Pasaulėžiūros labirintuose: „Šiuolaikiniai atsakymai į amžinus klausimus“
15 Trečiadienis Rgs 2021
Tai Aldo Pipinio, fiziko, filosofo, tinklaraštininko, feisbuko puslapio „Mokslas ir filosofija“ (https://www.facebook.com/mokslasirfilosofija) administratoriaus ir autoriaus, neseniai išleistos knygos (Vilnius: UAB „Ciklonas“, 2021, 204 p.) pavadinimas. Knygos viršelyje išvardijami ir klausimai, paakinantys skaitytoją, apie ką joje bus rašoma. Štai tie klausimai: Kaip atsirado Visata? Kaip atsirado gyvybė? Kaip atsirado žmogus? Ar mes vieni Visatoje? Kas yra sąmonė? Ar mes turime laisvą valią? Ar yra gyvenimas po mirties? Ar Dievas yra? Kokia gyvenimo prasmė?
Ir autorius atsako į tuos klausimus ne „džiazuodamas“, o remdamasis šiuolaikinio mokslo atskleistais faktais ir išvadomis. Štai atsakydamas į pirmąjį klausimą, autorius glaustai ir aiškiai parodo tą kelią, kurį nuėjo mokslas analizuodamas Visatos atsiradimo ir sandaros problemas – nuo geocentrizmo iki Multivisatos idėjos. Jis parodo, kaip su kiekvienu Visatos pažinimo etapu religinis (biblinis) pasaulio vaizdas aižėjo ir nyko, užleisdamas žmonių sąmonėje vietą moksliniam pasaulėvaizdžiui. Teistams neliko nieko kito, kaip jį pripažinti ir atsisakyti atviros kovos su mokslu. Tačiau dievo kaip kūrėjo įvaizdžiui išsaugoti jie vis dar kabinasi už paties mokslo iškeltų, bet dar neišspręstų klausimų, vis dar perša dievą kaip pirminę Visatos priežastį. Iš A. Pipinio pasakojimo aiškėja, kad ir šį „šiaudelį“ gali „sudeginti“ Multivisatos teorija.
Knygoje skaitome: „Jeigu egzistuoja Multivisata, kiekvienoje Visatoje gamtos dėsniai ir fizikinės konstantos skirsis. Todėl klausimas, kodėl fizikos dėsniai ir konstantos yra būtent tokie, nebetenka prasmės — skirtingose Visatose jie gali būti iš esmės bet kokie. Kaip rašo Lorencas Krausas (Lawrence Krauss): „Jeigu gamtos dėsniai patys yra atsitiktiniai, tada nėra mūsų Visatos atsiradimo priežasties. Pagal bendrą principą — viskas, kas nėra uždrausta, yra leidžiama — tokiomis sąlygomis mes esame garantuoti, kad kuri nors Visata atsiras su dėsniais, kuriuos mes atradome. Joks mechanizmas ir jokia objektyvi realybė nereikalauja gamtos dėsniams būti tokiems, kokie jie yra. Jie gali būti beveik bet kokie.”
Autorius nuosekliai ir pagrįstai, kartu vaizdžiai atsako ir į kitus knygoje iškeltus klausimus. Atsakydamas į klausimą dėl gyvybės atsiradimo, autorius pabrėžia, kad dauguma šiuolaikinių mokslininkų sutaria, jog gyvybė atsirado natūraliai iš negyvosios materijos pagal galiojančius fizikos ir chemijos dėsnius“ (p. 29). „Žemėje iš esmės yra viskas, ko reikia mums žinomai gyvybei atsirasti“ (p. 32). Neįmanoma čia atskleisti visų šių teiginių argumentacijos logikos, tik noriu pažymėti jos poleminį užtaisą. Štai ir šiame skyriuje autorius nedviprasmiškai atsako astrofiziko F. Hoilo tipo mokslininkams, teigiantiems, kad net pačios paprasčiausios besidauginančios sistemos, tokios kaip ląstelė, atsiradimo tikimybė teoriškai yra „nykstamai maža“. [Pridursiu: mintį, jog iš negyvos materijos savaime, be aukštesnės jėgos įsikišimo negalėjo atsirasti gyvoji ląstelė, ypač mėgsta eiliniai dvasininkai, nuolat ją kartoja apeliuodami į tikinčiųjų „sveiką protą“ ir emocijas]. Knygos autorius, remdamasis daugelio mokslininkų tyrimais ir išvadomis tokiems „visažiniams“ atsako: „Turint omenyje, kad Žemė molekuliniu požiūriu yra milžiniška sistema, didžiulė cheminė laboratorija su milijonais skirtingų vietų, kuriose sąveikavo milijardų milijardai skirtingų molekulių bei mineralų ir procesas truko milijonus metų, neturėtume labai stebėtis, kad bent kartą atsirado save atsigaminanti sistema“ (p. 37).
