Ar filosofiniai Dievo buvimo įrodymai įrodo jo egzstavimą?
10 Trečiadienis Lap 2021
Autorius: Vainius Volungevičius
Žymos: kalam kosmologinis, kismas, kontingentiškumas, matematinis, ontologinis, religinės patirtys, teleologinis
Vainius Volungevičius – filosofijos magistras, Lietuvos Skeptikų draugijos narys.
Spausdinamą straipsnį V. Volungevičius parengė Youtube kanalo „Ar tikrai?”, skirto filosofijos ir mokslo populiarinimui, vaizdo įrašo „Dievo buvimo įrodymų kritika“ pagrindu (žr. YouTubehttps://www.youtube.com/watch?v=V5HkgzTocdw). Tai reakcija į svetainėje „Apologetika.lt“ įrašytą Lauryno Jusevičiaus pranešimą, kuriame jis pristato 10 argumentų dievo buvimui įrodyti. Argumentais siekiama racionaliai pagrįsti kriksčionišką tikėjimą. J.M.
Turbūt nėra labiau tradicinės temos kalbant apie religiją ir ateizmą, nei Dievo buvimo įrodymai. Jų originalias formuluotes matysite straipsnio iliustracijose.
Pirmasis – ontologinis – argumentas
Man asmeniškai jis yra vienas silpnesnių. Čia vien apibrėžimu bandoma peršokti prarają tarp buvimo vien prote ir buvimo realybėje. Paprasčiausias atsakymas būtų: kažko egzistavimą realybėje turime įrodyti pačios realybės faktais , o ne vien samprotavimu. Pavyzdžiui, parodyti, kad begalybė egzistuoja ir realiame pasaulyje, neužtenka vien jos apibrėžimo ar naudojimo matematikoje.
Anzelmo amžininkas vienuolis Gaunilonas (Gaunilo) siūlė įsivaizduoti pačią tobuliausią salą. Sala, egzistuojanti realybėje, yra tobulesnė už tą esančią tik prote, todėl pastaroji irgi turėtų egzistuoti, nes tokį apibrėžimą turime. Betgi, žinome, kad ji neegzistuoja.
Yra net visas ontologinių argumentų parodijų žanras. Pavyzdžiui, filosofas Douglas Gaskingas (1911–1994) siūlo tokią versiją. Pasaulio sukūrimas aiškiai yra didžiausias įmanomas pasiekimas, o kuo labiau kūrėjas suvaržytas, tuo jo pasiekimas įspūdingesnis. Nėra didesnio suvaržymo, nei sukurti pasaulį pačiam neegzistuojant. Taigi, pats šauniausias kūrėjas turėtų sukurti pasaulį pats neegzistuodamas.
Moderni ontologinio argumento versija įdomesnė.
Manau, joje gudriai supintos pirmosios prielaidos ir kalbėjimas apie tikimybę. Aišku, kad kas nors gali būti kuriame nors iš logiškai įmanomų pasaulių. Tačiau teiginį apie egzistavimą galima apversti aukštyn kojomis. Juk visiškai taip pat įmanoma, kad maksimaliai didinga būtybė neegzistuoja. Jei įmanoma, kad neegzistuotų, vadinasi, neegzistuoja ir kažkuriame įmanomame pasaulyje. O jei neegzistuoja nors viename, tai, vadinasi, neegzistuoja visuose, nes tokiu atveju nebūtų ji maksimaliai didinga.
O trečiasis – sunkiasvoris ir panašu plačiausiai aptarinėjamas šiuo metu – Kalam kosmologinis argumentas.
Viskas, kas atsiranda, turi priežastį. Kaip galima žinoti, ar šis teiginys teisingas? Yra galimi keli teiginių tipai. Vienus žinome vien iš samprotavimo, kaip kad matematiniai įrodymai ar apibrėžimų reikšmės, kitus – iš patirties.
Neabejotina tiesa, kad senbernis yra nevedęs, nes toks žodžio apibrėžimas. Ar pasakymas, kad kažkas turi priežastį yra tokio pat tipo teiginys? Nepanašu, nes galima įsivaizduoti, kad kažkas atsirado be priežasties. Panašiau, kad šis teiginys remiasi patirtimi, nes kasdienybėje vis randame dalykų atsiradimo priežastis. Tik problema ta, kad tokie teiginiai nėra 100% teisingi. Pavyzdžiui, jei restorano lankytojams patiko 4 užsisakyti patiekalai, tai nebūtinai patiks ir penktas.
Yra ir kvantinės mechanikos interpretacijų, iš kurių bent jau atrodo, kad dalelės atsiranda be priežasties. Nenorėčiau plėstis šiuo klausimu, tik pasakysiu, kad tai nėra savaime suprantama ir gal net yra įrodymų, kad taip nutinka.
Taikyti tą patį priežasties supratimą visai visatai yra dar sunkiau, nes tai labai nepanašu į mūsų kasdienę patirtį, kuria bandoma remtis. Kaip žinome, priežastis ir pasekmė vyksta laike ir erdvėje, tuo dažnai ir remiamės jų ieškodami. O jei laikas ir erdvė atsirado kartu su visata, tai šiuo atveju sąvoka „priežastis” įgyja visai kitą turinį, nei mes esame įpratę. Be to, nėra jau taip aiškiai galimas perėjimas nuo pavienių objektų savybių prie visos visatos. Visata yra visų egzistuojančių objektų rinkinys, o rinkinys nebūtinai turi jų dalių savybes. Jei siena pastatyta iš mažų plytų, dar nereiškia, kad ir pati siena yra maža. Taigi, taip ir neaišku, ar visata būtinai turi turėti priežastį.
Bandoma pristatyti, kad didysis sprogimas yra neginčijama visatos pradžia, bet tai taip pat nėra iki galo aišku. Didysis sprogimas remiasi stebėjimais, kad visata plečiasi. Jei turimą visatos teorinį aprašymą bendrojoje reliatyvumo teorijoje atsuksime laiku atgal, tai pamatysime, kad prieš beveik 14 milijardų metų mums matoma visata buvo labai maža, karšta, tanki, joje vyko daugybė keistų fizikinių procesų. Taip, tai galėjo būti visatos pradžia, bet galėjo būti ir kokio nors amžino ciklo dalis. Yra nemažai skirtingų hipotezių, bet jų negalime ištestuoti. Galbūt niekada ir neatsiras tam būdų. Saugiausias atsakymas kol kas – nežinom.
