Peteris Singeris: „Ar žmonių rūšis yra ypatinga Visatos numylėtinė?“ „Gyvūnų išlaisvinimas“: ištraukos
05 Pirmadienis Bal 2021
Peteris Singeris 1946 m. gimė Melburne, Australijoje, ir yra vienas itakingiausig nūdienos moralės filosofų. Eina profesoriaus pareigas Prinstono ir Melburno universitetuose, yra daugiau kaip 50-ies knygų autorius, bendraautoris ar redaktorius, tarp jų paminėtinos „Demokratija ir nepaklusnumas” (Dernocracy and Disobedience,1973), „Praktinė etika” (Practical Ethics, 1979), „Kaip turėtume gyventi (How Are We To Live?, 1993) ir „Geriausia,ką galite padaryti” (The Most Good You Can Do, 2015).Visame pasaulyje išgarsėjo 1975 m. pasirodžius „Gyvūnų išlaisvinimui”. Nuo to laiko yra pagrindinis mąstytojas gyvūnų teisių srityje ir vadovauja daugeliui šios srities kampanijų. „Time Magazine” knygą „Gyvūnų išlaisvinimas” įtraukė į sąrašą šimto geriausių negrožinės literatūros knygų, išleistų po 1923 metų. 2012 m. P. Singeris gavo aukščiausią Australijos ordino kavalieriaus garbės apdovanojimą (žr. Singer, Peter. Gyvūnų išlaisvinimas, p.384)
Skaitykite: http://ateizmasirateistai.lt/ateistu-diena-pasaulio-ateistu-topas-50-su-lietuviskais-atspalviais/ komentarai
Ištraukos iš P. Singerio veikalo „Gyvūnų išlaisvinimas“ (Vilnius: „kitos knygos“, 2020, vertėjas Tadas Juras)
Ar pateisinami eksperimentai su gyvūnais?
Kada yra pateisinama eksperimentuoti su gyvūnais? Sužinoję apie daugelio eksperimentų pobūdį, kai kurie žmonės nusprendžia, kad visi tokie eksperimentai tučtuojau turėtų būti uždrausti. Tačiau jeigu pradėsime švaistytis tokiais reikalavimais, eksperimentuotojai žodžio kišenėje neieškos: ar leisime mirti tūkstančiams žmonių, jeigu juos būtų galima išgelbėti atlikus vieną eksperimentą su vieninteliu gyvūnu?
Savaime aišku, šis klausimas grynai hipotetinis. Dar niekada nebuvo atliktas toks vienas eksperimentas, kuris būtų išgelbėjęs tūkstančius gyvybių, ir to niekada nebus. Į tokį hipotetinį klausimą galima atsakyti taip: ar eksperimentuotojai būtų pasirengę atlikti eksperimentą su mažesniu nei šešių mėnesių našlaičiu, jeigu tai būtų vienintelis būdas išgelbėti tūkstančius gyvybių?
Jeigu eksperimentuotojai nebūtų pasirengę naudoti žmogaus kūdikio, tuomet jų pasirengimas naudoti nežmogiškus gyvūnus atskleidžia nepateisinamą diskriminacijos rūšies pagrindu formą, mat suaugusios žmogbeždžionės, beždžionės, šunys, katės, žiurkės ir kiti gyvūnai labiau suvokia, kas su jais vyksta, yra savarankiškesni ir, kiek galima spręsti, bent jau ne mažiau jautrūs skausmui nei žmonių kūdikiai. (Nurodžiau, kad kūdikis turėtų būti našlaitis, idant išvengtume komplikacijų dėl tėvų jausmų. Reikia pasakyti, šitaip elgdamasis esu net pernelyg dosnus eksperimentų su gyvūnais gynėjams, nes eksperimentams auginami žinduoliai paprastai labai anksti atskiriami nuo motinos, tad šis atskyrimas sukelia kančią tiek jai, tiek jaunikliams.)
Kiek mums žinoma, žmonių kūdikiai neturi jokių moralės požiūriu aktualių charakteristikų, kuriomis lenktų suaugusius gyvūnus, nebent prie šių charakteristikų priskirtume kūdikių potencialą ir teigtume, kad būtent dėl to negalima su jais eksperimentuoti. Tačiau ar tikrai turėtume atsižvelgti į šią charakteristiką, yra ginčytinas reikalas, kadangi tokiu atveju privalėtume pasmerkti ne tik eksperimentus su kūdikiais, bet ir abortus, nes kūdikio ir embriono potencialas yra tas pats. Vis dėlto, norėdami išvengti painiavos, klausimą galime truputį pakeisti ir kalbėti apie kūdikį, turintį neatitaisomų smegenų pažeidimų, kurie užkirstų kelią bet kokiam mentaliniam vaiko vystymuisi. Deja, specialiose prieglaudose gyvena daug tokių žmonių, dalis jų seniai palikti tėvų bei kitų giminaičių ir, nelaimei, niekieno nemylimi. Neskaitant mentalinių trūkumų, tokių kūdikių anatomija ir fiziologija beveik visais atžvilgiais yra identiška normaliems žmonėms. Todėl jeigu prievarta sumaitintume jiems didžiulius kiekius grindų vaško ar į akis prilašintume koncentruotų kosmetikos gaminių tirpalų, gautume daug tikslesnius šių produktų saugumo žmonėms rodiklius, nei bandydami ekstrapoliuoti su kitų rūšių atstovais atliktų bandymų rezultatus. LD50 bandymai, Draize’o akių testai, radiacijos, karščio smūgio ir daugelis kitų šiame skyriuje aprašytų eksperimentų mums daug daugiau atskleistų apie žmonių reakcijas į tokias eksperimentines situacijas, jeigu būtų vykdomi su žmonėmis rimtai pažeistomis smegenimis, o ne su šunimis ar triušiais.
Taigi visais atvejais, kai eksperimentuotojai tvirtina, esą jų eksperimentai tokie svarbūs, kad verta aukoti gyvūnus, turėtume paklausti: ar sutiktų savo tyrimams naudoti žmones, kurie dėl smegenų pažeidimo yra panašaus mentalinio lygio kaip jų numatyti gyvūnai. Man sunku įsivaizduoti, kad kas nors rimtai siūlytų vykdyti bet kurį šiame skyriuje aprašytą eksperimentą su žmonėmis pažeistomis smegenimis. Retkarčiais pasirodo faktų apie medicininius eksperimentus su žmonėmis be sutikimo; antai kartą tai buvo susiję su vaikų namuose gyvenančiais protiškai atsilikusiais vaikais – jie buvo apkrėsti hepatitu. Kai tokie žalingi eksperimentai su žmonėmis išlenda į dienos šviesą, paprastai kyla viešas – ir, reikia pasakyti, visiškai teisėtas – pasipiktinimas eksperimentuotojais. Labai dažnai tokie atvejai yra tik dar vienas tyrinėtojų arogancijos pavyzdys, kai siekiant žinių pateisinama viskas (p. 134–136).
