Pats didžiausias „stebuklas“
09 Penktadienis Lap 2018
Autorius: Vladas Balkevičius
Žymos: Jėzaus nukryžiavimo ir prisikėlimo mitas, Michael Argent „Jėzaus byla“, mirtis ir nemirtingumas, pomirtinis gyvenimas, prekyba dangumi
Katalikiškajame „Katekizme“ (1980) sakoma: „Labiausiai Kristus įrodė savo dievystę prisikeldamas iš numirusių“. Todėl šis stulbinantis įvykis yra pats svarbiausias krikščioniškojo tikėjimo motyvas. Ant jo laikosi visa krikščionybės ideologija ir grandiozinė bažnyčios praktika. Vyskupas K. Kėvalas teigia: „Kristaus prisikėlimo stebuklas patvirtina patį svarbiausią žmogaus lūkestį – egzistuoja gyvenimas po mirties. Dabar mes remiamės į Kristaus prisikėlimą kaip į savo prisikėlimo po mirties galimybę“ (žr. „Savaitė“. 2018, Nr. 13). Bet čia neišvengiamai kyla klausimų. Net jei tokia galimybė iš tikrųjų būtų, ar ji tapati tikrovei? Kas yra mirtis? Gyvenimo tąsa? Naujo pradžia? Ar vis dėlto jo pabaiga?
Vyskupas tvirtina, kad pomirtinė būtis suteikia žmogaus gyvenimui prasmę, nes priešingu atveju – „kam tos mūsų pastangos kurti, statyti ir gerinti visuomenę, jei viskas baigiasi pelenais?“ (ten pat). Tačiau jeigu vadovaujamės gyvenimo faktais ir logika, tai, net grynai subjektyviu požiūriu, laikinas gyvenimas mums yra reikšmingas ir svarbus kaip unikali, nepakartojama galimybė jausti ir mąstyti, įveikti gyvenimo sunkumus, kurti vertybes, gėrėtis savo bei gamtos būtimi, pratęsti savo giminę per vaikus. Pats toks gyvenimas – prasmė. Todėl net uoliausi krikščionys neskuba patekti į dangų, nes ieškoti prasmės už gyvenimo ribų yra mažų mažiausiai rizikinga, o tiesiai sakant, beviltiška.
Objektyviu požiūriu, laikinas žmogaus gyvenimas, kaip grandis žmonijos tapsmo raidoje, turi ir ilgalaikę, visuomeninę reikšmę. Kiekviena karta remiasi buvusios kartos pasiekimais, be kurių būtų neįmanomas joks progresas. Be to, vyskupui nederėtų pamiršti, kad „pelenais“ paversti žmogų yra užsimojęs pats jo dievas (žr. Pr 3, 19). Ar „Dievo žodis“ Senajame testamente dvasininkams jau negalioja? Kodėl tikima tik „Sūnui“, o „Tėvui“ jau ne? Ar tai nepanašu į krikščioniškąjį ateizmą?
Apie Jėzaus „prisikėlimą“ dvasininkai kalba kaip apie istorinį faktą. Tačiau ar tikrai yra žinoma, kad Jėzus atgijo po mirties?
Tenka atsiversti Naująjį testamentą. Tai vienintelis šaltinis, teikiantis informaciją apie Jėzaus „prisikėlimą“. Aš ilgai ir nuodugniai analizavau evangelijas, aprašančias šį nepaprastą įvykį. Remiantis jų medžiaga, galima, nors tai nelengva, nustatyti, ko iš tikrųjų vertas šis „stebuklas“. Evangelistų „intelektualinio“ ir jų raštingumo lygis buvo toks, kad pateiktuose evangelijose realistinių įvykių fragmentuose įmanoma įžvelgti ir nustatyti visą, tikrą tų įvykių eigą, kuri įgalina atmesti pramanytą, fantastinę tų įvykių traktuotę.
Pasirodo, Jėzų laikė nekaltu ir siekė išgelbėti nuo mirties ne tik du žydų didžiūnai, senatoriai Juozapas ir Nikodemas, bet ir trys romėnų valdžios atstovai – pats Romos prokuratorius Pilotas su žmona ir dar šimtininkas, kuris pats vadovavo nukryžiavimo procedūrai. Faktiškai Jėzaus likimas buvo jų rankose. Tačiau jiems teko skaitytis su fanatiškų žydų minia ir ypač su jų vadovais, kurie buvo nusistatę prieš Jėzų kaip aštriai juos kritikavusį ir net iškoneveikusį („kvaili jūs ir akli“, „veidmainiai“, „vilkai“, „gyvatės“, „angių išperos“, „šunys“) maištininką, kuris paniekino ir jų centrinę šventyklą – išvaręs iš jos prekybininkus, išvadino ją „plėšikų lindyne“. Jis siekė sukurti vadinamąją tikrą „dievo karalystę“ Izraelyje.