Pristatydamas kosmologinį dievo buvimo įrodymą, Laurynas labai neišsiplėtė, bet atkreipkit dėmesį į jo formuluotę: “Viskas, kas atsiranda, ….”, mat daroma takoskyra tarp dviejų rūšių dalykų – tarp tų, kurie atsiranda ir kurių egzistavimas nėra būtinas, bei tarp tų, kurie yra amžini ir neišvengiamai egzistuoja. Savaime suprantama, kad tas neišvengiamas, visad egzistuojantis, visa ko pradas, pirmoji priežastis ir yra Dievas, kuriam tolesnio paaiškinimo jau nebereikia, jis tiesiog yra.
Jei jau sakoma, kad yra šios dvi rūšys objektų, tai kodėl visatos tiesiog nepriskyrus prie antrosios grupės. Galima sakyti, jog, kaip ir Dievas, visata irgi turi šį priviligijuotą statusą ir tiesiog yra. Arba – net ne visata, o vien materija ir energija. Taip, jos kinta ir transformuojasi viena į kitą, bet neišnyksta, taigi, yra amžinos. Juk negalima sukurti kažko iš nieko, jos gal net buvo prieš mūsų dabar patiriamą laiką ir erdvę.
Į tai atsakant yra minimi du galimi prieštaravimai: begalinis regresas ir būtinos savybės šiai pirmajai priežasčiai.
Begalinio regreso negalimumas iš esmės grindžiamas paradoksais, susijusiais su begalybe. Jie netaikomi Dievui, nes jis esąs už laiko ir erdvės. Begalybės sąvoka tikrai yra komplikuota ir veda prie paradoksų. Tačiau įdomu, kad kosmologinio argumento šalininkai dažniausiai kalba tik apie begalybės negalimumą praeityje, o bent jau pats Williamas L. Craigas, kuriuo remiasi Laurynas, pripažįsta begalinės ateities galimybę, nors turėtų būti simetrija tarp praeities ir ateities. Turėtų kilti identiškos problemos kalbant tiek apie praeitį, tiek apie ateitį. Joje irgi negalėtu tada nieko nutikti.
Net jei sutiktume, kad laikas ir erdvė bei materija atsirado didžiojo sprogimo metu, kodėl to negalėjo lemti kokios nors kelios priežastys ar sąlygos, kažkas panašaus į dabartinę materiją?
O galiausiai galima įsivaizduoti nemažai scenarijų, kurie tenkintų apibūdinimą, jog pirmoji visatos priežastis turėtų būti ne laikiška, ne erdviška, ne materiali (dvasiška), labai galinga, turėtų valią. bet neprimintų kriksčionių Dievo. Tarkim, gyvename simuliacinėje visatoje ir dalyvaujame kokio paauglio Simsu žaidime. Taip, jis – technologijos pagalba tikrai galingas, turi valią, yra už mūsų laiko ir erdvės ribų, gal minutė jo pasaulyje trunka 100 metų mūsų visatoje, mes jo niekaip negalim sutikti ir t.t. Tačiau ar jį galime vadinti Dievu?
4 argumentas, apeliuojantis į kontingentiškumą, ir 6 – į kismą arba judėjimą, – labai panašūs į prieš tai buvusius. Performulavus jiems tinka tie patys mano jau išsakyti kontraargumentai.
5 – teleologinis – argumentas
Dėl penktojo teologinio argumento pavadinimo yra šiokio tokio neaiškumo. Čia pristatomas tikslaus suderinamumo (fine tuning) argumentas, nes teleologinis dažniausiai kalba apie protingo kūrėjo reikalingumą sudėtingoms sistemoms atsirasti, daro analogiją tarp visatos ir mašinos ar paveikslo, klausia, kaip be kūrėjo galėjo atsirasti tokios sudėtingos sistemos, kaip akis ir pan. Bet paanalizuokime teiginius apie suderinamumą. Pati pagrindinė ir didžiausia problema ta, kad kalbama apie tikimybes, kurių nežinome, nes turime tik vieną atvejį, šią visatą.
Čia kaip draugas, nusipirkęs loterijos bilietą, tau pasakytų: „Laimėjau milijoną!“. Nuostabu, įdomu, kokia tikimybė, kad taip atsitiks. Bet niekur nerastume, kiek dar žmonių pirko bilietus, gal jis buvo vienintelis, o gal milijonai kitų, tad ir tikimybės negalime įvertinti. Esmė čia ta, kad konstantas išreiškus skaičiais, jų vertės gali būti skirtingos, bet kartu ir atmetama, kad jos gali būti susijusios, nors to sužinoti negalime. Beje, yra teorinių paskaičiavimų, kad gyvybė būtų įmanoma ir su kitomis konstantomis.
Kita vertus, išlieka atviras klausimas, ar mūsų visata tikrai gyvybei pritaikyta. Vėlgi žinome tik vieną planetą, kurioje atsirado gyvybė. Tai labai mažas procentas visatos. Pačiai visatai apie 14 milijardų metų, o gyvybė atsirado prieš kokius 3-4 milijardus. Tačiau jau ir mūsų saulė įpusėjo savo gyvenimą, o po 5 milijardų metų užges sunaikindama visą žemės gyvybę. Žinoma, jei iki to laiko žmonija išliks ir nebus sukūrusi tarpgalaktinės civilizacijos bei nusigabenusi gyvybės kitur, kur ji irgi išnyks. Galiausiai užges ir visos žvaigždės. Tad ilgojoje visatos gyvavimo perspektyvoje gyvybė sudaro labai mažą dalį.