[Krikščioniškoji moralė gyvūnų atžvilgiu]
Teigti, kad romėnams buvo svetimas moralės pojūtis, būtų neteisinga. Jie rodė didžiulę pagarbą teisingumui, pareigai bendruomenei ir netgi gerumui kitų žmonių atžvilgiu. Tačiau tokie žaidimai [gladiatorių kovos] šlykščiai aiškiai parodo, kad šie jų moraliniai jausmai turėjo labai aštrias ribas. Jeigu būtybė patekdavo į šią moralinio rūpesčio sferą, į minėtus žaidimus panašūs veiksmai jos atžvilgiu būtų sukėlę milžinišką pasipiktinimą; tačiau jeigu būtybė atsidurdavo anapus moralinio rūpesčio sferos, jos kančios buvo tiesiog pramoga. Anapus šios sferos pateko kai kurie žmonės –ypač nusikaltėliai ir karo belaisviai, taip pat visi gyvūnai.
Taigi vertinant krikščionybės poveikį būtina atminti šią bendrą situaciją. Krikščionybė į romėnų pasaulį atnešė žmonių rūšies unikalumo idėją, kurią paveldėjo iš judėjų tradicijos, tačiau dar labiau ją sureikšmino, nes itin didžiulę svarbą teikė nemirtingai žmogaus sielai. Žmonėms, vieninteliams iš visų Žemėje gyvenančią būtybių, yra skirta išlikti po kūniškos mirties. Būtent tai davė pradžią išskirtinai krikščioniškai žmogaus gyvybės šventumo idėjai.
Dar iki tol, ypač Rytuose, buvo religijų, mokiusių, kad visa gyvybė yra šventa; taip pat buvo daug kitų, kurios teigė, kad žudyti savo socialinės, religinės ar etninės grupės narį yra labai blogai; tačiau krikščionybė paskleidė idėją, kad kiekvieno žmogaus – bet tik žmogaus – gyvybė yra šventa. Nemirtingą sielą turi netgi naujagimis ir gemalas įsčiose, tad jų gyvybė yra tiek pat šventa kiek ir suaugusiųjų.
Praktinis naujos doktrinos poveikis žmonėms daugeliu atžvilgių buvo pažangus ir nepaprastai išplėtė romėnų moralinės sferos ribas; tačiau jei kalbėsime apie gyvūnus, ta pati doktrina padėjo įtvirtinti ir dar labiau sumenkinti ir taip labai žemą nežmogiškų gyvūnų padėtį, kurią nustatė Senasis Testamentas. Nors Senasis Testamentas gynė žmogaus viršenybę prieš visus kitus gyvūnus, jis bent parodė kruopelę rūpesčio dėl jų kančių. Naujajame Testamente nerasime nė žodelio, draudžiančio žiauriai elgtis su gyvūnais, ar patarimo atsižvelgti į jų interesus. Pats Jėzus vaizduojamas kaip visiškai abejingas nežmogiškų būtybių likimui – jis paskatino du tūkstančius kiaulių mestis j jūrą, kas iš esmės buvo akivaizdžiai nebūtina, nes piktąsias dvasias jis gebėjo išvaryti neperkeldamas jų į jokią kitą būtybę. Apaštalas Paulius reikalavo perinterpretuoti seną Mozės įstatymą, kuris draudė užrišti nasrus javus kuliančiam jaučiui: „Bet argi Dievui terūpi jaučiai?” Paulius šį klausimą užduoda niekinamai. Ne, – atsako pats, – įstatymas buvo parašytas mūsų labui.
Vėlesni krikščionys nepražiūrėjo Jėzaus duoto pavyzdžio. Turėdamas omenyje nutikimą su kiaulėmis ir epizodą, kai Jėzus prakeikė figmedį, šv. Augustinas rašė:
Kristus pats parodė, kad susilaikyti nuo gyvūnų žudymo ir augalų naikinimo yra prietaringumo viršūnė, nes įvertinęs, kad mes ir žvėrys bei medžiai neturime bendrų teisių, jis nuvarė piktas dvasias į kiaulių bandą ir prakeikė medį, ant kurio nerado vaisių <…>. Savaime aišku, nei kiaulės, nei medis niekuo nebuvo nusidėję.
Pasak šv. Augustino, Jėzus taip mėgino mums parodyti, kad mūsų elgsenai su gyvūnais negalioja moralinės taisyklės, reguliuojančios mūsų elgesį su žmonėmis. Štai kodėl jis nuvarė velnius pas kiaules, užuot paprasčiausiai juos sunaikinęs, tą nesunkiai galėjo padaryti? (p. 268–269).
[Č. Darvino veikalas „Žmogaus kilmė“ – mokslinis gyvūnų ir žmonių giminingumo pagrindas]
Ir tik 1871 m., kai daugelis mokslininkų priėmė bendrą evoliucijos teoriją, Darwinas išspausdino knygą „Žmogaus kilmė” (The Descent of Man), taip išplėtodamas, kas buvo užkoduota viename ankstesnio veikalo sakinyje.
Taip prasidėjo žmonių santykių su nežmogiškais gyvūnais supratimo perversmas… Bet ar tikrai? Kai kam gali pasirodyti, kad evoliucijos teorijos įžiebtos intelektinės permainos sukels reikšmingus pažiūrų į gyvūnus pokyčius. Kai teoriją palaikančių mokslinių įrodymų svoris tapo akivaizdus, iškilo būtinybė persvarstyti visas mūsų sampratas apie aukščiausią žmonių padėtį kūrinijoje ir teisę valdyti kitus gyvūnus. Intelektinėje sferoje darvinizmas išties sukėlė tikrą perversmą. Žmonės dabar žinojo, kad jie – ne koks nors ypatingas Dievo kūrinys, sukurtas pagal dieviškąjį paveikslą ir neturintis nieko bendra su gyvūnais; žmonės įsisąmonino, kad patys yra gyvūnai. Be to, pagrįsdamas savo evoliucijos teoriją, Darwinas nurodė, kad žmonių ir gyvūnų skirtumai ne tokie dideli, kaip buvo įprasta manyti. Trečiame „Žmogaus kilmės” skyriuje Darwinas palygino žmonių ir „žemesniųjų gyvūnų” mentalinius gebėjimus ir šio lyginimo rezultatus apibendrino taip:
Įsitikinome, kad jausmai ir pojūčiai, įvairios emocijos ir gebėjimai, įskaitant meilę, atmintį, dėmesį ir smalsumą, polinkį mėgdžioti, supratingumą, kuriais didžiuojasi žmogus, pradiniu ar gerai išvystytu pavidalu taip pat yra būdingi žemesniesiems gyvūnams.