Tačiau vargšo pretendento į „žydų karaliaus“ sostą gelbėtojams iškilo sudėtinga problema – kaip neleisti jam žūti ant kryžiaus ir kartu patenkinti žydų kerštingumą? Greičiausiai gudruolis Juozapas, slaptas Jėzaus mokinys, sugalvojo planą (jis buvo jo svarbiausias vykdytojas), kaip padaryti, kad „ir avinėlis liktų sveikas, ir vilkai būtų sotūs“. Šio suokalbio sudėtingą ir kartu sėkmingą realizaciją parodo visa eilė konkrečių įvykių ir aplinkybių, nurodytų pačiose evangelijose (svarbesnės jų ištraukos ir mano pastabos paryškintos stambesniu šriftu).
1. | Nukryžiuotas „Jėzus tarė: ‚Trokštu‘. Jie pakėlė ant yzopo vytelės kempinę, pamirkytą vyne, ir prinešė prie jo lūpų“ (Jn 19, 28). Ar buvo leistina palengvinti kančią tiems, kurie buvo pasmerkti pačiai didžiausiai kančiai? Nelogiška. Taip nebuvo priimta (įprasta buvo atvirkščiai – tyčiotis iš nukryžiuotų piktadarių). „Liaukis!“ – perspėjo kiti pažeidėją (žr. Mt 27, 49). Bet kodėl tas „pažeidėjas“ taip elgėsi? |
2. | „Paragavęs to vyno, Jėzus tarė: „Atlikta!“ ir, nuleidęs galvą, atidavė dvasią“ (Jn 19, 28–30). Še tau! Vietoj atgaivos – nunuodytas? Pagreitinti Jėzaus mirtį niekas nebuvo suinteresuotas. Tačiau kartu aišku, kad ne vynas buvo kempinėje. Tada kas? Belieka manyti, kad Jėzus patyrė kažkokio stipraus narkotiko poveikį. Buvo suvaidintas staigios, priešlaikinės mirties spektaklis.Kam to reikėjo? |
3. | Kadangi buvo šventės išvakarės, Pilotas leido nuimti nukryžiuotųjų kūnus anksčiau laiko, dar tebesant jiems gyviems. „Atėjo kareiviai ir sulaužė blauzdas vienam ir antram, kurie buvo su juo nukryžiuoti. Priėję prie Jėzaus ir pamatę, kad jis jau miręs, jie nebelaužė jo blauzdų“ (Jn 19, 32-33). Ak, štai kur šuo pakastas! Skirtingai nuo tikrų piktadarių, jam nebuvo nuleistas kraujas... Teiginys, kad vietoj to Jėzui buvo ietimi perdurtas šonas, yra nepagrįstas, nes mirusįjį durti ietimi būtų neprotinga, net pasibjaurėtina. Kad tokio dūrio nebuvo, rodo ir tai, kad kiti trys evangelistai, anksčiau parašę evangelijas, jo nemini. Ir dar. Rašoma, kad „ištekėjo kraujo ir vandens“ (Jn 19, 34). Iš kur tas vanduo? Aišku, kad tas „ieties dūris“ – evangelisto pramanas. Jis skirtas užtušuoti įtarimui, kad Jėzus, skubiai nuimtas nuo kryžiaus, galėjo išlikti gyvas. |
4. | „Atvyko Juozapas iš Arimatėjos, garbingas teismo tarybos narys. Jis drąsiai nuėjo pas Pilotą ir paprašė Jėzaus kūno“ (Mk 15, 43). Kodėl Jėzų laidojo ne jo šeima – broliai ir motina? Po konflikto, aprašyto Morkaus evangelijoje (žr. 3, 20-35), jų keliai išsiskyrė. Senatorius Juozapas „išdrįso“ iš prokuratoriaus prašyti Jėzaus kūno todėl, kad lįsti Pilotui į akis esant Jėzui dar gyvam, iš tikrųjų reikėjo drąsos. |
5. | „Pilotas nustebo, argi jau būtų miręs“ (Mk 15, 44). Ši Piloto nuostaba rodo, kad Jėzus tikriausiai dar buvo gyvas. Per tris valandas (laikas apskaičiuotas pagal evangelijų duomenis) ant kryžiaus paprastai nemirštama – nukryžiuotieji dažniausiai kankindavosi apie tris paras. Tai kaip pasielgė Pilotas? Jis, esą, pirmiausia apklausė „liudininką“ – kareivių vadą. |
6. | „Patyręs tai iš šimtininko, jis atidavė Juozapui kūną“ (Mk 15, 43). Koks tas „patyrimas“? Geranoriškas melas? Šimtininkas taip pat laikė Jėzų „teisiuoju“ (žr. Lk 23, 47). Todėl tikriausiai jo nurodymu Jėzui nebuvo sulaužytos blauzdos. Kad Jėzus buvo šimtininko globojamas, rodo ir tai, kad už jį buvo panėšėtas kryžius ir kad jam buvo duodama atsigerti vyno dar tik atėjus į Golgotą. Neabejotina, kad šimtininkas taip pat norėjo, kad Jėzus išliktų gyvas. |
7. | „Juozapas pasiėmė kūną ir paguldė savo naujame kapo rūsyje, kurį buvo išsikaldinęs uoloje“ (Mt 27, 59–60). Juozapo iškaltas uoloje kapo rūsys buvo skirtas ne pašaliniams. Todėl ištuštėjęs rūsys – ne Jėzaus „prisikėlimo“ įrodymas. Atvirkščiai. Vadinasi, Juozapas numatė, kad Jėzus išliks gyvas ir kad jo rūsys netrukus vėl bus laisvas. |