7 argumentas iš matematikos pritaikomumo
Viena matematikos dalis – fundamentalioji – rodo, kad pasaulis yra dėsningas, todėl jį galima stebėti, apskaičiuoti ir nuspėti. O kita dalis – taikomoji. Ji skirta tirti konkrečius objektus. Juk ir vaikai pradeda mokytis nuo konkrečių daiktų skaičiaus, skaičiavimo pirštais ir pan. Matematikos taikymas fizikoje ir kt. vis tobulinamas ir glūdinamas, kad labiau atitiktų fizinį pasaulį ir kuo geriau leistų jį suprasti ir prognozuoti. Čia panašiai lyg klaustume, ar ne keista, kad plaktukas taip gerai vinis kala? Tačiau ne absoliučiai visur matematika gali būti pritaikyta. Kad ir, pavyzdžiui, begalybės atveju. Apskritai realybė retai būna matematiškai „graži“, pavyzdžiui, vadinamasis „aukso pjūvis“. Jo tobulos proporcijos gamtoje sutinkamos rečiau nei teigiama. Štai net kriauklės struktūra nėra ideali (žr. https://www.sciencenews.org/article/sea-shell-spirals).
Taigi, net jei matematinės tiesos ir atrodo lyg egzituojančios Platono idėjų pasaulyje, dievas jų nesukūrė. Jos yra žmogaus proto padarinys analizuojant ir pažįstant pasaulį.
8–10 argumentai iš troškimo, estetikos ir religinių patirčių
Remiantis patirtimi, iškyla jau minėta problema, kai iš kelių turimų pavyzdžių bandoma padaryti apibendrinačią išvadą, tinkančią visais atvejais.
Taip, mes jaučiame alkį ir norime pasisotinti, bet turime ir maisto, sušalę trokštame sušilti, bet turime ir šiltą radiatorių, t.t ir t.t. Kartu žmonės turi nemažai troškimų, kurių neįmanoma patenkinti – likti amžinai jauniems, būti nemirtingiems ir pan. Bet prisiminkime, kad ir gyvūnai, kurių joks amžinas gyvenimas nedomina, vis nori save apsaugoti, ištrūkti iš spąstų, išvengti miško gaisro ir pan. Atrodo, kad jiems nesvetimas ir toks jausmas, kaip nuostaba ir džiaugsmas.
Kalbėdamas apie estetinį jausmą, Laurynas klausia: „Kodėl tai yra gražu ir kas padaro tai, kad mums yra gražu?“ Atrodo, jei gerai supratau, jo atsakymas: būtina siela estetiniam jausmui paaiškinti, nes vien „mėsų ir raumenų” tam nepakanka. Būtų visai įdomu. jei Lauryno atsakymas būtų išplėtotas. Klausimai apie sąmonę ir pasąmonę, asmenines patirtis tikrai sudėtingi ir komplikuoti. Įdomu, kaip būtų atsakyta į problemas, su kuriomis susiduria dualizmas, pavyzdžiui, kaip sąveikauja kūniškasis ir dvasinis žmogaus esybės pradai. Vietoj to estetinis pojūtis Lauryno apibūdinamas kaip nepaaiškinamas. Įdomu – kiti pojūčiai irgi nepaaiškinami?
Tiesa, kad daugybė žmonių teigia esą patyrę Dievą, ir nėra pagrindo tuo abejoti ar įtarti juos meluojant. Tačiau visiškai įmanoma, kad jie galėjo klysti. Tą mes matome nuolat. Daugybė žmonių tuo pat metu vienodai regi ir vertina tas pačias optines apgaules ar maginius triukus. Asmeninė patirtis nėra patikimas įrodymas. Štai, pavyzdžiui, 18% amerikiečių sako matę ar patyrę vaiduoklius. Ar to užtenka tvirtinti, jog vaiduokliai iš tikrųjų egzistuoja? (žr. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/10/30/18-of-americans-say-theyve-seen-a-ghost/).
Koks teologinių Dievo buvimo įrodymu tikslas? Iš visų debatų atrodytų, kad pagrindinė jų užduotis – įtikinti visus Dievo buvimu? Bet ar taip yra nutikę? Ar kas nors vien dėl kurio nors pristatyto argumento įtikėjo?
Prisiminkime kad ir pirmojo – ontologinio – argumento įstoriją. Ji tikrai spalvinga. Pirmas argumentą pasiūlė Anzelmas, kaip minėjau, iškart jį sukritikavo Gaunilo, po to Tomas Akvinietis. Vėliau savo argumento versiją siūlė R. Dekartas, kurią savo ruožtu kritikavo Kantas. Visi jie buvo tikintys ir neprarado savo tikėjimo vien dėl to, kad įžvelgė problemą kito argumente. Dėmesys ontologiniam dievo buvimo įrodymui – neabejotinai svarbus filosofų užsiėmimas ar net proto treniruotė, besitęsianti tūkstantmečius. Tačiau lyg ir norima iš to daugiau.
Pats Laurynas sako, kad domėjimasis teologiniais dievo buvimo argumentais jam atėjo vėliau, jau įtikėjus, tik kaip pagalba sustiprinti savo tikėjimą. Tai gal tų „argumentų“ nagrinėjimas – tik ieškojimas būdų, kaip pagrįsti jau turimą poziciją?
Galiausiai reikia pasakyti, kad ne visi tikintieji (ir ateistai) mano, kad „argumentų“ nagrinėjimas yra prasmingas. Antai LRT laidoje „Išpažinimai. Dievo paieškos: ar galima atsakyti, kad Dievas yra?“ brolis Astijus sakė nesutinkąs, kad dievo egzistavimą apskritai galima racionaliai įrodyti, jau nekalbant apie minėtų argumentų efektyvumą.
Kartu vis labiau plinta pažiūra, vadinama apateizmu, terminu, sudarytų iš ž. apatija ir teizmas, o Dievo buvimo klausimas laikomas visiškai neįdomiu ir nereikšmingu kasdieniniame gyvenime.
O ką manot jūs?
10 komentarų
Raimundas :
2021-11-14 19:57
Tikėjimas atsiranda ne įrodymų, bet įtikinimo keliu. Dažniausiai jis gimsta ankstyvoje vaikystėje, kol vaikas tiki viskuo, ką sako mama, tėvas, mokytoja ar tiesiog suaugęs žmogus. Vėlesniame amžiuje jaunuoliui didesnę įtaką daro aplinka, autoritetai, idėjinės srovės arba asmeniniai ieškojimai, jeigu tik yra toks polinkis.
Lauryno Jusevičiaus pateikti Dievo įrodymai – tendencingi, pritempti prie geidžiamo rezultato ir nepasižymi griežta logika.