A. Pipinio knyga imponuoja ir yra paranki skaitytojams dar ir dėl to, kad joje pateikiamos žinios kuriuo nors klausimu sugrupuojamos istoriniu, gnoseeologiniu ar vertybiniu požiūriais. Tai pasakytina ir apie skyrių „Kaip atsirado žmogus?“. Pasaulėžiūrinės kovos kontekste šis turiningai ir patraukliai parašytas skyrius yra centrinis, tarytum visos knygos ašis. Šiame skyriuje, autoriaus žodžiais, jis „atkuria įdomų, sudėtingą ir nenuspėjamą pirmosios primityvios gyvybės kelią iki žmogaus. Svarbu suprasti, kad evoliucija yra akla, ji neturi tikslo. Visos gyvybės formos keičiasi dėl natūralios atrankos, prisitaikydamos prie aplinkos. Kartais šie pokyčiai veda prie naujos rūšies atsiradimo, ši — prie dar kitos rūšies. Kartais įvyksta kardinalių pokyčių, kai atsiranda, pavyzdžiui, akių ar smegenų užuomazgos, bet viskas vyksta laipsniškai ir tik per milijonus metų išsivysto akys ar smegenys“ (p. 55). Teistams, teigiantiems, kad žmogus negalėjo atsirasti be tiesioginio dievo įsikišimo, ši mintis niekada nebus priimtina. Ateistams šio skyriaus išvados sudaro jų pasaulėžiūros gamtamokslinį pagrindą. A. Pipinys atskleidžia istorinius žmogaus vystymosi etapus bei visos gyvosios gamtos, neišskiriant ir žmogaus, ryšį, nurodo to ryšio liudininkus – fosilijas (suakmenėjusių organizmų liekanas), gyvūnų anatomiją (jų kaulų struktūros panašumą), genetiką („net visiškai skirtingos gyvybės rūšys turi tų pačių genų“). Tas ryšys egzistuoja ne tik gyvosios gamtos viduje, bet, kaip autorius parodo ankstesniuose skyriuose, ir tarp gyvosios ir negyvosios gamtos cheminių elementu pavidalu, o dar plačiau – visos Visatos mastu. Žmonės „tiesiogine šių žodžių prasme yra žvaigždžių dulkės “ (p. 33), – cituoja autorius kosmologą L. Krausą
„Taip, sutikime, mūsų kūnas yra gamtos dalis, bet juk mes turime sąmonę ir sielą“, – stos piestu religijos gynėjai. Jiems, o kartu ir mums, norintiems mokslu pagrįsti savo pasaulėžiūrą, autorius, remdamasis, įvairių šalių mokslininkų tyrinėjimais , atsako: „Visi jų argumentai rodo, kad mūsų vidinis pasaulis iš esmės yra procesai mūsų smegenyse ir nervų sistemoje. Kai kuriems žmonėms tai gali pasirodyti nepriimtina, nes prieštarauja sielos ar dieviškos kibirkšties idėjoms. Tačiau sąžiningai ieškant tiesos, svarbu ne tai, kas mums atrodo priimtina ar nepriimtina, svarbu tai, kokią idėją ar teoriją pagrindžia faktai, argumentai, stebėjimai ir eksperimentai. O jie įtikinamai sako, kad mūsų vidinis pasaulis kyla iš procesų smegenyse, šie procesai paklūsta tiems patiems fiziniams dėsningumams, kaip ir išorinis pasaulis“ (p. 99). „Visos mūsų mintys ir svajonės, prisiminimai ir potyriai kyla iš šios keistos nervinės medžiagos. Tai, kas mes esame, lemia sudėtingos čia nuolat siaučiančių elektrocheminių signalų struktūros. Šiai veiklai sustojus, ateina galas ir mums. Pasikeitus šios veiklos pobūdžiui — dėl traumos ar narkotinių medžiagų – kaipmat pasikeičia ir mūsų būdas bei elgsena“, – cituoja autorius neuromokslininką D. Iglmaną (p.123).