8. | Žydai įtarė, kad Jėzaus šalininkai gali juos apgauti – išvogs kūną ir paskelbs, kad jis prisikėlė. Todėl kitą dieną jie paprašė Piloto pastatyti prie kapo sargybą. Pilotas su užslėpta ironija tarė: „Štai jums sargyba – eikite ir saugokite, kaip išmanote“ (Mato 27, 65). Tačiau joks „išmanymas“ negalėjo padėti, nes netrukus paaiškėjo, kad sargyba stovi prie tuščio rūsio... Vadinasi, Jėzus ne „trečią dieną prisikėlė“, o dingo iš to rūsio (su Juozapo ir Nikodemo pagalba) jau pačią pirmąją naktį. |
9. | Svarbiausia, kyla klausimas, kodėl Jėzaus „prisikėlimas“ po mirties liko neaprašytas evangelijose? Kokiu būdu tai įvyko? Kas matė šį nepaprastą įvykį? Krikščioniškosios religijos filosofas Antanas Maceina pripažino: „Šventraštis Kristaus prisikėlimo įvykį palieka tamsoje, nes nebuvo nė vieno jo liudininko“. Pasirodo, paties didžiausio krikščionybės „stebuklo“ niekas nematė. Net evangelistai, prasimanymų kūrybos meistrai, nepajėgė įsivaizduoti ir aprašyti visiškai neįmanomo dalyko. Išvis neaišku, kas tą naktį kapo rūsyje dėjosi: nei kaip buvo panaudoti Nikodemo atgabenti alijošiaus vaistai (mira taip pat turi gydomųjų savybių), nei kas Jėzų aprengė kitais drabužiais ir pakeitė jo išvaizdą, nei kada Jėzus iš to rūsio dingo, nei kur nuėjo, nei kas jį priglaudė. |
10. | Evangelijoje rašoma, kad Marija Magdalietė, anksti ryte atėjusi pas kapą, rado jį tuščią ir, nubėgusi pas Petrą bei „kitą mokinį”, pranešė jiems, kad, anot jos, „paėmė mano Viešpatį ir nežinoma, kur jį padėjo“ (Jn 20, 1–2). Šie du mokiniai atbėgo prie tuščio kapo, „pamatė ir įtikėjo. Mat, jie dar nebuvo supratę Rašto, kad jis turėsiąs prisikelti iš numirusių“ (Jn 20, 8–9). Ką pamatė? Prisikėlimą? Ar tuščią vietą? Ir ko vertos tada daugkartinės, esą, paties Jėzaus pranašystės mokiniams (Mato evangelijoje – jų net trylika) apie savo mirtį ir prisikėlimą? Vadinasi, tokių pranašysčių išvis nebuvo. Jėzus, oficialiai ir iškilmingai žengdamas į Jeruzalę, siekė karaliaus sosto, o ne atsidurti ant kryžiaus. |
11. | Dvasininkai dažnai, ypač per Velykas, kalba apie Jėzaus „prisikėlimo triumfą“. Triumfo taip pat nebuvo. Vietoje iškilmių – pogrindis. Jėzus ne tik nešventė „pergalės prieš mirtį“ ir prieš savo priešininkus. Jis slėpėsi. Kažkas taip pakeitė jo išvaizdą, kad jo iškart neatpažino ne tik mokiniai (žr. Mk 16, 12 / Lk 24, 16 / Jn 24, 16), bet ir artimiausia draugė Marija Magdalietė (žr. Jn 20, 13 - 14). Pakeitęs savo „pavidalą“ (žr. Mk 16, 12), Jėzus pabėgo iš Jeruzalės. Jau atskirai nuo mokinių. Matyt, jais daugiau nepasitikėjo. |
12. | Kad Jėzaus „prisikėlimas“ yra mitologinis blefas, parodo ir tai, jog jis po to pasirodė „ne visai tautai“, o tik kai kuriems „išrinktiesiems“ (žr. Apd 10, 40–41). Galimas dalykas, kad jis susitiko tik su Simonu (žr. Lk 24, 34), nors ir šis apaštalas buvo jo išsižadėjęs. Šiuos pasirodymus evangelistai aprašo labai lakoniškai, painiai ir gana skirtingai. Jais buvo siekiama įrodyti jo „prisikėlimą“, nors evangelistai turėtų teigti tik tai, ką žinojo, – kad Jėzus kažkaip išliko gyvas. |
13. | Nepaisant Jėzaus, kaip judaizmo reformatoriaus ir krikščioniškojo humanizmo pradininko, gerų norų, gavęs pačią skaudžiausią pamoką už aroganciją ir maištavimą, jis jau bijojo viešumos. Tik maždaug vienerių–trejų metų bėgyje nesėkmingai bandęs užsitikrinti žydų paramą siekiant sosto Jeruzalėje, krikščionių „dievas“ dingo kaip į vandenį... Beje, krikščionybės tyrinėtojas Maiklas Beidžentas (Michael Baigent) savo knygoje „Jėzaus byla“ mini dokumentą, „duodantį nepaneigiamą įrodymą, kad 45 m. po Kr. Jėzus vis dar buvo gyvas“ (p. 284). Kur? Jau toli nuo Jeruzalės – Romoje. Spėjama, kartu su savo (įslaptinto vestuvių Kanoje jaunikio) žmona Marija Magdaliete. |