Vainius Volungevičius – neabejotinai įžvalgesnis. Jo argumentai paremti akivaizdžia realybe, kasdienine patirtimi.
Kadangi klausiate skaitytojų nuomonės, ir aš pasamprotausiu šia man įdomia tema.
Egzistuoti prote, mintyse ir realybėje yra geriau, nei vien prote ir mintyse?
“Geriau”, arba “blogiau” yra santykiniai dydžiai, kurie dažnai reiškia – kas vienam subjektui yra geriau, kitam yra blogiau. Gamtoje nėra nieko absoliučiai “gero”, arba “blogo”. Tai tik žmogaus sąmonės suformuotos sąvokos, kurių atskaitos taškas yra pats žmogus. Mokslo duomenimis žmogus ir jo sąmonė yra biologinės ir socialinės evoliucijos produktai, todėl ir “gerumo” suvokimas apspręstas evoliucijos dėsnių. Kas tarnauja žmogaus išlikimui, visada atrodo “geriau”, nežiūrint to, kad pats žmogus gali kenkti ar konkuruoti su kitomis gyvybės rūšimis.
Įmanoma, kad maksimaliai didinga būtybė egzistuotų?
“Didingumas” taip pat yra loginė konstrukcija, neturinti gamtinio analogo. Jį gali suvokti tiktai žmogus, atskaitos tašku laikydamas patį save. Pavyzdžiui, žmogui gali atrodyti labai didinga “Saulė”, kadangi jos šviesa palaiko žemišką gyvybę. Senovės religijose Saulė buvo suvokiama kaip svarbiausia dievybė. Tačiau jeigu vietoje Saulės atsirastų kita žvaigždė – daug “didingesnė” savo šviesumu, pavyzdžiui tokia kaip Sirijus, kuri bematant sunaikintų gyvybę, išgarintų vandenynus ir paverstų mūsų planetą plika uola, tokiu atveju jos “didybė” pavirstų savo priešingybe…
Viskas, kas atsiranda, turi priežastį?
Gamtoje niekas neatsiranda ir niekas neišnyksta. Stebimi įvairūs “atsiradimai” yra tik dėsningų fizinių virsmų išdava. Kiekvienas veiksmas turi savo veikimo ankstesnę priežastį ir tampa tolesnio veiksmo priežastimi. Virsmus nusako tvermės dėsniai, tačiau jie nenumato nei pradžios, nei pabaigos.
(Yra: Energijos ir masės tvermės dėsnis; Judesio kiekio tvermės dėsnis; Judesio kiekio momento tvermės dėsnis; Elektros krūvio tvermės dėsnis; Spalvinio krūvio tvermės dėsnis; Silpnojo izotopinio sukinio tvermės dėsnis; Tikimybės tvermės dėsnis (kvantinėje mechanikoje) ir kiti).
Astrofizikų atrastas Visatos plėtimasis dažnai žmogui kelia mintį apie galimą visų dėsnių galiojimo pradžios momentą. Deja, kur baigiasi žinios apie visatos sandarą, prasideda loginių neapibrėžtumų erdvė. Šiuo atveju bet kokia teorija tampa nepatikima. Apie neapibrėžtumų erdvę galima prikurti įvairių hipotezių, fantazijų, ar dievybių, tačiau jų neįmanoma pagrįsti, arba įrodyti.
Jei kažkas egzistuoja, privalo egzistuoti tai, kas suteikia galimybę tam kažkam egzistuoti?
Visatai suteikia galimybę egzistuoti tokie fundamentalūs dydžiai, kaip “laikas” ir “erdvė”.
Jeigu ieškotume dar fundamentalesnių dydžių, nusakančių laiko ir erdvės priežastį, galime rasti tokių neapibrėžtumų, apie kurių “egzistavimą” nėra galimybės ką nors tikslaus ir apibrėžto pasakyti. Sakydami, kad egzistuoja Dievas už laiko ir erdvės ribų, tikintieji daro loginę klaidą, kadangi “egzistavimas” reiškia būtent – buvimą laike. Dabar labai populiaru kurti daugiamačių erdvių teorijas, kurias galbūt numato abstrakti matematika. Tačiau, ieškant matematikoje vietos Dievo idėjai, vis labiau tolstama nuo tų mitologinių personažų, iš kurių ši idėja atsirado …
Visata keičiasi, vadinasi, turi būti to kitimo šaltinis?
Jeigu kitimas turėtų antgamtinį šaltinį, tai turėtų egzistuoti ir šaltinio šaltinėlis, ir šaltinėlio šaltiniūkštis, ir šaltiniūkščio versmelė, ir versmelę maitinantis lietutis…
Žmogus linkęs absoliučius dydžius paversti įprastais, tipiniais gamtiniais, ar buitiniais vaizdiniais. Taip iš dalies patenkina biologinį smalsumo instinktą, tačiau taip negali būti įrodoma tiesa.
Tikslus visatos derėjimas, suderinamumas dėl fizinės būtinybės negalėjo atsirasti atsitiktinai, todėl buvo suprojektuotas ?
Net ir paprasčiausias projektas, kurį daro žmogus, reikalauja nepaprastai sudėtingų smegenų, kurios kaupia žinias, patirtį, mokosi, tobulėja. Būtini ir kiti biologiniai organai – rankos, kojos, ausys, akys, kuriais projektas įgyvendinamas. Beribės visatos sukūrimui reikėtų nenusakomai sudėtingesnio intelekto ir jį aptarnaujančio organizmo. Deja, nėra surasta jokių smegenų analogo ir kokių nors kosminių organų, kurie galėtų vykdyti kiekvieno fotono, kvarko, ar bozono priežiūrą šimtuose milijardų galaktikų.
Labai tikėtina, mūsų visatos savybes apsprendžia vieningos fundamentalios fizikinės konstantos.
Kitokios konstantos ir sąveikos sukurtų kitokią realybę, kurios nelogiška būtų vadinti geresne ar blogesne.
Begalinė ir atsitiktinė metagalaktikų įvairovė galėtų iš dalies paaiškinti mūsų metagalaktikos, o tuo pačiu gyvybės ir protingo žmogaus atsiradimo fenomeną, tačiau sukurtų kitą paradoksą – visatos begalybėje galėtų būti ir be galo daug mūsų dvynių …
Gal yra fundamentalesnė fizika, kurios aksiomos ir dėsningumai sukūrė mūsų Visatos fizinius dėsnius?