Ketvirtas tos pačios knygos skyrius žengia dar toliau: čia teigiama, kad žmonių moralės pojūčio ištakas galima atsekti socialiniuose gyvūnų instinktuose, kurie padeda jiems džiaugtis vienas kito draugija, atjausti vienas kitą ir vienas kitam padėti. Paskesniame veikale, „Žmogaus ir gyvūnų emocijų raiška“ (The Expression of the Emotions in Man and Aninials), Darwinas pateikė dar daugiau žmonių ir kitų gyvūnų emocinio gyvenimo paralelių. Evoliucijos ir žmonių rūšies kilmės iš gyvūnų teorijas pasitikusi pasipriešinimo audra – ši istorija pernelyg gerai žinoma, kad reikėtų ją čia darkart perpasakoti, – rodo, kaip stipriai rūšistinės idėjos buvo užvaldžiusios Vakarų mąstyseną. Žmonės nenorėjo be kovos atsisakyti minties, kad jie – ypatingo kūrimo akto vaisius ir kad kiti gyvūnai yra sukurti mūsų reikmėms.
Vis dėlto moksliniai bendros žmogaus ir kitų rūšių kilmės įrodymai buvo triuškinantys. Galutinis Darwino teorijos įsigalėjimas žymi šiuolaikinio gamtos supratimo pradžią, ir nuo tų laikų keitėsi tik detalės, bet ne pagrindai. Ir tik tie, kas mieliau renkasi religinį tikėjimą, o ne sveiku protu ir faktais paremtą požiūrį, gali toliau manyti, kad žmonių rūšis yra ypatinga visos Visatos numylėtinė, kad kiti gyvūnai sukurti tam, kad turėtume, ką valgyti, ar kad turime dievišką leidimą juos valdyti ir žudyti (p. 286–287).
as.
9 komentarai
Andrius :
2021-04-13 23:47
Klausimas: “ar mes esame Visatos numylėtiniai“?..
Apie visą Visatą nesiimčiau kalbėti. Tačiau lokalioje galaktikos „Paukščių Takas“ aplinkoje, – taip, be abejo esame numylėtiniai ar bent jau išrinktieji. Evoliucijos mokslas teigia, kad mes išmetėme kauliuką „šešis“ milijoną kartų iš eilės, kad būtent mes taptume mąstančiomis būtybėmis. Turime situaciją, kai mes esame mūsų pačių akiratyje protingiausios ir technologiškai labiausiai pažengusios būtybės.
Ar gali egzistuoti labiau pažengusios būtybės? Teoriškai gali, bet praktiškai nei vienos tokios iki šiol nepasitaikė sutikti. Nei iš jokių dievybių, nei iš jokių ateivių iki šiol nesamę gavę jokios dokumentiškai patvirtintos, artikuliuotos žinutės. Galima netgi įtarti, kad ateiviai (jie gi „humanoidai“, jie gi „žalieji žmogeliukai“) taip pat kaip ir antropomorfiniai dievai, tėra mūsų pačių fantazijos vaisius, sukurtas pagal savo pavyzdį ir panašumą.
Būti protingiausiais savo pačių kieme – tai ir privilegija, ir prakeiksmas. Privilegija todėl, kad turime beveik neribotą technologinį pranašumą prieš visus savo „mažesniuosius brolius“. Prakeiksmas – nes niekas mums nepasakė, kaip turime elgtis, turime savo elgesio taisykles išradinėti ir susigalvoti patys ir patys prisiimti už tai moralinę atsakomybę.
Be abejo, teisės eksploatuoti ir žiauriai elgtis su savo „mažesniaisiais broliais“ mums niekas „iš aukščiau“ nedavė.
////////////
Nors ir pateiktos trumpos ištraukos iš knygos, jos paliečia daug svarbių aspektų. Ar leistini eksperimentai su gyvūnais? Žiaurius ir žalojančius, nebūtinus eksperimentus žinoma reikia pasmerkti.
Tačiau kita vertus, iki šiol galioja tvarka, kad jokie medicinos preparatai negali būti naudojami su žmonėmis, prieš tai neišbandžius su gyvūnais.
Pvz Pfizer vakcina nuo covid buvo išbandyta su beždžionėlėmis, Rezus makakomis, kurios biologiškai gana artimos žmonėms. Buvo įsitikinta, kad susidaro antikūniai, prieš skiepijant žmones. Tai atrodo gana logiškas sprendimas
Neseniai Pfizer ir Moderna paskelbe, kad prades skiepyti savanores nėščias moteris. Tam tikruose sluoksniuose pasigirdo pasipiktinimo balsai: „jie dar neišbandė vakcinų su nėščiomis pelėmis, o jau nori bandyti su nėščiomis moterimis !..”
////////////////
Kokios teisingos Singerio mintys apie humaniškumą gyvūnų atžvilgiu, tokios ir diskutuotinos kai kurios jo filosofinės nuostatos. Bet apie tai jau kalbėjau anksčiau, nebesikartosiu.
Kalbant apie Naująjį Testamentą: taip, reikia pripažinti, Jėzus kiauliškai pasielgė su kiaulėmis, suvarydamas į jas demonus.
Tačiau reikia turėti mintyje kas yra kiaulė žydų papročiuose: jos statusas ypatingas, t.y. ypatingai blogas. Tai ne tik „nekošerinis“, uždraustas valgyti gyvūnas, bet ir prakeiktas, ir uždraustas auginti. Senovės žydai tikėjo, kad jos platina ligas ir neša nelaimes. Talmude yra pasakyta: „prakeiktas bus tas, kas augins kiaules“. Būtent tokiame kontekste reiktų suprasti „demonų suvarymą į kiaules“. Ir jeigu ten ganėsi kiaulių banda – tai aišku laukinių ar sulaukėjusių, žmonių neprižiūrimų.
Kur kas švelniau Jėzus atsiliepia apie kitus gyvūnus – pvz jis sako, kad ir žvirblis nekris be Dievo valios, ir kad geras ganytojas galvą deda už savo avis ir ieško kiekvienos nuklydusios avelės.
Ar Augustinas šito nežinojo ar apsimetė, kad nežino, kai sakė kad Jėzaus poelgis su kiaulėmis skatina niekinamai elgtis su visais gyvūnais? Ir ar iš viso tikrai Augustinas tai sakė – negaliu patvirtinti, tos citatos pagal Singerio tekstą nepavyko rasti.
Tačiau Pauliaus citatą apie posakį „neužrišk nasrų“ pavyko rasti, ir ji tikrai pateikta neteisinga.
Pirmajame laiške korintiečiams, pačioje jo įžangoje, Paulius bandė įrodyti teisę gauti maisto ar pinigų iš bendruomenės už savo sunkų „apaštališkąjį darbą“ ir pasitelkė posakį apie jautį.
Mintis buvo tokia: jeigu neužrišate nasrų kuliančiam jaučiui (t.y. leidžiate paėsti savo darbo vaisių), kodėl turėtumėte užrišti nasrus Pauliui ir nepasidalinsite bažnytinės bendruomenės gėrybėmis???
„Negi jaučiai Dievui terūpi“ – tuo Paulius norėjo pasakyti, kad turbūt ne vien jaučiai Dievui rūpi, bet ir jis, Paulius, Dievui turėtų rūpėti.