14. | Ne tik visi gyvūnai – kiekvienas daiktas pasaulyje, pasenęs ir išnykęs, – iš naujo nesugrįžta, „neprisikelia“. Vietoj jo atsiranda kiti, tačiau taip pat laikini dalykai. Toks yra tikrovės Tapsmo (virsmo, kaitos, raidos, evoliucijos) dėsnis, be jokių išimčių. „Atsimink galą. To neužmiršk, nes nėra sugrįžimo“ (Sir 38, 21–22),– sakoma pačiame Šventajame rašte. „Kaip lapai, sprogstantys ant žalio medžio, – vienam nukrintant, kitas išsprogsta, – taip kūno ir kraujo kartos, – vienai išmirštant, kita užgimsta“ (Sir 14, 18). Ar į šį realistinį „Dievo žodį“ reikia tik žiūrėti, jo... nematant? Ar aklas tikėjimas – vertybė? |
Šiais laikais jau, rodos, nesunku suprasti, kad amžinas tik laikinumas. Todėl kalbos apie Jėzaus „prisikėlimą“ yra ne tik naivi proto sukonstruota netiesa, bet dažnai ir sąmoningas „ganytojų“ melas, siekiant paklupdyti ir apkirpti „aveles“. Prekyba dangumi – ne tik lengvas, bet ir gana naudingas biznis. Tą parodo ir toks gėdingas faktas, pavyzdžiui, kad pusė Vokietijos kunigų – pedofilai, pamokslaujantys tikintiesiems apie… padorumą. Labai abejotina, ar jie patys yra religingi.
O giliai ir nuoširdžiai tikintieji „Kristų“ (tai vėliau sukurtas graikiškas Jėzaus pavadinimas, reiškiantis „Pateptąjį“ karaliaus sostui užimti) kaip „amžinojo gyvenimo duoną“, galėtų pagalvoti, ar toks perteklinis laimingos amžinybės troškimas atitinka saiko dėsnį, šiuo atveju, paprastą žmogiškąjį santūrumą ir kuklumą. Ar toks beribis instinktyvus troškimas nėra primityvus biologinis egoizmas? Ir ar verta tikėti, kad eilinis, niekam nežinomas amatininkas iš Nazareto, vietoj žydų karaliaus tapęs „kruvinu avinėliu“ ant kryžiaus, po to pavirto savo priešybe – viso pasaulio „avelių ganytoju“? Dievo redukcija į žmogų, kūrėjo – į kūrinį yra kvailystė, o jo nuosmukis iki bejėgės būtybės, kybančios ant medžio, – visiškas absurdas. Joks „šventumas“, bendražmogiškos moralės propagavimas ir jokie išoriškai įdomūs bažnytiniai spektakliai nekompensuoja šio deficito žmogiškame mąstyme. Tokiu būdu krikščionybė pažeidžia esminę žmogaus savybę pasaulėžiūros sferoje – jo protingumą.
15 komentarų
Raimundas :
2018-11-15 0:36
Keisti tie tikinčiųjų teiginiai, kad tik pomirtinė būtis suteikia gyvenimui – prasmę.
Tai reiškia, kad paties Dievo kūriniai – neturi prasmės, nes visa Žemės gyvūnija nuolat miršta ir pavirsta pelenais, jūros išgaruoja, žvaigždės susprogsta, visa Visata – tai tik dulkių debesis. Tik vienintelis (pats tikriausias) krikščionių Dievas visą amžinybę sėdi dangiškos karalystės soste ir yra pats sau – prasmė?!
O gal prasmės viskame yra tiek, kiek mes patys jos suteikiame? Ir mirtis gali būti prasminga kaip vieno veiksmo pabaiga ir kito veiksmo pradžia?
Labai įdomu kartu su autoriumi V.Balkevičiumi panagrinėti šventraščius detektyvo žvilgsniu. Paaiškėja tai, kad galėjo būti ir realistinis šios istorijos scenarijus, į kurį bažnyčia linkusi užmerkti akis. Jeigu kunigai būtų sąžiningi, tai galėtų savo lankytojus supažindinti su šventraščių keistenybėmis ir juodosiomis skylėmis, kad žmonės galėtų patys apsispręsti dėl tikėjimo tiesų, o nebūtų verčiami aklai mėgdžioti tik vieną stebuklingą pasaką.
Artėjant Kalėdoms, didžiausių stebuklų istorijoje galėtume prisiminti ir kitus atvejus. Tai, pavyzdžiui, nelytiniu keliu prasidėjusį mergelės Marijos nėštumą, kurį patvirtinti galėtų gal tik pats Dievas, arba angelas Gabrielius.
Visatą prižiūrinti Dievo dvasia įsikūnijo į kiaušialąstę ir devynis mėnesius tūnojo besipučiančiame mergelės Marijos pilve, kol pagaliau, Kalėdų žvaigždei nušvitus, išniro iš jos įsčių ir įkvėpė gurkšnį oro. Taip į žemę atėjo dievas – žmogus.