Atsakydamas į Visatos sąrangos bei žmogaus esmės klausimus, autorius teoriškai ir psichologiškai paruošia skaitytojus religijos problemų nagrinėjimui – „Ar yra Dievas“, „Kaip atsirado religijos“. Pasaulėžiūra – plati sąvoka, tikėjimas ar netikėjimas į dievą yra tik vienas aspektas, bet centrinis, suteikiantis žmogaus mintims ir elgesiui atitinkamą kryptį.
Prieš apibūdindamas šių skyrelių turinį, pirmiausia noriu priminti autoriaus pacituotą anglų filosofo Bertrando Raselo mintį: įrodyti savo tiesą turi tas, kuris kažką teigia, o ne tas, kuris jam oponuoja (p. 158). Ši mintis svarbi dar ir dėl to, kad žmonėse gaji mintis, jog tikėjimo požiūriu ateizmas ir religija yra to paties galo dalykas: vieni tiki, kad dievas yra, kiti tiki, kad jo nėra. O kaip yra iš tikrųjų? Atsakymą į šį klausimą ir duoda A. Pipinys minėtuose knygos skyriuose.
Skaitant juos, dėmesį patraukia originalus autoriaus sumanymas sugretinti argumentus „už“ ir „prieš“ dievo egzistavimą ir įvertinti juos šiuolaikinio mokslo, istorijos, logikos ir kt. požiūriais. Daugelis „už“ argumentų egzistuoja jau ne vieną šimtmetį, todėl „prieš“ argumentai taip pat turi savo istoriją. Autorius nevengia jų, nes jie ir šiandien tebėra funkcionalūs, bet autorius išskiria ir naujus „už“ ir „prieš“ variantus. Vienas iš tokių „už“ ir, autoriaus nuomone, „rimčiausių“, – teiginys, jog šiuolaikinio mokslo atskleidžiama gamtos dėsnių darna, leidžianti gyvybei egzistuoti, yra „Dievo darbas“. Štai autoriaus atsakymas: „Tačiau, kaip ir kiti argumentai už Dievą, jis turi nemenką trūkumą, nes neatsako i klausimą, kaip jis pats atsirado. Kaip kalbėjome pirmame skyriuje, prieš Didįjį sprogimą greičiausiai nebuvo nei laiko, nei erdvės. Jeigu Dievas sukūrė Visatą, sukeldamas Didįjį sprogimą, jis turėjo atsirasti anksčiau, bet tada nebuvo nei laiko, nei erdvės, tad negalėjo egzistuoti niekas. Aiškinimas, kad Dievas sukūrė Visatą, yra ne mokslinis ir nelabai ką paaiškina, tik vieną klausimą pakeičia kitu“ (p. 148).
„Sąmoningai nusprendžiant, tikėti Dievu ar ne, manau, reikėtų savęs paklausti, kuris iš žemiau pateikiamų dviejų teiginių labiau tikėtinas. Pirmasis: Dievas sukūrė Pasaulį ir žmogų pagal savo atvaizdą. Antrasis: žmonės sukūrė Dievą pagal savo atvaizdą ir priskyrė jam žmogiškų savybių. Pirmasis teiginys nepaaiškina nė vieno iš aukščiau išsakytų argumentų prieš Dievo egzistavimą, be to, iš dalies prieštarauja mokslui. Antrasis teiginys paaiškina iš esmės viską: kodėl yra kelios religijos (skirtingos tautos sukūrė skirtingus dievus), kodėl religinės dogmos yra tokios prieštaringos (religijos kūrime dalyvavo daugybė žmonių su skirtingais požiūriais), kodėl Biblijos teiginiai prieštarauja vienas kitam ir mokslui (Bibliją parašė geležies amžiaus žmonės, kurie apie Visatą žinojo labai nedaug, palyginti su dabartiniu supratimu), kodėl religiniuose pasakojimuose pilna stebuklų (žmonės senovėje stebuklais tikėjo kur kas labiau nei dabar) ir kas sukūrė Dievą (žmonių vaizduotė)“ (p. 159).