Perfrazuodamas romėnų posakį „kas galima Jupiteriui negalima jaučiui“ Paulius norėjo pasakyti „kas galima jaučiui, galima ir Pauliui“. :)
Bet kokiu atveju, jokio ypatingo cinizmo jaučių atžvilgiu ar noro apriboti jų teises čia nebuvo.
Galima sutikti su tuo, kad NT autoriai praktiškai neskyrė jokio dėmesio gyvūnams, bet tai suprantama: kadangi, kitaip negu Senasis Testamentas, kurio papročiai buvo rašyti ateičiai, Naujasis Testamentas gyveno Pasaulio pabaigos laukimu. Ir kai lauki kad ryt – poryt štai pasaulis ims ir pasibaigs, vargu ar itin rūpinsies kiaulėmis ir jaučiais…
Tačiau teigti, kad NT skatino kažkokį ypatingą cinizmą, ar itin blogą elgesį su gyvūnais (pvz., blogesnį negu senasis testamentas) turbūt nėra pagrindo.
Jonas Mačiulis :
2021-04-15 18:06
Kažkuris rašytojas yra pasakęs: „Bet kurio kūrinio sėkmė priklauso nuo pirmojo sakinio. Tai tarsi pirmoji arimo vaga. Kaip ją išvarysi, taip arsi ir kitas. Jei pirmoji bus kreiva, tokios bus ir kitos“. Šį posakį kažkodėl prisiminiau skaitydamas Andriaus komentarą.
Štai tas Andriaus sakinys: „Apie visą Visatą nesiimčiau kalbėti. Tačiau lokalioje galaktikos „Paukščių Takas“ aplinkoje, – taip, be abejo, esame numylėtiniai ar bent jau išrinktieji“.
Tai kontroversiškas atsakymas į Peterio Singerio klausimą, į kurį pastarasis, kaip ateistas, neigiamai atsako visa savo knyga. Perskaičius Andriaus teiginį, kyla klausimas, kieno „numylėtiniai“, kieno „išrinktieji“. Kaip žinome, neateistinės pasaulėžiūros žmonės į šį klausimą atsako: Dievo, kažkokios neapibrėžtos protingos jėgos…. Jeigu Andrius sakytųsi kalbąs šių žmonių vardu, viskas būtų aišku. Tačiau antru savo komentaro sakiniu, tiesa, aforistiniu, apie mėtomus „kauliukus“ evoliucijos eigoje Andrius sušvelnina, lyg ir atmeta tokį atsakymą. Bet aforizmas lieka aforizmu. Jis gali būti įvairiai interpretuojamas. Prisiminkime kad ir garsųjį Einšteino posakį „Dievas nežaidžia kauliukais“. Jis ir šiandien kai kieno peršamas kaip didžiojo mokslininko religingumo įrodymas.
Visiškai sutinku su Andriaus samprotavimais apie žmogaus, kaip protingos, kūrybingos, atsakingos būtybės, unikalumą ir reikšmingumą. Betgi to visai neneigia Peteris Singeris, Jis tik atmeta krikščionybės įtvirtintą idėją apie žmogaus išskirtinumą dėl nemirtingos sielos, kuria remdamosios įvairios religinės ir filosofinės koncepcijos teigė žmogaus viršenybę prieš gyvūnus. Bet toks ateistinis Singerio požiūris nesumenkina ir nepaniekina žmogaus, o kaip tik iškelia jo vertę, savarankiškumą, orumą bei atsakingumą. Gaila, kad Andrius to nepastebi arba į tai nekreipia dėmesio.
Užtat Andrius kruopščiai ieško, ką Singeris netiksliai, esą, pacitavęs ar interpretavęs iš Naujojo testamento, kuriam jo knygoje skirta labai mažai vietos. Sutinku su Andriumi, kad testamente atsispindi to meto žydų požiūris į gyvūnus, pavyzdžiui, į kiaules. Bet nežmirština, kad religinė sąmonė konkretų istorinį požiūrį paverčia visuotiniu, viršistoriniu. Testamento pasakojimai, pamokymai, pateikiami palyginimų, sentencijų forma, teologų buvo interpretuojami pagal jų gyvenamo laikmečio reikalavimus. Žinoma, nuo to nėra laisvi ir pasaulietiniai biblijos interpretatoriai.
Andrius :
2021-04-19 16:38
Gerbiamieji, gal labai nesupyksite, jei si karta parasysiu “sveplu” tekstu, nes taip spausdinti man daug greiciau, o laikas ir reikalai labai spaudzia. :)
Taigi: gerbiamas Jonas labai teisingai pastebejo, kaip reiktu elgtis, jeigu noreciau rasyti knyga. Taciau siuo atveju as knygos nerasiau – net ir is tolo. Mazas internetinis komentaras galbut labiau palygintinas su publicistikos zanru. O siuolaikineje publicistikoje labai iprasta pavadinimu ir pirmaisiais sakiniais provokuoti, tik veliau atskleidziant “visas kortas”, kas paprastai pasirodo kur kas labiau proziska zinute negu is pirmo zvilgsnio atrodo.
Taigi, mano sakinys apie tai, kad mes, zmones, Visatoje (ar bent jau jos artimiausioje aplinkoje) esame “isrinktieji” buvo samoningai provokacinis, o veliau buvo atskleista esme: jei ir esame kieno nors isrinktieji, tai Jo Didenybes atsitiktinumo, arba evoliucinio sanso, o ne kokio nors gerbiamo pono Jahves. Taigi, jokios mistikos sioje vietoje nera.
Aforizmas apie tai, kad mes, zmones, “ismeteme kauliuka ‘sesis’ milijona kartu is eiles”, (kad pradedant negyvomis molekulemis ir veliau besireplikuojanciomis molekulemis, prieitume visa kelia iki mastancios ir technologiskos civilizacijos) – priklauso ne man, o siuolaikiniams molekuliniams evoliucionistams, tokiems kaip Eugene Koonin.
Sis aforizmas niekaip nera susijes su Einsteino sparnuota fraze “Dievas nezaidzia kauliukais!”, kuri (zinoma, metaforiskai) buvo mestelta ginco ikarstyje su Maksu Bornu, Nilsu Boru ir kitais kvantines mechanikos kurejais.
Viena ir kita aforizma skiria nei daug, nei mazai – beveik simtas metu – ir jie paimti is skirtingu mokslo sriciu. Jie tarpusavyje neturi nieko bendra.