Visatai sutverti visagaliui Dievui užteko vos kelių žodžių ir savaitėlės darbų, o įsikūnyti į žmogų jau prireikė devynių mėnesių, o gal dar ir trisdešimties metų?
Dabar labai populiarėja kosminių ateivių teorija, kuria bandoma paaiškinti įvairius stebuklus.
Bet įtikinamiausia versija lieka ta, kad visa ši Dievo – žmogaus istorija yra tik senas, iš įvairių mitų sudurstytas religinės literatūros kūrinys.
Raimundas
Šach :
2018-12-03 10:44
Tik žmogus, turintis protą, gali kurti kvailystes ir neprotingai elgtis. Kvailumo formų daug: tai ir nuodijimasis tabako dūmais, ir smurtas prieš vaikus bei moteris, ir neapykantos retorika bei besaikės ginklavimosi varžybos užsienio politikoje, ir žvėriškas agresyvumas tarptautiniuose santykiuose. ir savižudiška narkomanija bei alkoholizmas, ir t. t.
Įvairiarūšė religinė mistika, turinti veidmainišką “šventumo” iškabą, yra viena ryškiausių žmogaus mulkinimo ir jo kvailumo formų.
Gytis :
2018-12-14 18:37
Kai pradėjau mąstyti savo galva, o ne vadovautis bandos jausmu mane išgąsdino viena mintis. Niekas iki galo nepatikės čia išsakyta tiesa. Kaip man niekas neįrodys faktais jog Kristus buvo Dievo sūnus, taip aš nei vienam tikinčiajam neįrodysiu, kad jis buvo tik istorinė asmenybė. Esu apsuptas uoliai tikinčiųjų ir tikrai žinau ką sakau. Net tokio klausimo iškėlimą jie priima kaip puolimą arba sako ,jaunas tu,dievas tave suras dar… Bet nerandu nei aš jo nei jis manęs… Ką randu tai tik dar daugiau informacijos ir pamąstymui peno apie tai kaip mes patys sukūrėme dievą ir tikėjimą, mirties baimę ir bejėgiškumą vedantį dieviškų būtybių paieškoms. Mirties baimė daro stebuklus.
Andrius :
2021-07-05 23:04
Uždėčiau patiktuką Gyčio komentarui jeigu čia būtų tokia galimybė. :) Taip, tikintiesiems Jūs nieko neįrodysite. Aš pats kažkada buvau tikintysis krikščionis. Taigi galiu reflektuoti situaciją iš įvairių pusių. :) Aišku mano ideloginis virsmas įvyko dėl vidinių priežasčių – ne dėl tikslinės išorinės agitacijos, kuri dažniausiai turi priešingą rezultatą.
Manau, kad dalis žmonių savo religingumu grindžia savo savivertę, moralinį teisumą ir išskirtinumą. Jiems atrodo, kad atsisakius religijos dings gyvenimo prasmė ir pagrindas bus išspirtas iš po kojų. Todėl įsijungia visi įmanomi psichologiniai gynybiniai mechanizmai nematyti ir negirdėti jokių kontr – argumentų.
Dar galvoju, kad pažįstu visą eilę religingų žmonių, kuriems “pomirtinis gyvenimas” gal ir nėra pirmaeilis motyvas. Baimė numirti – svarbus, bet gal ne vienintelis ir ne svarbiausias motyvas kodėl žmonės būna religingi. Manau kitas tradicinio religingumo motyvas – būti svarbiam, jaustis teisiam, įsilieti į bendruomenę, jaustis reikšmingam, nenykstamai menkam begalinės Gamtos akivaizdoje. Ne visos religijos ir ne visada akcentavo būtent pomirtinį gyvenimą – šį faktą būtų įdomu plačiau patyrinėti. Gal kada parašysiu apie tai jeigu bus laiko ir įkvėpimo. :)
Gintarė :
2022-08-11 12:51
Aš irgi manau, kad būtent mirties baimė ir sukūrė žmonėms dievą arba dievus. Juk kai bijai mirties, imi kažkokios paguodos, vilties ieškoti kad ten, anapus dar kažkas yra.
Realistas :
2018-12-16 8:10
Pats didžiausias “bedievis”, Gyti, yra realus pasaulis. Mąstančiam, anot Tavęs, savo galva, aišku, kad visi fantastiniai priedai jam nereikalingi. Protingas žmogus verčiau pasirenka objektyvią tiesą, negu saldų melą. Malonu matyti, kad nors esi jaunas, bet jau supranti ir pagrindinę religingumo priežastį – instinktyvų, bet neprotingą troškimą visada būti.
Valdas :
2021-06-28 1:23
Yra kita teorija apie prisikėlimą. Juozapas iš Arimatėjos pasiėmė Jėzaus kūna ir padėjo į savo šeimos kapą. Palaidoti jo nespėjo, nes prasidėjo šabas, kada draudžiama dirbti. Jėzaus nebuvo galima laidoti bendrose kapinėse, nes jis buvo didelis nusiklatėlis, jo kūnas negalėjo suteršti žydų kapinių. Gali būti, kad Juozapas atėjo šeštadienį vakare pasibaigus šabui ir palaidojo Jėzų kitoje vietoje. Bet kuriuo atveju yra akivaizdu, kad Jėzaus kūnas buvo padėtas į Juozapo šeimos kapą laikinai ir paskui jį reikėjo palaidoti. Tai ir buvo padaryta, tik niekas to nepastėbjo. Juozapas palaidojo Jėzų ir patraukė savo keliais nusinešdamas paslaptį. Mitas susikūrė, kai pasklido gandas, kad kapas tuščias. Tokia teorija yra realistiškesnė, bet aišku ji irgi turi skylių dėl paprastos priežasties, kad reikia remtis nepatikimais šaltiniais – evangelijomis. Žinoti, kas ten tikra, o kas prikurta yra neįmanoma.