Mokslas visada yra ieškojimų kelyje, tačiau pažinimo kelias neturi pabaigos…
Antgamtinės būtybės visada lieka už pažinimo ribų…
Dievas yra geriausias paaiškinimas, kodėl matematika gali būti taikoma fiziniam pasauliui?
Matematika yra ne Dievo, o žmogaus kuriama ir tobulinama loginė sistema, paremta abstrakčiomis teorinėmis struktūromis, atspindinčiomis fizinio pasaulio savybes. Formaliai matematika yra aksiomomis apibrėžtų abstrakčių struktūrų nagrinėjimas, pasitelkiant logiką ir matematines formules.
Matematikoje naudojami tam tikri supaprastinimai ir procesų idealizavimai, palengvinantys skaičiavimus, todėl teoriniai modeliai visada turi paklaidas. Pavyzdžiui, trijų kūnų, turinčių mases ir veikiamų gravitacijos jėgų, judėjimas erdvėje ilgą laiką buvo neišsprendžiamas uždavinys. Tik kompiuterių atsiradimas ir programų tobulinimas įgalino suskaičiuoti ir nubrėžti pakankamai tikslias judėjimo kreives.
Žmoguje egzistuoja troškimai, kurių niekas negali patenkinti materialiame pasaulyje, todėl turi egzistuoti Dievas?
Žmogaus norai ir troškimai gali būti begaliniai ir beprasmiai, kurių negali patenkinti jokie dievai, pavyzdžiui, troškimas būti nemirtingam arba troškimas būti dievu … Jausmų ir troškimų kilmę ir ribas daug geriau paaiškina biologijos mokslas. Remiantis evoliucijos teorija, jausmai ir troškimai yra padiktuoti žmogaus poreikio gyventi, daugintis ir išsaugoti savo populiaciją. Poreikį “išlikti” formavo nuolatinė biologinė atranka ir statistiškai didesnis mirtingumas tų populiacijos narių, kurie neturėjo noro, siekio ar galimybės tęsti gyvybinius procesus, kitaip tariant, – gyvenimo dramą…
Labai daug žmonių teigia patyrę antgamtinį santykį su Dievu?
Musulmonų pasaulyje žmogus tiki vienokia dievybe, krikščionių pasaulyje – kitokia, budistų ar hinduistų – dar kitokia. Įvairiais istoriniais laikais buvo tikima visokiais dievais, deivėmis ir demonais, kurių tikrumu niekas neabejodavo. Šiuolaikiniai amerikiečiai tiki ne tik vaiduokliais, bet ir ateiviais iš kosmoso, skraidančiomis lėkštėmis ir žmonių pagrobimais genų tyrimo tikslu…
Žmogaus pasaulėžiūrą ir suvokimą formuoja šeima, tautinė ir religinė aplinka, informacinė erdvė, vyraujančios ideologijos, propaganda, autoritetai, gyvenimo pasirinkimai, išsilavinimas.
Bažnyčių architektūra, religinio meno ir muzikos kūriniai, kryžiai ir kiti kulto objektai turi ir hipnotizuojančių savybių, daro žmogui akivaizdžią psichologinę įtaką. Tikintieji, susirgę, o po to išgiję, dažnai mano, kad Dievas ar Marija išklausė jų maldas ir išgydė arba išgelbėjo nuo mirties. Ateistai taip pat išgyja, nors į Dievą ir nesikreipia. Begaliniai beprasmių maldų, mantrų ir litanijų kartojimai ar verksmingi giedojimai išjungia žmogaus loginį mąstymą, sužadina įvairiausius jausmus, sukelia transo būseną. Tad santykio su Dievu patirtis pirmiausiai yra įvairių žmogaus smegenų sričių veiklos susižadinimo, paliečiančio jo įsitikinimus, psichologiją, išdava.
Andrius :
2021-11-17 18:32
Daugelį dalykų Raimundas samprotauja labai teisingai. Gal tik patikslinčiau dėl šito: “egzistavimas” reiškia būtent – buvimą laike.” Nežinia kuo remiasi toks pareiškimas?..
Kiek man teko girdėti “egzistavimo” apibrėžimai kalba apie objektyvią (nuo žmogaus sąmonės nepriklausančią” būtį. Laikas ir erdvė nebūtinai akcentuojami.
Pvz daugelis kosmologų sutinka su tuo, kad iki “Didžiojo Sprogimo” paties laiko nebuvo. Kaip tikriausiai nebuvo ir erdvės, bent jau tokios, kokią mes ją žinome. Mūsų laikas ir erdvė (erdvėlaikis) yra naujai atsiradusios Visatos savybės ir būtent mūsų Visata suteikia galimybę egzistuoti laikui ir erdvei, o ne atvirkščiai.
Kad ir iš ko būtų atsiradusi mūsų Visata (dominuojančios teorijos – singuliarinis taškas, arba kvantinės fliuktuacija) – šie procesai turėjo įvykti ne-laike ir ne-erdvėje, bent jau ne tuose erdvėje ir laike kuriuos mes šiandien žinome.
Šiandien gyvename savo Visatos erdvėlaikyje kaip musės gintare ir kaip tos musės įsivaizduojam, kad jokia egzistencija neįmanoma anapus to gintaro gabalo.
Belieka paklausti “kur, kame” buvo tas mažytis taškelis, nuo kurio prasidėjo mūsų Visata. Aišku, kad jis buvo ne-laike ir ne-erdvėje, bent jau ne tame laike ir erdvėje kuriuos mes šiandien žinome. Nes mums žinomas erdvėlaikis yra Visatos viduje. O kas yra išorėje?
Raimundas :
2021-11-21 11:37
Formaliai žodis “egzistavimas” reiškia judėjimą fizikinėje “laiko” ašyje.
Jeigu ieškome Dievo egzistavimo fiziniame pasaulyje, tai logiška būtų ir Dievui taikyti “laiko” sąvoką.
Egzistavimas ne “laike” gali reikšti neegzistavimą – “laike”.
Egzistavimui ne “laike” nusakyti mes neturime net tinkamų terminų, o gal jų niekada ir neprireikė?