Skaitant skyrelį „Kaip atsirado religijos“, be pritarimo autoriaus pareikštoms mintims, kilo ir tam tikrų pageidavimų. Norėtųsi, kad autorius daugiau analizuotų šiuolaikinių mokslininkų idėjas apie religiją. Na kad ir tų, kuriuos mini savo paties knygoje. Tarp jų kosmologas Laurensas Krausas, sociobiologas Richardas Dawkinsas, neuologas Semas Haris ir kt. Jie, beje, įtraukti į Twitter platformoje sudarytą 50 žymiausių dabarties pasaulio ateistų sąrąšą (žr.thebestschools.org/features/top-atheists-in-the-world-today/), o R. Dawkinso ir S. Hario svarbiausios ateistinės knygos išleistos ir lietuvių kalba. Jie priklauso angliakalbių biologų kultyvuojamai socialinės biologijos krypčiai, kuri religijos, moralės formavimąsi ir funkcionavimą sieja su žmogaus genų kaita natūralios atrankos būdu ir yra šiuo pagrindu sukūrę originalią religijos formavimosi teoriją.
Man regis, kad A. Pipinys tam tikra prasme supaprastina religijos raidos, ypač monoteistinių religijų atsiradimo priežastis, vos nesuvesdamas jų į „visuotiną susitarimą“, „valdančiųjų interesus“, lyg ir įnešdamas abejonę lemiama socialinių struktūrų kaitos įtaka religijų evoliucijai. Galbūt čia autoriaus vartojami žaibolaidžiai „tikėtina“, „galėjo būti“ priklauso jo minčių dėstymo būdui? Bet juk jie gali įnešti ir dviprasmiškumo vertinant tokį reiškinį kaip religija.
O „ar mes vieni Visatoje?“ Juo labiau – Multivisatoje? Anot A. Pipinio, šiuolaikinė kosmologija neduoda į šį klausimą galutinio atsakymo: jei pasaulis begalinis įvairiais parametrais, tai kodėl kur nors negalėjo susidaryti palankios sąlygos gyvybei ir protingai esybei susiformuoti. Kadangi nekantraujantys jau šiandien „suranda“ nežemiškų civilizacijų egzistavimo įrodymų, tokių, kaip jų lankymosi Žemėje pėdsakų, tai knygos autorius susiaurina ir sukonkretina klausimą: ar yra kokių nors patikimų įrodymų apie nežemiškų civilizacijų lankymąsi Žemėje? Šių civilizacijų egzistavimo apologetams teks nusivilti. Štai autoriaus išvada: „ Šiuo metu nėra svarių įrodymų, kad tai būtų nors kartą įvykę“ (p. 86). Neplos katučių knygai ir tikintieji pomirtiniu gyvenimu. „Tai, kad po mūsų mirties nieko nebus, daliai žmonių gali pasirodyti liūdna ar net gąsdinanti mintis. Tačiau tai gali būti ir stipri motyvacija daryti tai, ką iš tiesų nori daryti ir tiesiog mėgautis gyvenimu. Mūsų būties laikinumas daro ją brangia ir ypatinga“ (p. 132).
Apibendrindamas savo padrikas mintis apie Aldo Pipinio knygą „Šiuolaikiniai atsakymai į amžinus klausimus“, pirmiausia noriu pasidžiaugti talentingo mokslo populiarintojo atsiradimu. A Pipinio knyga – didelio ir ilgo domėjimosi šiuolaikiniu mokslu rezultatas, sugebėjimo analizuoti, sintetinti mokslo pasiekimus bei atskleisti jų įtaką žmonių pasaulėžiūrai išdava. Knyga labai vientisa ir dalykiniu, ir pasaulėžiūriniu požiūriais. Sudėtingas šiuolaikinės fizikos, kosmologijos, biologijos ir kt. mokslų teorijas jis perteikia sklandžia ir plačiajai visuomenei suprantama kalba, pateikdamas vaizdingus palyginimus, pasitelkdamas žymių mokslininkų prasmingas citatas, sukurdamas kur reikia atitinkamą parabolinį pasakojimą.
Linkiu skaitytojams įdėmaus skaitymo, o autoriui – naujų knygų.
11 komentarų
Andrius Urba :
2021-09-16 13:14
Pačios knygos kol kas neteko skaityti, bet tenka skaityti paties autoriaus pateiktų ištraukų ir kiek čia cituojama, knyga referuoja daugmaž žinomus dalykus ir nepasako ko nors naujo, neatsako į klausimus.