Andrius :
2021-07-05 22:24
Valdas tiksliai atpasakojo mano mintį, kurią aš jau turėjau prieš kažkiek metų. Spėliojau, kad Juozapas šeštadienio vakarą perkėlė Jėzaus kūną į kitą vietą, nes nenorėjo jo palikti savo šeimos kape. Juozapas į pagalbą pasitelkė porą tarnų, kuriems visos įvykių detalės ir nuteistojo tapatybė nebuvo žinomos. Kitų liudininkų nebuvo (akivaizdu – nes šabas!). Kitą dieną Juozapas išvyko į Siriją su reikalais, bet buvo užpultas kelių plėšikų ir žuvo. Taip jis nusinešė paslaptį į kapus.
Taip pat aš visiškai sutinku su Valdo mintimi: Evangelijos yra nepatikimas šaltinis ir mes nieko užtikrintai negalime žinoti. Nors Juozapas iš Arimatėjos pasirodo sinchroniškai visose keturiose evangelijose, jis nėra žinomas iš jokių kitų nepriklausomų istorinių šaltinių. Mes negalime tiksliai žinoti, ar toks asmuo tikrai buvo ir ką jis veikė. Taip pat, jeigu Juozapas buvo vietinis (o toks jis turėjo būti, sykis jis įvardijamas kaip “gerbiamas teismo narys” ir pan/,turintis šeimos kapą), tada kodėl jis vėliau nepasakė Jėzaus sekėjams, kur padėjo Jėzaus kūną? Todėl galima spėlioti, kad Juozapas netikėtai žuvo ir nusinešė paslaptį į kapus. Taip pat gali būti, kad Juozapo personažas yra legendinis, ir mes apskritai nežinome tikrųjų įvykių.
Valdas :
2021-08-28 8:39
Juozapas iš Arimatėjos nebūtinai turėjo žūti. Daugelis žmonių, vertindami Jėzaus istoriją, daro vieną klaidą – kad žmonės tuo metu Jėzų suvokė kaip ypatingą asmenį (mesiją, pranašą, dievo sūnų ar pan.). Ne, aplinkiniai jį laikė tuo, kuo jis buvo – valkatėlė, benamis bastūnas, maištininkas, pamokslininkas. Jo rimtai nevertino artimieji. Jiems jis buvo keistuolis dykaduonis. Tiek jo kalbėjimas, tiek nukryžiavimas liudininkų akimis buvo eiliniai įvykiai, neverti dėmesio. Reikšmė tiems įvykiams buvo suteikta vėliau, kai buvo mirę visi tikrieji įvykių liudininkai. Tagi, Juozapas iš Arimatėjos galėjo nesureikšminti to įvykio, ramiai iškeliauti į namus. Istorija apie Jėzaus dieviškumą galėjo pasiekti jo gyvenamą vietą po daug metų, kai Juozapo nebuvo gyvųjų tarpe arba kai jis nebeatsiminė nieko. Galų gale mitas jau buvo susiformavęs ir nieko nedomino tiesa. Skaičiau mokslinį straipsnį apie tokią “prisikėlimo” versiją. Ten įrodyta, kad pagal žydų teisę Jėzus kaip maištininkas negalėjo būti laidojamas bendrose kapinėse, per šabą aišku irgi. Taigi, kūnas padėtas laikinai ir galbūt jį paėmė perlaidoti šeštadienio vakare pasibaigus šabui. Pradžią tikėjimui davė nesusipratimas :) Užteko to, kad kapas tuščias. Visa kita buvo prikurta. Jėzaus kūnas gulėjo kur nors ramiai netikėlių kapuose. Šiandien aišku nė dulkelės iš jo neliko…
Andrius :
2021-08-30 12:42
Įdomūs Valdo samprptavimai. Sutinku su ta dalimi, kurioje sakoma, kad greičiausiai gandas apie Jėzaus ‘prisikėlimą’ kilo dėl kažkokio nesusipratimo.
Kalbant gi apie paprotinius dalykus – juos turbūt sudėtinga vertinti ir sunku atspėti kokius motyvus mistinis ar tikras “Juozapas iš Arimatėjos” galėjo turėti ar neturėti palaidojant kūną savo šeimos kape arba perkeliant jį kitur. Mes preziumuojame, kad istorijos veikėjus saistė žydų papročiai. Tačiau, tarkime, jokie papročiai nesaisto kapų plėšikų ar apskritai plėšikų kurių tuo laiku buvo apstu.
Taip pat Jeruzalė buvo įvairių papročių ir kultūrų sankirtoje: nors manome kad galiojo žydų papročiai, tačiau taip pat galiojo Romos teisė ir tebebuvo atsimenama graikų kultūros įtaka, o provincijoje – Persijos imperijos įtaka (iš Persų imperijos užsilikusi ir aramėjų kalba kuria manomai kalbėjo Jėzus).