Šiuolaikiniai Krikščionybės teoretikai įrodinėja Dievo egzistavimą “dvasinėje” erdvėje, tarsi tai būtų gretimas išmatavimas šalia materialios erdvės.
Gal “Laikas” turėtų egzistuoti ir “ten” ? Šiuo požiūriu šventraščiai yra apdrausti: “viena diena pas Viešpatį – kaip tūkstantis metų, ir tūkstantis metų – kaip viena diena” (2 Pt 3, 8-14). Žodžiu – tampyk “laiką” kiek nori… Deja, evangelijose kalbama ne apie visatos fiziką, o apie žmogaus psichologiją …
Andrius :
2021-11-22 15:53
Raimundai, tu rašei:
“Formaliai žodis “egzistavimas” reiškia judėjimą fizikinėje “laiko” ašyje.”
Ne, nereiškia. “Egzistavimas” yra filosofinė sąvoka, atėjusi iš antikos, iš lotynų kalbos, kuri daugelyje šiuolaikinių aiškinimų pateikiama kaip “objektyvi būtis, nepriklausanti nuo žmogaus sąmonės”. O “laiko ašis” arba laiko trajektorija ir judėjimas išilgai jos – tai fizikinės sąvokos, išplėtotos Einšteino.
Filosofai “egzistenciją” nebūtinai sieja su laiku ir erdve, o fizikoje, bent jau man asmeniškai, iš viso neteko susidurti su sąvoka “egzistenciją”.
Žodis “formaliai” išreiškia tai, kas tiesiogiai išplaukia iš pačių sąvokų, aksiomų ir apibrėžimų arba įstatymų, ir tai kas yra visuotinai priimta. O tai, ką tu čia teigi – nėra visuotinai priimta, ir neturėtum sakyti “formaliai”. O jeigu sakysi “mano nuomone”, “mano įsivaizdavimu”, tai bus teisinga. :)
“Jeigu ieškome Dievo egzistavimo fiziniame pasaulyje, tai logiška būtų ir Dievui taikyti “laiko” sąvoką.”
Taip. Jeigu.
“Egzistavimas ne “laike” gali reikšti neegzistavimą – “laike”.”
Taip, bet nebūtinai. Pvz pasak šiuo metu populiarių kosmologinių teorijų, mūsų Visata (ir ne tik ji) galėjo prasidėti nuo kvantinės fliuktuacijos pirmykščiame kvantiniame lauke. Ne laike, nes laiko dar nebuvo. Akivaizdu, kad tokio įvykio (tokios fliuktuacijos) tikimybė yra nykstamai menka. Tačiau, kadangi būsena esą buvo ne laike (skaityk: stovinčiame laike, arba amžiname laike), tai bet kuris net ir mažiausiai tikėtinas įvykis tampa įmanomas ir netgi privalomas.
Štai tau ir biblinis ‘laiko ištampymas’ – šiuolaikinėje kosmologijoje. Singuliariniam taškui – viena akimirka yra amžinybė. :)
Raimundas :
2021-11-23 16:23
Egzistavimas – tai buvimas, gyvavimas.
Sąvoką “egzistavimas” naudojame, kai reikia pabrėžti, arba sureikšminti buvimo ar būties prasmę.
“Būti”, “gyvuoti” – yra veiksmažodžiai, nusakantys veiksmą, vyksmą, judėjimą, kitaip tariant – procesą vykstantį laike.
Laikas apibūdinamas – praeitimi, dabartimi ir ateitimi.
Praeitis reiškia jau įvykusį veiksmą, ateitis – įvyksiantį, o dabartis reiškia – sandūrą tarp praeities ir ateities.
Dabarties tarsi ir nėra, kadangi ji sudaro nykstamai mažą laiko tarpą (kvantą) tarp praeities ir ateities, tačiau būtis yra nuolatiniame judėjime.
Suvokti praeitį mes galime dėka savo atminties.
Ateitį galime prognozuoti, pasiremdami atmintyje užfiksuotais pasikartojančiais įvykiais.
Suvokimas, mąstymas, žinojimas – taip pat yra reiškiniai, arba procesai, vykstantys žmogaus sąmonėje.
Sąmonę sukuria biologinė smegenų veikla. Kaip ir visi judėjimai, kitimai, smegenų veikla turi fizikinius parametrus.
Visų pirma – reakcijų greitį.
Albertas Einšteinas pakeitė nuo Antikos laikų nusistovėjusį laiko suvokimą. Pasirodė, kad laikas nėra visur vienalytis ir tiesiaeigis, bet gali keistis skirtingomis kryptimis judančiose sistemose, arba stiprios gravitacijos laukuose.
Tačiau ir Einšteino Reliatyvumo teorija neaprašo visų gamtos išdaigų. Dar kitokią “laiko” prigimtį gali padiktuoti kvantinė mechanika…
“pasak šiuo metu populiarių kosmologinių teorijų, mūsų Visata (ir ne tik ji) galėjo prasidėti nuo kvantinės fliuktuacijos pirmykščiame kvantiniame lauke. Ne laike, nes laiko dar nebuvo”.
Sunku suprasti, kokia galėtų būti fliuktuacija, jeigu nėra laiko.
Ir kas pirmiau – laikas, ar judėjimas?
Arba: “kas pirmiau – višta, ar kiaušinis?”
“Štai tau ir biblinis “laiko ištampymas” – šiuolaikinėje kosmologijoje. Singuliariniam taškui – viena akimirka yra amžinybė. :)”
Suspaustos Visatos viduje – laikas artimas nuliui, o išorėje – begalybei…
Ar išorėje galėtų būti Dievas?
Įdomi ir vidinė “Dievo” idėjos evoliucija – nuo Makbo Jumbo genties Baobabo iki Singuliarinio taško sprogdintojo …
Andrius :
2021-11-26 11:20
Jau kelintame poste iš eilės Raimundas akcentuoja buitines laiko, erdvės sąvokas, veiksmažodžius susijusius su sąvoka „būtis“ ir tuo būdu pateikiamas argumentas, kad jeigu egzistencijos ‚anapus‘ mūsų erdvėlaikio nėra mūsų buitinėje kalboje, tai tokios egzistencijos ir negali būti iš viso.