Pvz., gyvybė, jos atsiradimas iki šiol yra didžiausia gamtos ir mokslo mįslė. Tiek tikintieji, tiek ir ateistai biologai dėliojasi tikimybes, bando kurti teorijas ir bando suprasti, kaip Žemėje atsirado gyvybė. Aišku, yra įvairių nuomonių. Vieni sako, kad tai buvo “praktiškai neišvengiama”, kiti sako, kad tai praktiškai prilygsta stebuklui (grynai, pagal tikimybės mažumą).
Tenka susidurti su ateistais biologais, kurie pripažįstą kad gyvybės atsirad[mo tikimybė atsitiktinai paimtoje planetoje šiaip laikytina labai maža.
Jeigu knyga referuoja, kad Žemė yra didžiulė chemijos laboratorija su milijonu galimybių, tai tas pats pasakytina ir apie bet kurią kitą planetą. Mįslė tuomet, kodėl nei vienoje kitoje iki šiol gyvybės neaptikome.
Tokie posakiai, kaip “Milijonai milijonų”, yra emocija, o ne mokslinis argumentas.
Sutinku su šia mintimi: “Sąžiningai ieškant tiesos, svarbu ne tai, kas mums atrodo priimtina ar nepriimtina, svarbu tai, kokią idėją ar teoriją pagrindžia faktai, argumentai, stebėjimai ir eksperimentai”.
Būtent. Mums tarkime graži – priimtina yra Multivisatos idėja, bet nėra jokių faktų, argumentų, stebėjimų ir eksperimentų, ją pagrindžiančių. O remiantis reliatyvumo teorija, tokių net ir negali būti. Mes įkalinti savo erdvėlaikyje ir negalime pamatyti nieko toliau negu 13 mlrd šviesmečių. Mes net nežinome kokio dydžio yra mūsų Visata ir fizikai net negali pasakyti, ar ji baigtinio ar begalinio dydžio. O greta begalinio dydžio Visatos (taip, netgi tokią galimybę prileidžia šiuolaikinė fizika!) būtų itin sunku įsivaizduoti bent vieną kitą, juo labiau daugybę, kitų visatų.
Bet kuriuo atveju, čia jau grynai spėliojimų sritis.
Aš sakyčiau, kad įterpdami Multivisatos idėją mes bandome uždengti mūsų žinių spragas (nes nežinome kodėl mūsų Visata yra tokia ir ne anokia ir kodėl joje galėjo atsirasti gyvybė). Tačiau neįrodyta idėja (ir netgi neįrodoma iš esmės) idėja nieko iš esmės neišsprendžia, tik vieną tikėjimą pakeičia kitu.
Apibendrinčiau taip, kad vieniems patinka tikėti Dievą (kažkokį Dievą. Nebūtinai teistinį ir nebūtinai biblinį. Gali būti agnostinis, panteistinis etc), kitiems patinka tikėti Multivisatą. Ir tai jau yra grynai “skonio reikalas”, į ką jums patinka tikėti.
Ir viena, ir kita yra TIKĖJIMAS dalykais, kurie yra neįrodyti, ir ko gero netgi iš principo neįrodomi – atsiduriantys už mūsų pažinimo ribų.
Aldas Pipinys :
2021-09-18 16:15
Šiek tiek keista, kad žmogus, neskaitęs knygos, rašo komentarą apie ją, remdamasis ištraukomis bei atsiliepimais ir daro išvadą, kad „knyga referuoja daugmaž žinomus dalykus ir nepasako ko nors naujo, neatsako į klausimus”. Labai drąsus teiginys, neskaičius knygos! Galėčiau tuo užbaigti komentarą, bet noriu atsakyti į kai kuriuos konkretesnius Andriaus teiginius.
Jis iškelia klausimą, kodėl gyvybė nebuvo atrasta kitose planetose, kuriose irgi buvo milijonai metų jai išsivystyti? Turėčiau du pastebėjimus šiuo klausimu. Pirma, mes esame neblogai ištyrę tik vieną planetą, kurioje gyvename (ir tai nevisiškai). Šiek tiek ištyrėme Marsą, bet nepakankamai, nes iki šiol diskutuojama, ar Marse yra gyvybė ir ar jame anksčiau egzistavo gyvybė. Kitos Saulės sistemos planetos bei jų palydovai tyrinėti labai menkai, jau nekalbant apie kitų žvaigždžių planetas, kurios tik atrandamos, bet apie gyvybės egzistavimą dar anksti kalbėti. Gali būti, kad daugelyje planetų yra gyvybė, šiuo metu to nežinome. O antras pastebėjimas yra tas, kad toli gražu ne kiekvienoje planetoje yra tinkamos sąlygos gyvybei išsivystyti. Jeigu gyvybei reikia vandens (šiuo metu sutarimas toks, kad greičiausiai reikia), tada tik planetose, kuriose bus vandens skystu pavidalu, galės egzistuoti gyvybė. Gyvybės greičiausiai nerasime Veneroje, kuri yra per arti Saulės ir kurioje paviršiaus temperatūra siekia netoli 500 C. Sutinku, kad mokslas dar negali pasakyti, kaip tiksliai atsirado gyvybė, tačiau mokslininkai beveik vieningi, kad tai įvyko savaime, vykstant cheminiams procesams, kurie vėliau, atsiradus save atgaminančioms sistemoms, virto biologiniais.