//////////////
Pastaraisiais metais isryskejo idomi tendencija, kad del nezemiskos gyvybes sansu optimistiskesni yra astrofizikai (nes jie randa panasiu i Zeme planetu) ir maziau optimistiski biologai. Ypac tie biologai, kurie tyrinėja gyvybę molekuliniu lygiu, pradedant nuo abiogenezes. To paties Koonino (molekulinio ir kompiuterinio biologo) vertinimu, gyvybes atsiradimas is neorganines medziagos ir issivystymas iki technologines civilizacijos yra taip mazai tiketinas ivykis, kad greiciausiai, mes esame vienintele mastanti civilicacija regimojoje Visatoje. Prie viso to Kooninas pabrezia, kad jo paziuros yra ateistines ir tokiame vertinime nereikia matyti jokios mistines potekstes, tik gryna moksla ir tikimybinius skaiciavimus.
Zinoma, Kooninas neturi tiesos monopolio, egzistuoja ivairus vertinimai ir nuomones. Koonino vertinima sunku butu irodyti, bet lengva paneigti – uztektu rasti bent viena kita mastancia civilizacija.
////////////
Viename interviu Peteris Singeris teisinosi: ”as nenorejau pazeminti zmoniu, norejau tik isaukstinti gyvunus”. Akivaizdziai, jis norejo kaip geriau. Bet isejo kaip visada.
Aisku, as siek tiek pasikarsciavau vienoje vietoje parasydamas, kad jo etika virsta antietika, o morale antimorale. Tai buvo per stiprus, nepamatuoti pareiskimai, o juo labiau, kad pagal forma jie klaidingai priminte kai kuria teologine retorika, nors su ja buvo visiskai nesusije.
Vis delto Singerio ispazistama filosofija, kuriai jis paskyre didziaja dali savo gyvenimo, ”preferencinis utilitarizmas”, ”Preference utilitarianism”, mano (ir ne tik mano, ziur. Wikipedia) nuomone yra vidujai stipriai priestaringa ir pateikia daug tokiu isvadu, kurios ne be pagrindo sokiruoja visuomene.
Sioje filosofijoje teikiama reiksme tik individo preferencijoms (pasirinkimams), bet ne individo potencialui. Tarkime, pagal Singeri, simpanzes pasirinkimas suoliuoti nuo medzio A prie medzio B yra taip pat gerbtinas, kaip ir gimnazijos absolvento pasirinkimas stoti studijuoti medicinos.
Singerio vertybiu skaleje, zmogaus naujagimis vertas ne daugiau kaip ir zmogaus embrionas (kadangi jis negali suformuoluoti savo pasirinkimu, ir net negali aiskiai isreiskti savo noro gyventi), ir ne ka daugiau yra vertas zmogaus vaikas, kuris negali aiskiai pasakyti, kuo jis nori buti uzauges. (Treju metu zmogaus vaikaa Singeris pagal moraline verte prilygina suaugusiai simpanzei, kadangi mazdaug tuo metu ju intelektai susilygina – kuo as tiesa sakant dar ir labai abejociau, bet tebunie). Bet kokiu atveju, moraliai vertinant zmogaus 3 metu vaika, jo potencialas ignoruojamas. (Manau tai realiausia priezastis, kodel kai kas sako, kad Singeris isaukstino gyvunus bet pazemino zmones, ir su teologija tai neturi nieko bendra).
Realiame gyvenime gi yra priesingai, mes visi, diena is dienos esame vertinami pagal potenciala (konkursai i atsakingas pareigas, paraiskos projektams, stojamieji i aukstasias mokyklas etc…). Idomu butu pamatyti stojamuosius, kuriuose vertinamos preferencijos, o ne potencialas! Ateina zmogus i muzikos akademija ir sako: “as noriu buti garsiu atlikeju. Labai labai noriu!” Tada yra pamatuojamas su specialiu jausmomaciu jo noro didumas, randama, kad noras yra labai labai didelis, didesnis uz kitu stojanciuju, ir jis priimamas studijuoti, nors jis neturi nei balso, nei klausos.
Simptomiska yra si pastraipa is Singerio knygo. Joje matoma dar tik problemos uzuomazga, kuri buvo ne tiek ir aktuali kalbant apie gyvunus ar eksperimentus su jais, bet ateityje issivystys i kazka rimtesnio ir sukels visuomenes protestus (tokius kurie buvo 1989 m. Vokietijoje):
”Kiek mums žinoma, žmonių kūdikiai neturi jokių moralės požiūriu aktualių charakteristikų, kuriomis lenktų suaugusius gyvūnus, nebent prie šių charakteristikų priskirtume kūdikių potencialą ir teigtume, kad būtent dėl to negalima su jais ekspe¬rimentuoti. Tačiau ar tikrai turėtume atsižvelgti į šią charakteris¬tiką, yra ginčytinas reikalas, kadangi tokiu atveju privalėtume pasmerkti ne tik eksperimentus su kūdikiais, bet ir abortus, nes kūdikio ir embriono potencialas yra tas pats”.
Cia yra Singerio alfa ir omega. Panasu, kad jo vertybiu skaleje abortas nera blogis (tai jis priima kaip aksioma), is ko logiskai isplaukia, kad ir naujagimio nuzudymas nera blogis (tai jis ivardins ne sioje knygoje, o veliau). Is klaidingos aksiomos isvedama klaidinga teorema.
Visu pirma, reiktu patikslinti, kad kudikio ir embriono potencialas akivaizdziai nera tas pats. Is medicinos statistikos zinome, kad apvaistinta kiausialaste sekmingai nukeliavusi i gimda ir joje implantavusis, turi apie 70 proc tikimybe tapti sveiku ir gyvu naujagimiu. Kiti 30 proc priklauso gamtos klaidoms ir nesekmems, kai organizmas embriona atmeta del ivairiausiu genetiniu klaidu ir kitu problemu (kai kurie persileidimai buna tokie ankstyvi, kuriu moteris net nepastebi).
Niekas nesako, kad abortus reikia “pasmerkti”, nuteisti ir uzdrausti, arba prilyginti zmogaus nuzudymui. Taciau jeigu vadovausimes “potencialo” savoka, tada galima ivertinti, kad embriono sunaikinimas yra sioks toks blogis, naujagimio sunaikinimas yra didesnis blogis, o suaugusiojo sunaikinimas dar didesnis blogis. Tada, remdamiesi potencialo savoka, galime suprasti konkursus i atsakingas pareigas, stojamuosius i aukstasias mokyklas ir kitus konkursus, kuriuose visuomet yra vertinamas pretendento potencialas (ir jo pasiekimai), bet ne jusles ir ne preferencijos.
Kitu atveju, nuosekliai vystant Singerio filosofija, absolventus i aukstasias mokyklas turetume priimti pagal ju preferencijas (t.y., pagal ju noro diduma). Ir gauname absurdiska situacija, apie kuria jau kalbejau anksciau.
Jonas Mačiulis :
2021-04-21 17:16
Nespekuliuosiu, ką pasakė ir ko nepasakė P. Singeris, kas jam jo priešininkų ir patarėjų norima pripiršti. Andrius atkaklus ir laikosi savo vis kartodamas ir kartodamas tą patį, Na, kaip sakoma, į sveikatą!