Tokiu požiūriu, sąvokų „Lorenco transformacijos“, „Hamiltonianas“, „Lagranžo funkcija“ irgi nėra mūsų buitinėje kalboje, tačiau šios reliatyvumo ir kvantinių teorijų realijos yra tvirtai įėjusios į vartoseną akademėje kalboje, plačiai priimtos ir įrodytos moksle. Todėl teigti, kad tie reiškiniai neegzistuoja vien todėl, kad tų sąvokų nėra mūsų buitinėje kalboje, būtų nelogiška.
O jeigu jau prakalbome apie sąvokas, norėčiau pasidalinti vienu įdomiu pastebėjimu, atkreipčiau dėmesį į astrofizikų plačiai vartojamas sąvokas, taip pat ir mokslinėje literatūroje. Tos sąvokos, tai yra: „gyvos žvaigždės“, „mirusios žvaigždės“, „gyvos galaktikos“ ir „mirusios galaktikos“. Nors ir turima galvoje konkretūs fizikiniai parametrai (jokios mistikos), tačiau be jokios ironijos, be kabučių, laisvai vartojamos šios sąvokos mokslinėje kalboje, tikrai stebina.
O ką, jeigu visai netyčia šios sąvokos turi kažkokią realią prasmę? Ar gali būti, kad mūsų Visata, kuri sudaryta iš milijardų galaktikų ir trilijonų žvaigždžių, kurių didžioji dauguma neabejotinai vis dar yra ‚gyvos‘ (astrofizikų terminais), pati tam tikra prasme yra gyva?
Pasiklausius Raimundo samprotavimų, garsiąją Gėtės frazę „gyvenimo paslaptis – pats gyvenimas“ reiktų performuluoti taip: „Jokios paslapties gyvenime nėra. Yra tik instinktai ir išgyvenimo programos, ir savanaudžiai genai“. Įdomu, kad pats garsusis Richard Dawkins, nukalęs “savanaudžio geno” sąvoką, save laiko šešiomis septintosiomis ateistu ir likusia septintąja – agnostiku. Ne krikščioniu žinoma, bet visgi (septintadaliu) agnostiku.
Filosofas Vainius Volungevičius save pristato natūralistu, tačiau jis pripažįsta, kad teistai irgi turi kai kurių stiprių argumentų ir neatsakytų klausimų. Vienas iš tų stiprių argumentų esąs Kalamo argumentas, o kitas – žmogaus moralės kilmės klausimas, kuris Volungevičiaus nuomone, nėra iki galo aiškus (išspręstas).
Natūralizmui, kurį palaiko Volungevičius, anot jo paties, pritartų ne kiekvienas ateistas. Natūralizmo klausimu Volungevičius be kita ko nurodo žymų fiziką, Nobelio premijos laureatą Roger Penrose, kuris samprotauja taip: „Manau, kad visata turi tikslą, ji neegzistuoja atsitiktinai… kai kurie žmonės laikosi nuomonės, kad visata tiesiog veikia ir panašu, kad ji tiesiog skaičiuoja, ir mes kažkaip netyčia atsiduriame šiame dalyke. Bet nemanau, kad tai labai vaisingas ar naudingas būdas pažvelgti į visatą, manau, kad tame yra kažkas daug gilesnio.“
Nuo požiūrio į Visatą kaip į „kažką gilesnio“, taip pat kaip ir nuo remarkos apie gyvas žvaigždes ir galaktikas, iki teizmo gal ir neprieisime, tačiau iki panteizmo – tik vienas žingsnis.
Raimundas :
2021-11-28 14:44
Andriau,
aš suprantu tavo profesinį įprotį iš visų skaitytojų reikalauti mokslinių žinių. Tačiau šią svetainę gali lankyti ne tik fizikai, bet ir literatai, mokytojai, moksleiviai, istorikai, namų šeimininkės, o gal net ir teologai ( ? ) Ar visiems būtina išnagrinėti Lagranžo funkcijas arba Lorenco transformacijas, kad turėtų Dievo buvimo įrodymų ir sužinotų – reikia ar nereikia poteriauti?
Filosofijoje naudojama bendražmogiška kalba, kuria mokslininkas gali susikalbėti su menininku, ateistas – su teologu, vyras – su moterimi … Tad ir filosofinė terminologija turi būti suprantama kiekvienam.
Mokslas negali būti kuriamas vardan mokslo. Už jį sumoka eilinis pilietis, todėl kiekvienas turėtų gauti suprantamų žinių.
Nieko nuostabaus ir tame, kad moksle naudojami tokie terminai, kaip “gimstančios žvaigždės”, “mirusios galaktikos”, “juodosios skylės” …
Gimimai ir mirtys aplanko žmogų ir giliai įsirėžia sąmonėje. Tokie terminai pagyvina ir mokslo kalbą, suteikia jai populiarumo, akivaizdumo, spalvingumo, jausmų, emocijų…
“Laikas” yra tiek akivaizdi būtinybė žmogaus gyvenime, kad apie jo prigimtį niekas net nesusimąsto. Tačiau tai yra ir viena iš fundamentalių sąlygų visatos egzistavime, kurio fizika nėra iki galo atskleidusi…
Prasmę ir gyvenimo tikslus susikuriame patys.
Net ir tokią prasmę, kokią diktuoja bažnytinės dogmos, kiekvienas supranta savaip. Ir stropiausias katalikas tikriausiai po mirties nesitiki trilijonus metų klausytis angelų choro? Kitas gali susigundyti ir pragaro linksmybėmis ( ! ) Taip ir kuriami mitai, kad pas Dievą begalybė gali būti lygi nuliui, arba nulis – begalybei…
Žmogui įprasta į visus reiškinius žiūrėti per savo supratimo ir patirčių prizmę. Aš nenorėčiau kiekvieną mąstytoją suklasifikuoti pagal filosofines kategorijas. Kiekvienas žmogus yra individualus ir savaip aiškina arba supranta gyvenimo tiesas.
Nenoriu skleisti “gyvenimo paslapčių” kulto. Mane labiau žavi besišakojančio “žinojimo medžio” vizija …
Dauguma žmogaus sandaros, elgesio ir psichologijos savybių yra paaiškinamos biologinio išlikimo poreikiais, statistika ir evoliucijos dėsningumais.