Jėzus gyvas būdamas akivaizdžiai savo šeimos buvo laikomas “išprotėjusiu” bet minios tikriausiai nebuvo laikomas “valkatėle”, turbūt jis buvo laikomas eioliniu apokaliptiniu pranašu, vienu iš daugelio to meto , ir tikriausiai net ir ne tokiu ryškiu koks buvo Jonas Krikštytojas. Aišku, mes dabar galime pasakyti “benamis valkata”, bet juk tada tai nesivadino valkatavimu, o buvo įprasta saviraiška tam tikriems ‘pranašams’. Tuo požiūriu Jėzus N. turbūt nebuvo labiau ‘valkata’ kaip ir Jonas Krikštytojas ar kiti panašūs. Ir taip, turbūt kaip toks buvo tik vienas iš daugelio apokaliptinių pranašų ir pamokslininkų, bet viską iš esmės pakeitė jo dingimas iš kapo.
Labiausiai diskutuotinas Valdo teiginys “Reikšmė tiems įvykiams buvo suteikta vėliau, kai buvo mirę visi tikrieji įvykių liudininkai.”
Pauliaus laiškuose (o jis gi buvo gerai kalbantis ir rašantis graikiškai, išsilavinęs žydas ir yra pripažįstamas kaip istorinis asmuo) atsispindi jo bendravimas su Kefu (Petru) ir kitais buvusiais Jėzaus sekėjais. Taigi, buvė Jėzaus sekėjai dar buvo gyvi, kai Paulius (Saulius) ėmė įnirtingai propaguoti krikščionybę. Vadinasi, ypatinga reikšmė Jėzaus dingimui iš kapo buvo suteikta neužilgo po to paties įvykio, sekėjams tebesant gyviems.
Valdas :
2021-09-01 20:21
Na taip, Kristus nebuvo valkatėlė, gal čia per stipriai pasakyta, bet jis buvo žmogus be statuso. Apokaliptinis pranašas ir tokių pranašų buvo daug. Dėl reikšmės suteikimo vėliau aš tik noriu pasakyti, kad amžininkai negalėjo suvokti viso įvykio reikšmės tuo metu. Pvz., kareiviai prikalę Kristų prie kryžiaus negalėjo suvokti, kad prikala žmogų, kuris po daugelio metų taps pagrindine religine figūra. Juozapas iš Arimatėjos, jei toks egzistavo, irgi nesuvokė, kokį kūną jis priglaudė šeimos kape. Aišku, kad jis neturėjo tikslo palikti svetimo kūno savo kape. Visi žmonės, sutikę Kristų, apie jį greitai pamiršo. Juk žinios apie prisikėlusį mesiją cirkuliavo gana siaurame rate. Visai tikėtina, kad tas Juozapas galėjo ramiai sau numirti ar pamiršti tą istoriją. Pradžioje krikščionių buvo saujelė – koks 20-50 žmonių, jie negalėjo žinių išplatinti greitai. Kol krikščionybė netapo oficialia Romos religija, krikščionių buvo gana mažai.
Eretikas :
2021-07-06 13:15
Iš esmės turime sutikti su dėstymo 12-uoju punktu ir kitais punktais, kuriuose sakoma, kad evangeliniai pasakojimai apie susitikimus su „prisikėlusiu“ Jėzumi yra migloti, chaotiški ir nesutampantys. Žinoma, kad jokio realaus prisikėlimo ‘stebuklo’ nebuvo, o jeigu manytume kitaip, mes nebūtume šiame tinklapyje, o būtume kokioje nors bažnytinėnje bendruomenėje. 😊
Toliau, kadangi ‚prisikėlimo‘ pasakojimai iš tiesų chaotiški ir nesutampantys, galima daryti prielaidą, kad tai gandų, legendų, „apsipažinimų“ ir vizijų padarinys. Jeigu realus asmuo būtų realiai išgyvenęs, tai pasakojimai apie susitikimus su juo, nors ir retus ir pusiau slaptus, bent jau galėtų sutapti. Teisingai?
Silpniausia dėstymo vieta, mano nuomone, krenta ties tryliktuoju punktu, kur autorius pasiremia skandalinguoju Michaeliu Baigentu, norėdamas įrodyti, kad Jėzus Nazarietis išgyveno nukryžiavimą ir gyveno Romoje apie 45 metus. Tai,deja, mušta korta. ☹ Baigentas yra garsus falsifikatorius, „istorikas“, kuris nei vieną gyvenimo dieną nebuvo istoriku. Pagal išsilavinimą psichologas, vėliau studijavo mistiką ir religines patirtis (!!!), galiausiai tapo masonų ložės nariu. Jo pseudoistorines knygas rimti istorikai trina į miltus. Knygoje „Jesus papers“ („Jėzaus byla“) Baigentas „mini“ dokumentą, kuris „neginčijamai įrodo“, kad Jėzus buvo gyvas 45-metais Romoje, tačiau pažymėtina, kad nei paties dokumento, nei jo nuotraukos ar faksimilės niekas nematė.