Aš čia noriu paliesti bendresnę problemą. Ateistų ir krikščionių moralinį apsisprendimą, patekus į tą pačią skaudžią gyvenimišką situaciją, sprendžiant tą pačią dilemą, Turiu omenyje abortą. Aš čia kalbu apie tas valstybes, kuriose abortas yra legalus ir pritariu kovai už abortų legalizavimą ten, kur jis yra vienaip ar kitaip draudžiamas. Žmogaus asmeninės laisvės ir teisės nekvestionuojamas dalykas. Aš čia kalbu apie krikščionį ir ateistą. Krikščionių bažnyčia dėl dogmos apie nemirtingą sielą teigia, jog abortas yra nuodėmė ir neleistinas. Ar visos tikinčiosios krikščioniškuoju dievu paiso šio bažnyčios reikalavimo? Akivaizdu, kad ne. Ar visos netikinčios antgamtiniu pasauliu, vos užsimaniusios, griebiasi aborto. Taip pat akivaizdu – ne. Kas čia tas lemiamas veiksnys? Gyvenimo sąlygos, pasirinkti prioritetai, šeimos įtaka, išsiugdytos moralinės vertybės, atsakomybė prieš save ir visuomenę. Brandus žmogus, prieš ryždamasis abortui, gerai apsvarstys susidariusią situaciją. Ir kas pamatuos jo išgyventą skausmą? Visuomenė ir šeima čia yra jo pagrindiniai ramsčiai. Tik ar taip visada yra? Bažnyčios pamokslai apie nuodėmę šiuo atveju gali tik sustiprinti padėties dramatizmą, o pretenzijos į šeimą ne stiprina ją, o tempia atgal.
Andrius :
2021-04-21 18:54
Praėjusiame savo komentare nepacitavau nei vieno Singerio “priešininko“ sakinio, tik pastraipa iš jo knygos ir savo paties samprotavimus. Žinoma, nesu profesionalus filosofas ir netgi neturiu humanitarnio išsilavinimo, ir nesu labai išsamiai įsigilinęs į „preferencinį utilitarizmą“, todėl žmogus su humanitariniu išsilavinimu ir su filosofinių sistemų išmanymu turbūt galėtų mane nesunkiai „sukirsti“ ir kontrargumentuoti daugelį iš mano argumentų. Taigi laukiau karštos ir įdomios diskusijos bet deja jos nesulaukiau. Na ką padarysi.
Kalbant gi apie tai, kokių pažiūrų moteris lengviau /sunkiau ryžtųsi abortui, kokios yra priežastys, ir kaip tą išgyventų, ši tema tikriausiai per daug plati mažam komentarui, o ir nemanau, kad aš būčiau kompetentingas į tai išsamiai atsakyti. Iš savo patirties manyčiau kad daugelis mano pažinotų moterų (nepriklausomai nuo religingumo) tai būtų sunkiai išgyvenusios, bet pažinojau ir moterų, kurios abortus darė praktiškai rutininiu būdu ir visiškai to neimdamos į galvą. Prie viso to, išsilavinusios ir priklausančios geram visuomenės sluoksniui. Taigi– žmogaus siela didelė mįslė ir ne mažame komentare čia ką nors apibrendrinti.
Užtikrintai galima pasakyti nebent tik tiek: sausa statistika rodo, kad sekuliarių visuomenių gimstamumas yra mažiausias, didesnis krikščionių ir dar didesnis musulmonų. Bet čia tikriausiai susideda daug įvairiausių faktorių, ne vien kontracepcija ir abortai.
Surizikuosiu pateikti savo mėgėjišką įvertinimą, bet aš krikščionybę laikau mirštančia religija. Išsivysčiusiose šalyse krikščionių skaičiai mažeja. Lietuvoje krikščionybė bėra praktiškai tiktai popieriuje. Pasidomėkime Lietuvos bioetikos komiteto sudėtimi – jis mano žiniomis yra visiškai sekuliarus ir jame nebėra nei vieno KB atstovo ar teologo. Nepanašu, kad jaunąjai (dabar augančiai) Lietuvos moterų kartai krikščionybė beturėtų kokį svarbų poveikį priimant vienus ar kitus sprendimus.
Kitokia situacija yra islamo šalyse. Islamo įtaka vis dar yra didžiulė, jie turi savo etikos komitetus, ir ten viskas daug griežčiau negu (nominaliai) krikščionių šalyse. Islamo gimstamumo statistika yra tokia, kad už kelių dešimtmečių islamas gali pavyti ir pralenkti krikščionybę skaičiais, o dėl savo gerokai didesnio gimstamumo gali mesti iššūkį ir sekuliariosioms visuomenėms.
Įvairių religijų dogmatika abortų klausimu yra gerai žinoma, šiuo klausimu griežčiausios yra monoteistinės religijos, ypač islamas, o kur kas mažiau griežtas pvz hinduizmas.
Man įdomu kitkas: aborto diskursas sekuliariame kontekste. Čia nuomonės labai stipriai išsiskiria. Bene garsiausias sekuliarus abortus kritikuojantis darbas yra Don Marquis „Why abortion is immoral“ (1989). Straipsnis turi 600 citavimų ir jų tarpe labai daug polemikos. Daug sekuliarių autorių rašė darbus siekdami iš dalies arba netgi visiškai paneigti šio straipsnio teiginius ir įrodyti, kad abortas apskritai nėra blogis. Toks didžiulis nuomonių spektras ir radikalus požiūrių išsiskyrimas ateistų tarpe tikrai stebina.
P.S. Ankstesniame komentare rašiau “Toks didžiulis nuomonių spektras ir radikalus požiūrių išsiskyrimas ateistų tarpe tikrai stebina”.
Žinoma, čia turėjau mintyje ne šiaip kokius eilinius ateistus – privačius asmenis. Kalbame apie akademinę diskusiją, kurioje daugiausia dalyvauja profesionalūs filosofai.
Raimundas :
2021-04-23 2:43
Tokios patirties kaip Andrius šioje srityje aš neturiu, tačiau remdamasis gamtos mokslų žiniomis galėčiau pasakyti: žmogus, kaip ir kiekvienas gyvūnas dėl savo rūšies išlikimo privalo daugintis. Poreikis daugintis evoliucijos eigoje pavirto žmogaus seksualumu, skirtingų lyčių potraukiais, jausmais, išgyvenimais. Žmogaus protas, intelektas ir informacinis žinių pasaulis yra vėlyviausi gamtos “išradimai”, todėl stiprūs pirminiai instinktai dažnai nepaklūsta moderniai logikai, versdami žmones poruotis ir lytiškai sąveikauti, nors šios sąveikos rezultatai ne visada atitinka gyvenimo planus ir galimybes išauginti vaikus. Dar prisideda įvairūs prievartos ir vaikų išnaudojimo atvejai. Tokiu būdu įvyksta neplanuoti nėštumai, o po to ir nusprendžiama atsisakyti kai kurių gimdymų. Abortas, t.y. nėštumo nutraukimas sukelia tam tikras rizikas, gali pažeisti moters arba merginos reprodukcines savybes, vaisingumą, o tuo pačiu ir sukelti įvairias psichologines traumas. Tačiau tai neabejotinai yra pačios moters apsisprendimo klausimas.