„Manau, kad visata turi tikslą, ji neegzistuoja atsitiktinai… kai kurie žmonės laikosi nuomonės, kad visata tiesiog veikia ir panašu, kad ji tiesiog skaičiuoja, ir mes kažkaip netyčia atsiduriame šiame dalyke. Bet nemanau, kad tai labai vaisingas ar naudingas būdas pažvelgti į visatą, manau, kad tame yra kažkas daug gilesnio“ (Nobelio premijos laureatas Roger Penrose).
Jeigu žmogus sugalvoja sau tikslą ir skaičiuoja pinigus jam pasiekti, tai visai nereiškia, kad ir Visata turėjo sugalvoti ir susiskaičiuoti savo prasmingą ateitį… Tai gal kiekvienas elektronas yra intelektualus? – Lekia apie branduolį su planšete pašonėje, skaičiuodamas kiekvieną savo žingsnį?
Mano mama sakydavo: “Dievulis uždegė saulutę, kad vaikučiams būtų gera …”
Žemės biosferą pasiekia 0,00000004% saulės spinduliuotės. Įdomu, ar Dievulio kas nors paklausė, kuriam tikslui skirta likusi – 99,99999996 % energijos dalis?
Vladas :
2021-12-02 16:03
Religija yra ne žinojimas, o tikėjimas. Todėl badymai „įrodyti“ dievo buvimą reiškia iš anksto būti klaidingose pozicijose. Tai ne filosofija, o gryna sofistika, ardanti pačią religiją,
Karuža J. :
2021-12-03 10:32
Visiškai pritariu Vlado pastebėjimui. Dar pridursiu: joks mokslas nesuteikia jokių argumentų dievo egzistavimui pagrįsti. Jie randasi mokslo interpretacijose, o pastarosios jau priklauso nuo interpretuojančiojo pasaulėžiūros. Religinės pažiūros formuojasi ir išsilaiko dėl daugybės priežasčių, visai nesusijusių su mokslu arba net neigiančių jį. Be to, religinė pasaulėžvalga yra konservatyvi ir griebiasi net už šiaudo, kad tik išsilaikytų. Tokiu „šiaudu“ jai tampa šiuolaikinio mokslo atradimų ypatybės ar atskirų mokslininkų pasisakymai, palankūs religijai.
Andrius :
2021-12-07 10:50
Komentatą dedikuoju: gerbiamam Vladui, Karužai ir Raimundui.
Taip, turime pripažinti, kad šiai dienai neturime jokių konkrečių Dievo įrodymų. Nieko. Išskyrus nebent pačią Visatą.
Einšteinas yra pasakęs: „galima gyventi taip lyg niekas nėra stebuklas ir galima gyventi taip lyg viskas yra stebuklas“. Kad ir kaip banaliai skambėtų šie žodžiai, bet rodos, šios sentencijos autentiškumas nepaneigtas.
Tikriausiai, pirmasis požiūris priklauso ateizmui-materializmui, o antrasis panteizmui arba agnosticizmui.
Galbūt visai neatsitiktinai ir Einšteinas minėjo, kad jo dievas esąs Spinozos dievas, nors ir nelabai yra aišku koks gi tas Spinozos dievas – vieni Spinozą laikė panteizmo klasiku, kiti ateistu.
Taigi, vargu ar „Einšteinišką“ religingumą galima apskritai vadinti religija. Tai – ne tiek tikėjimas kuo nors, kiek klausiantis, nuostabos ir susižavėjimo kupinas žvilgsnis į pasaulį.
Religingieji turi savo atsakymus į klausimus (dogmas), kuriais tiki. Agnostikai arba panteistai turbūt neturi atsakymų, tik klausimus. Todėl vargu ar tas filosofijas galima laikyti „tikėjimu“.
Žymus ateistas ir „Lietuvos ateistų sąjungos“ FB tinklapio autorius Marius Balkevičius neseniai įkėlė į savo tinklapį gražų postą, kur yra plaučių ir medžio nuotrauka ir prierašas: „Aš įkvėpiu tai, ką jis iškvepia. Jis įkvėpia tai, ką iškvėpiu aš. Mes esam balansas, viena energija ir harmonija. Ji ir yra mano Dievas.”
Pastebėsime, kad mintis labiau panteistinė negu ateistinė. Neturiu pagrindo teigti, kad postas 100% tiksliai atitinka tinklapio autoriaus pažiūras, bet kaip matyt, mintis jam patiko ir jis ją į kėlė.
Raimundas samprotauja, kad čia mąstome mes. Ir tai darome neuronų tinklais. Toks mąstymo modelis mums pažįstamas, taigi neabejojame, kad jis egzistuoja. O kitokio intelekto nėra ir negali būti, nes to nežinome, todėl tai neegzistuoja, nes to ir negali būti niekada. Kadangi negali būti nieko, su kuo mes buityje nesusidūrėme, nežinome ir negalime įsivaizduoti.
„Gamta neišrado dantračio. Mes jį išradome“ – sako Raimundas. Aš visų pirma oponuočiau tokiai dichotomijai, nes nelabai aišku kurgi baigiasi „gamta“ ir kur prasidedame „mes“. Gamta (evoliucija) išrado mus, o mes išradome dantratį. Tokiu atveju kas yra išradimo autorius?..
Antras klausimas, neaprėpiamo dydžio Visata be kokios minties, be prasmės ir be intelekto gyvavo gerus 13 milijardų metų, ir staiga tik bac – atsirado mąstantis žmogus (na, ir dar gal keletas ateivių Andromedos galaktikoje). Kokie gi mes nuostabūs ir genialūs! Tiesiog intelekto salelė kvailybės jūroje.
Idėją, kad tik mes vieni čia esame protingi ir tik biologinis neuronų tinklų intelektas yra įmanomas (nugi, nes mes mąstome tais tinklais), o joks iš pagrindų kitoks intelektas neįmanomas (kadangi būtent mes, o ne Gamta išrado dantratį!..), aš randu tokią pačią abejotinai pasipūtėlišką, kaip ir tą idėją, kai kas nors iš žmonių (pvz Jėzus N.) pasiskelbia Dievo sūnumi ar įgaliotiniu.