Toliau Andrius rašo apie Multivisatą kaip apie gražią idėją. Tačiau tai klaidinantis požiūris. Multivisata yra mokslinė hipotezė ne todėl, kad kažkam ji yra graži. Jeigu Andrius būtų perskaitęs knygą, būtų sužinojęs, kad Multivisatos hipotezė seka iš infliacijos bei stygų teorijų. Nėra prasmės čia į jas gilintis, tik noriu dar kartą pabrėžti, kad tai yra mokslinė hipotezė, ji gerai dera su kitomis mokslinėmis teorijomis. Tuo tarpu Dievo egzistavimas nėra mokslinė hipotezė. Mokslas Visatą aiškina, remdamasis gamtos dėsniais, jam nereikia Dievo. Sutinku, kad šiuo metu neturime galimybių patvirtinti arba paneigti Multivisatos hipotezę. Tačiau galime įsivaizduoti situaciją, kai galėsime tai padaryti, nors ir ne tiesioginiais stebėjimai. Įsivaizduokime, kad kosmologai sukuria naują teoriją, iš kurios seka 10 išvadų. Viena iš išvadų – Multivisata egzistuoja. Tarkime, kad kitos devynios išvados viena po kitos yra patvirtinamos stebėjimais. Tai leidžia priskirti mūsų teorijai aukštą patikimumo laipsnį (mokslas nieko 100% neįrodo, gali tik pasakyti, kas yra labai tikėtina, o kas ne). Tokiu atveju ir Multivisatos teorijai reikėtų priskirti aukštą patikimumo laipsnį. O kol to nėra, Multivisata liks moksline hipoteze, kurią vieni gali priimti, kiti atmesti. Jeigu ši hipotezė teisinga, ji nesunkiai paaiškina fizikos konstantų tikslaus suderinimo (angl. fine tuning) problemą: kodėl fizikinės konstantos yra tokios, kad galėtų egzistuoti gyvybė. Pakeitus konstantų vertes keliais procentais, atrodo, kad sąlygos gyvybei atsirasti tampa nepalankios. Šiuo metu nežinome, kodėl konstantos, kaip ir patys fizikos dėsniai, yra būtent tokie. Gali būti, kad egzistuoja daugybė visatų su skirtingais dėsniais, o galbūt fizikinės konstantos turi būti tokios, kokios yra, dėl priežasčių, kurių kol kas nežinome. Tai reiškia, kad dar turime nemažai ką išsiaiškinti. Ir tuo tikslu tūkstančiai mokslininkų visame pasaulyje kasdien kimba į darbą, atverdami vis naujus mus supančio pasaulio aspektus.
Andrius Urba :
2021-09-20 13:36
Visų pirma turiu atsiprašyti autoriaus. Akivaizdu, kad mano replika apie tai kad esą knyga „tik referuoja žinomus dalykus ir neatsako į klausimus“, buvo emocionali ir skubotai parašyta, perskaičius tik citatas ir atsiliepimus. Neperskaitęs visos knygos neturėčiau taip teigti.
Toliau norėčiau pakomentuoti kai kuriuos čia pateikiamus konkrečius argumentus. Aldas rašo: “Jeigu Andrius būtų perskaitęs knygą, būtų sužinojęs, kad Multivisatos hipotezė seka iš infliacijos bei stygų teorijų”. Galbūt. Tai tada juo blogiau Multivisatos hipotezei. Kadangi Stygų teorija (arba tiksliau sakant, penkios ar šešios skirtingos stygų teorijos versijos kurias vienija superstygų arba “M- teorija”) taip pat stokoja eksperimentinio pagrindimo. Tai – įspūdinga matematika, pretendentė “teorijai apie viską”, betgi Einšteinas yra pasakęs: “ne kiekviena graži matematika atitinka fizikinę realybę”.