Dar norėčiau priminti tiems, kas linkę mistifikuoti apvaisinimo ir gimdymo procesus, kad moters organizmas per gyvenimą pagamina apie 500 kiaušialąsčių, o vyro organizmas apie 10 – 15 kg. spermos, kurioje gali būti apie 300 – 500 milijardų veiksmingų spermatozoidų. Tad gamtiniai resursai dažniausiai lieka neišsemiami…
Perfrazavus Justino Marcinkevičiaus eiles galima būtų stebėtis:
” O kiek Einšteinų ir Galilėjų, taip ir negimę – žemėje miega !!!…”
Bet kažkodėl bažnyčia nesimeldžia ir neaprauda šių negimusių sielų , t.y. nepanaudotų žmogaus ląstelių ( ?! ) …
Gal todėl, kad gamtos realybė visai nesiderina su iliuzinio pasaulio įsivaizdavimais ?
Andrius :
2021-04-23 11:42
Raimundai, visų pirma nei kiausialaste nei spermatozoidas nera nei Einsteinas nei Galilejus. Viena arba kita gali buti tik judvieju kombinacija. :)
Apie lytinių ląstelių biologinę vertę irgi būtų galima pakalbėti, ji turbūt nėra lygi nuliui, o kai kuriose gyvenimo situacijose gali pasirodyti net ir gana reikšminga. Bet jeigu nenorėtume šioje vietoje pernelyg išsiplėsti, užtenka pastebėti, kad implantuotas embrionas yra kokybiškai skirtingas objektas tiek nuo kiaušialąstės, tiek ir nuo embriono.
Sekuliarus filosofas Don Marquis dėlioja “taškus ant i” sakydamas, kad kiaušialąstė ir spermatozoidas patys savaime neturi ateities, o embrionas potencialiai ateitį turį. Abortas tą ateitį iš jo atima. Tai yra blogis ar ne? Klausimas grynai filosofinis.
Apie fizinę žalą moters organizmui šiuo atveju nekalbame. Tarkime, kad operacija 100 proc saugi. (Sulig medicinos pažanga praktiškai link to ir einama). Apie emocinę žalą irgi galime nekalbėti, nes viskas priklauso nuo to kaip patį įvykį moteris priima. Jeigu ji dėl jo nesijaudina, kodėl turime jaudintis mes?
Filosofinis klausimas: ar embrionas apskritai gali turėti kokias nors teises, ar ne? O vyras? (jeigu tarkime jis suinteresuotas tuo embrionu / vaiku?)
Sekuliarioje Vakarų civilizacijoje visas teises šiuo atveju turi tik moteris, embrionas ir vyras turi lygiai nulį teisių. Filosofinis klausimas: ar tai visiškai ir visais atvejais yra teisinga?
Nereikia painioti čia jokios mistikos. Mistiką ir dogmas mes jau atmetėme. Ką galima apie tai pasakyti sekuliariame filosofiniame kontekste?
Raimundas :
2021-04-26 0:20
Andriau, o kaip vertinti gyvas, bet nepanaudotas ląsteles? Kas yra blogiau, ar apskritai nesuteikti reprodukcinėms ląstelėms galimybės pasireikšti, ar sustabdyti jau prasidėjusį vystymosi procesą embriono stadijoje? Atmetus psichologiją ir rizikas, rezultatas juk bus analogiškas ?
Gamta šiam uždaviniui nerado vienareikšmio sprendimo. Vienu atveju lemia tėviški jausmai ir instinktai, kitu atveju racionalūs sakaičiavimai, socialinės ir buitinės sąlygos.
Reprodukcinių ląstelių biologinė vertė tikriausiai priklauso nuo to, kas, kaip ir kokiais vienetais ją matuoja – “andriais”, “raimiais”, ar “singeriais” ? : )
Nuo embriono iki Einšteino dar galėtume rasti visą eilę kokybinių skirtumų. O kur garantija, kad embrionas, gavęs išskirtinį šansą į gyvenimą, netaps naujuoju Hitleriu, arba Stalinu ir ateityje neužkirs milijonams kitų embrionų – šansų į gyvenimą?
Ar embrionas apskritai gali turėti kokias nors teises? Realios “teisės” tikriausiai prasideda tik tada, kai organizmas pasiekia tokią vystymosi stadiją, kada gali pats pareikalauti tų teisių. Kitu atveju už jį kalba tik jo atstovai. Čia ir prasideda įsitikinimai, pasaulėžiūros, interesai, politika. Šiuolaikinė katalikų bažnyčia dedasi kovojanti už gyvybę, tačiau kažkodėl atsisako panaikinti celibatą ? Prisidengiant šia kova, labai patogu siekti įtakos, dominavimo, plėtros ir pelno .
Ar turi teises vyras? (Ar sekuliarioje Vakarų civilizacijoje visas teises turi tik moteris, o embrionas ir vyras turi tik nulį teisių?)
Manau, kad kokybiška teisių sistema turėtų atitikti Gamtos dėsnius, kitaip ji tiesiog gali stabdyti visuomenės vystymąsi. Nesunku suprasti, kad Gamta nelygiai paskirstė vaikų auginimo krūvį vyrui ir moteriai. Moters organizmas specializavosi išnešioti ir išmaitinti kūdikį, tam orientuota ir jos psichinė sistema. Todėl moteris turi daugiau pareigų ir daugiau teisių į savo kūdikio priežiūrą. Tačiau vyras paprastai turi daugiau galimybių pasirinkti tinkamą partnerę …
Kalbant apie moralinį aspektą, tinkamiausios sąlygos embrionui vystytis sukuriamos tada, kai jo augimu rūpinasi abu tėvai, kai vyrą ir moterį riša stiprūs jausmai, protingi santykiai ir susitarimai, kai kokybiškai planuojamos būsimo žmogaus auginimo sąlygos, tinkamai pasiskirstoma pareigomis.
Onorė Balzakas rašė: “Moteris turi priklausyti tam vyrui, kuris išspręs jos problemas”. Gamta, tam tikra prasme, veikia kaip eksperimentinė laboratorija, kur kiekvienas gyvas organizmas yra nuolatinių bandymų dalyvis. Galutinis rezultatas niekada nėra žinomas, tačiau praeityje galima įžvelgti evoliucijos procesą, sukūrusį visą biologinę įvairovę, apjungtą gausybe ryšių ir priklausomybių.
Andrius :
2021-07-05 21:39
Raimundai, tu rašei:
>>> Andriau, o kaip vertinti gyvas, bet nepanaudotas ląsteles?
O kaip vertinti sėklas, kurios nukrito į nederlingą žemę ir nesudygo?