Artimiau teko panagrinėti Baigento asmenybę ir darbus tada, kai garsiai skambėjo „Da Vinčio kodas“ ir buvo įdomu suprasti, kiek yra istorinės tiesos tame romane (atsakymas: praktiškai nulis). Baigentas tuo laiku bylinėjosi su Danu Brownu dėl plagiato ir teismą pralaimėjo. Dabartiniais laikais Baigento atvejis yra gerai išnagrinėtas angliškoje Wikipedijoje:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Papers
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Baigent
Jeigu kalbėtume apie istorinį analizės metodą, metodologinė klaida yra nagrinėti skirtingas evangelijas (pvz., Mato ir Jono, pirmajame punkte), arba net Senąjį testamentą (14 punkte) vieną šalia kito, tarsi tai būtų istorijos metraščiai ar kiti rimti dokumentai, kuriais galima remtis pažodžiui ir kurie aprašo vieną neginčijamą tiesą. Senasis testamentas buvo rašomas šimtmečius ir atitinka žydų religingumo evoliuciją.
Evangelijos taip pat yra skirtingos – nuo Morkaus iki Jono. Per dešimtmečius jos patyrė didelę evoliuciją ir atspindi skirtingus požiūrius ir skirtingą įvykių interpretaciją. Faktą, kad tai evoliucionuojančios legendos, o ne istoriniai metraščiai, pripažįsta net šiuolaikinis Vatikanas.
Pvz., paskaitykime prelato Antano Rubšio veikalus „Raktas į Senajį testamentą“ ir „Raktas į Naująjį testamentą“. Pats šis aukštas dvasininkas evangelinius pasakojimus vadina „padavimais“ ir svarsto, kiek kuris pasakojimas gali būti nutolęs nuo istorinės tiesos, ir netgi konstatuoja faktą, kad daugelis Senojo testamento „pranašysčių“ buvo surašytos atbuline data.
Susiduriame su paradoksu, kai Vatikanas ir jo atstovai traukiasi, užleidžia pozicijas ir nebevadina Biblinių tekstų istoriniais liudijimais, o pripažįsta esant juos legendomis ar padavimais, o mes, ateistai, mėginame Biblija traktuoti pažodžiui ir išpešti iš jos neginčijamą tiesą, tarsi tai būtų patikimi istoriniai šaltiniai ar metraščiai.
Raimundas :
2021-09-23 18:46
Jeigu Jėzaus mirtis ant kryžiaus buvo tikra, tai prisikėlimo istorija galėjo būti ir pramanyta. Mums dabar sunku įsivaizduoti, kiek ano meto žmonės vadovavosi realybe ir kiek mitais. Jėzaus pasirodymo po mirties apsakymai primena kažkokias misterijas. Dabar gal tokius regėjimus pavadintume hipnozės atvejais? Kas tiki – tas mato, o kas netiki – tas nemato… Panašiai ir šiandieninėje bažnyčioje – Jėzus per šv.sakramentą “ateina” pas tuos, kas juo tiki, o kas netiki – suvalgo tik vafliuką…
Ar galėjo apskritai apaštalai ir kiti evangelistai būti nukryžiavimo liudininkai? Jie tikriausiai slapstėsi ir vargu ar galėjo dalyvauti egzekucijoje, kur patys būtų suimti. Apaštalas Petras esą net tris kartus per vieną naktį besislapstydamas išsižadėjo savo dievaičio. Tad ir evangelistų žinios galėjo būti tik nuogirdų rinkiniai. Tačiau pats faktas, kad tariamai nekaltas rabinas buvo šventikų įskųstas ir už maištavimus nužudytas, galėjo kelti visuomeninį rezonansą. Jėzaus pasekėjai, kurie tikėjo, kad Jėzus prisikėlė ir išvyko į “dangaus karalystę”, privalėjo trauktis į pogrindį ir laukti. Visa, ką jie galėjo padaryti – tai kurstyti nepasitenkinimą bet kokia valdžia, niekinti gyvenimą kaip tokį, laukti įsivaizduojamos apokaliptinės pasaulio pabaigos ir savo dievaičio sugrįžimo.
Išvyti iš Izraelio ir po Romą paplitę ankstyvieji krikščionių sektantai kelis šimtmečius buvo persekiojami ir naikinami. Tačiau jų tik daugėjo, jie susilaukdavo vis daugiau užuojautos ir pritarimų. Toks – nuskriaustųjų psichologinis solidarumas. Slapta platinamomis legendomis patikėjo ir vienas Romos imperatorius – Konstantinas Flavijus, kuris šį tikėjimą nusprendė paversti imperijos religija. Tada jau prasidėjo kova prieš daugiadievybę. Tačiau vyko ir kitas reiškinys – žydai ėmė grįžti į Judaizmą, o krikščionimis tapo romėnai ir graikai. Nauji raštininkai apokrifus ir evangelijas jau perrašinėjo ir redagavo pagal kitą “skonį”… Krikščionišką dievą Jehovą sutapatino su Romėnišku Jupiteriu, o kankinį Jėzų pavertė dievaičiu panašiu į Prometėją, tad naujame tikėjime autentikos liko nedaug. Krikščionybė – tai pavogta religija, kuri ėmė tarnauti naujų imperatorių politikai ir ideologijai …