu”, nes Jo VIEŠPATS yra absoliučių tiesų generatorius, nepripažįstantis ne tik įsitikinimų laisvės – “Pašauktas tikėti laisvasis yra Kristaus vergas” (1 Kor 7, 22).
Jeigu Jūs, gerb. Augustai, gyvenate ne “uždarame rate”, tai gal pasidomėkite, kaip bažnyčia susidorojo su genialiu mokslininku Rodžeru Bekonu, astronomu Čeko de Askoliu, filosofu Džordanu Bruno, spaustuvininku Etjenu Dolė ir daugeliu kitų šviesuolių, kurie bandė kritikuoti krikščionybę.
Bandymas pašviesinti ne tik obskurantišką, bet ir nusikalstamą bažnyčios veiklą (ji priversta buvo atsisakyti grubaus fanatizmo tik naujaisiais laikais. Bet ir XX a. ji dar susiteršė JAV-se suorganizuota”beždžionių byla”), ar tai ne politkorekcija pačia prasčiausia šio žodžio prasme?
Augustas :
2016-04-02 16:36
Cit.: “Tačiau gerbtinas p. Augusto demokratizmas. Jis pripažįsta skirtingų pasaulėžiūrų prieštaringos sąveikos teisėtumą, religijos kritikos laisvę. Bet drįsčiau Jį pavadinti „ne-visai krikščioniu“, nes Jo VIEŠPATS yra absoliučių tiesų generatorius, nepripažįstantis ne tik įsitikinimų laisvės – „Pašauktas tikėti laisvasis yra Kristaus vergas“ (1 Kor 7, 22).”
Vis tiktai yra atvirkščiai. Pripažindamas žmonių laisvę kritikuoti bet ką, įskaitant ir krikščionybę, aš esu krikščionis tikrąja to žodžio prasme. O teiginys, kad krikščionių Viešpats, kaip absoliučių tiesų generatorius, nepripažįsta įsitikinimų laisvės, yra, švelniai sakant, klaidingas. :) Aš tai siečiau su tuo, kad Tamsta, gerb. Skeptike, per menkai išmano krikščionybę. Deja, kaip to neišmanymo įrodymą galėčiau pateikti kad ir ne vietoje esančią 1-ojo laiško Korintiečiams 7 sk. 22 eil. ištrauką, kai visa eilutė yra tokia: “Viešpatyje pašauktas tikėti vergas yra Viešpaties išlaisvintasis. Panašiai ir pašauktas tikėti laisvasis yra Kristaus vergas.” Juk čia turima minty veikiau pamatinės žmonių lygybės idėja, o ne reikalavimas nekritiškai paklusti absoliučiam Dievui.
Cit.: “Jeigu Jūs, gerb. Augustai, gyvenate ne „uždarame rate“, tai gal pasidomėkite, kaip bažnyčia susidorojo su genialiu mokslininku Rodžeru Bekonu, astronomu Čeko de Askoliu, filosofu Džordanu Bruno, spaustuvininku Etjenu Dolė ir daugeliu kitų šviesuolių, kurie bandė kritikuoti krikščionybę.”
Domėjausi. :) Atskirų nusikaltimų neneigiu. Jų tikrai būta ir būta daug. Bet manęs neįtikina teiginys, kad gausūs bažnytininkų nusikaltimai yra priežastis, dėl kurios turėčiau atsisakyti krikščionybės (jei būtent tą turite minty).
Cit.: “Bet ir XX a. ji dar susiteršė JAV-se suorganizuota“beždžionių byla“), ar tai ne politkorekcija pačia prasčiausia šio žodžio prasme?”
Ne, tai nėra politkorekcija. Politkorekcija kaip tokia yra multikultūralizmo politinės doktrinos produktas.
Skeptikas :
2016-04-04 11:24
Rašote, kad aš “per mažai išmanau krikščionybę”. Tam tikra prasme Jūs teisus. Aš visiškai nesuprantu, kaip visagalis VIEŠPATS galėjo atsidurti ant kryžiaus ir kodėl jo Tėvui toks mielas jo Sūnaus kraujo kvapas (žr. Ef 5, 2). Tokią dangiškąją prekybą (“atpirkimą” natūra) gerai nepaėmus suvokti neįmanoma…
Tačiau tenka Jums priminti, kad popiežiai (pradedant Povilu VI) jau ne kartą pripažino ir apgailestavo Bažnyčios, o ne atskirų jos dvasininkų, visiems žinomas istorines nuodėmes.
(*(*_(*_*)_*)_*)*) :
2017-05-09 4:45
Ateizmui vienodas galas, toksai pat vienodas kaip tiems kurie netiki horoskopais.