Gamta numatė, kad tik mažai daliai sėklų gali pasisekti, todėl gamina sėklas su didžiule atsarga. Jeigu medis paskleidė šimtą tūkstančių sėklų ir viena sudygo, galime sakyti, kad jam pasisekė. Tas pats ir su vyro sėkla: iš keliasdešimties milijonų spermatozoidų per vieną aktą gali apvaisinti tik vienas, ir tai tik jeigu pasiseks. Moters kiaušialąstės taip pat visos neišnaudojamos tiek kiek gamta jų paruošia – jų techniškai neįmanoma visų išnaudoti per moters gyvenimą, net jeigu ir absoliučiai nesisaugotų ir gimdytų „kiek Dievas davė“.
Jeigu verksime, kad sėklos arba sėklinės ląstelės (gametos) žūna (o gamtoje tai vyksta nuolat ir neišvengiamai), gal reikia verkti ir dėlto, kad mūsų organizmo ląstelės nusižudo???
Apoptozė, tai planinė savižudybė arba užprogramuota mirtis. Kiekvieną dieną mūsų organizme apoptozės būdu ir kitais panašiais būdais nuolankiai miršta nei daug nei mažai – apie šimtą milijardų (!!!!!) ląstelių kurias pakeičia naujos ląstelės.
Tiek mūsų kūno ląstelės, tiek ir lytinės ląstelės techniškai yra gyvos ląstelės, kurios veikia organizmo labui kaip kareiviai armijos labui. Jos yra gyvos ląstelės, bet ne gyvi organizmai, nes savarankiškai (vienos pačios, be organizmo) jos niekaip negalėtų gyventi. Spermatozoido egzistencija apriori trumpalaikė – jis arba žus nepasiekęs kiaušialąstės, arba žus susiliejęs su kiaušialąste ir tiktai perduos genetinę medžiagą. Tačiau paties spermatozoido nebebus. Spermatozoidas yra vienkartinis „šovinys“ kuris bet kokiu atveju negali turėti ateities. O embrionas ateitį gali turėti.
Embrionas yra ne šiaip ląstelė ar ląstelių grupė, o autonomiškas gyvas organizmas, arba kaip kažkas pasakė, „tas pats žmogus, tik labai ankstyvoje vystymosi stadijoje“. Ir gamtoje nėra numatyta, kad žinduolių embrionai (kitaip negu kūno ląstelės) žudytųsi – jie to niekada nedaro ir žūna tik genetinių nesėkmių ir nelaimingų atsitikimų atveju (pvz persileidimai).
Taigi tokiu atveju pagalvokime patys – ar natūrali sėklinių ląstelių žūtis ir nenatūralus embriono sunaikinimas gali turėti tą patį moralinį įvertinimą?
>>> Kas yra blogiau, ar apskritai nesuteikti reprodukcinėms ląstelėms galimybės pasireikšti, ar sustabdyti jau prasidėjusį vystymosi procesą embriono stadijoje?
Labai keistas samprotavimas. Net nerandu tinkamo žodžio pasakyti koks keistas. Suteikimas gametoms „galimybę pasireikšti“ galėtų turėti kokią nors moralinę vertę, jeigu spermatozoidas susiliedamas su kiaušialąste patirtų fizinį malonumą ir dvasinį pasitenkinimą. Tačiau mes nemanome, kad ląstelės geba tuos dalykus patirti. Net ir mūsų anksčiau aptartas Peter Singer ir jo Utilitarizmo filosofija, kuri malonumą vertina kaip moralinį gėrį, ląstelėms tokių gebėjimų nepriskiria. Taigi, šiuo atveju dėl suteikimo „ląstelėms galimybių pasireikšti“ moralinis gėris turbūt yra nulis. Šioje „svarstyklių lėkštelėje“ nieko nėra. Belieka svarstyti kas yra kitoje svarstyklių lėkštelėje (gėris ar blogis, ar niekas, kai sunaikiname potencialiai galėjusį tapti žmogumi embrioną).
>>> O kur garantija, kad embrionas, gavęs išskirtinį šansą į gyvenimą, netaps naujuoju Hitleriu, arba Stalinu ir ateityje neužkirs milijonams kitų embrionų – šansų į gyvenimą?
Labai nevykęs atsikalbinėjimas. Tokio lygio monstrus kaip Hitleris ir Stalinas sukuria ne vien genetika, bet ir visuomenė ir istorinės aplinkybės. Pagalvok, kodėl nuo 1945 m pabaigos nei vienas kitas toks monstras Europoje negimė? Potencialiai tokių gal ir gimė, bet reikia manyti jiems nebuvo progos pasireikšti. Jie nepakliuvo į ekstremizmui palankią aplinką, kuriam taikinga ir sąlyginai demokratiška Vakarų visuomenė nebuvo palanki. Čia ir visa atsakymas.
„A future like ours“ koncepcijos autorius argumentuoja, kad labiausiai tikėtina, kad tas asmuo kuris galėjo gimti bet jam nebuvo leista gimti, greičiausiai būtų buvęs ne monstras ir ne genijus, o paprastas žmogus, panašus kaip tu ir aš.
>>> moteris turi daugiau pareigų ir daugiau teisių į savo kūdikio priežiūrą.
Naujagimio – galbūt. Tačiau vėliau teisės ir pareigos susilygina. Nebent yra pasirenkami kažkokie lyčių vaidmenys, ar dėl tradicijos ar dėl patogumo. Mano žmona yra darboholikė. Aš irgi darboholikas Todėl turbūt nei ji nei aš nesutiksime kad kurio nors iš mūsų pareigos ir teisės išskirtinęs. Ir aš su tuo nesutiksiu, kaip tėtis, kuris buvo su kūdikiu ir tėvystės atostogų, ir šiaip mano ryšys su vaiku labai artimas.
>>> Tačiau vyras paprastai turi daugiau galimybių pasirinkti tinkamą partnerę …
Statistika lyg ir šiek tiek palankesnė vyrams, bet manau tai labai individualu, čia jau kaip kam pasiseks.
>>> Onorė Balzakas rašė: “Moteris turi priklausyti tam vyrui, kuris išspręs jos problemas”.
Posakis galbūt buvo teisingas visuomenėje, kur dirba tik vyras. Kur moteris turi finansinių problemų o vyras jas sprendžia. Tačiau mūsų visuomenė jau seniai nėra tokia.
Norėčiau pamatyti tą šiuolaikišką emancipuotą moterį, kuri sutiks su Balzako formuluote „priklausyti vyrui“! :) Ir dar norėčiau pamatyti psichologą, kuris sutiktų su formuluote, kad santuoka kuriama tam, kad kažkas vienas išspręstų kažkieno kito problemas. Nebent iš tiesų tai santuoka iš išskaičiavimo. O šiaip normalu kad šiuolaikinėje santuokoje žmonės stengiasi bendradarbiauti ir vienas kitą papildyti. Taigi Balzakas šiuo atveju skamba kaip mažumėlę senoviškas – neatitinkantis mūsų laikmečio. 😊