Šiuo metu galimybės eksperimentiškai patikrinti M teoriją nėra ir apžvelgiamoje ateityje ji nenumatoma, nes ji toli anapus žmonijos techninių galimybių ribų. O tie efektai, kurie išduotų teorijos teisingumą prieinamose energijose ir matmenyse, nepasireiškė, arba nebuvo eksperimentiškai aptikti. Teorijos proponentai nagrinėja vienuolika erdvėlaikio dimensijų ir nėra nei vieno įrodymo, kad tos dimensijos kur nors realiai fiziškai egzistuoja.
Jeigu paklaustume, kuria dalimi pvz CERN elementariųjų dalelių tyrėjai ar kiti fundamentalūs teoretikai, astrofizikai remiasi “M teorija” bandydami aiškinti stebimus reiškinius ir numatyti naujus, atsakymas, kiek mano žinios siekia, bus toks: nei kiek.
“M – teorija” yra matematiškai įspūdinga tačiau nesusidoroja su realaus pasaulio atvaizdavimu. Jos naudai pateikiamas pritrenkiantis argumentas: kitos alternatyvios teorijos nesusitvarko su tuo dar labiau. O kaip mažiausia blogybė (mažiausia neteisybė), “M-teorija” turėtų būti laikoma gėriu (teisybe). 😊 Galbūt verta palikti prielaidą, kad visi šiuolaikiniai “teorijos apie viską” variantai neteisingi ir artima tiesai teorija tiesiog dar nėra atrasta.
Kaipgi čia neprisiminus, kad viduramžiais netgi buvo sėkmingai apskaičiuota pragaro temperatūra. Taigi, matematiškai išmąstyti arba suskaičiuoti galima beveik viską: tiek pragaro temperatūrą, tiek ir vienuolika erdvės dimensijų. Eksperimentinis viso to patikrinimas – tai jau visai kitas iššūkis.
Aldo pateikiama samprotavimų grandinė yra tokia: “galime įsivaizduoti situaciją…”, “tarkime…”… ir… ir “jeigu taip” ir dar “jeigu taip”, tai tada: “tai leidžia priskirti mūsų teorijai aukštą patikimumo laipsnį”. Va tai tau! Kaip iš netvirtų spėliojimų galima išvesti aukšto patikimumo mokslinę teoriją – vienas Dievas težino. Na, juokai juokais, bet tai labiau religinių proponentų įrodinėjimų stilius negu mokslo ir logikos.
Knygos pavadinimas mano galva yra labai drąsus: “Šiuolaikiniai atsakymai į amžinus klausimus”. Nuo to laiko, kai būties klausimai buvo sąmoningai pradėti nagrinėti senovės graikų filosofijoje, praėjo daugiau kaip du tūkstančiai metų, ir štai pagaliau Aldas pateikia atsakymus. Tai – didelis civilizacijos laimėjimas. Tačiau, mano nuomone, spėliojimų ir prielaidų grandinę, kurią vainikuoja pvz. tokia prielaida: “Jeigu ši hipotezė teisinga, ji nesunkiai paaiškina fizikos konstantų tikslaus suderinimo (angl. fine tuning) problemą”, vargu ar galima vadinti “atsakymu”.
Remigijus :
2021-09-23 12:02
Mokslinė hipotezė yra prielaida, įsivaizdavimas. Ji gali nepasitvirtinti ir tapti niekine. Mokslas kol kas, o gal amžinai, yra bejėgis paaiškinti, kaip iš absoliutaus vakuumo atsirado kažkas ir kaip įvyko virsmas iš negyvo į gyvą. Tai suponuoja į kažką antgamtiško, kaip bebūtų sunku tuo tikėti. Tas kažkas – Absoliutas ar Super Energija gali būti įvardijamas ir Dievu. Žinoma, toks Dievas neturi nieko bendro su biblijiniu ar kitokiu religiniu dievo įsivaizdavimu, kurie sukurti žmogaus fantazijų ir įsivaizdavimų. Su tuo sutinka nemaža dalis mokslininkų.
Raimundas :
2021-09-23 17:54
Gal Visatos atsiradimo problemą reikėtų nagrinėti iš priešingos pusės. Pirmiausiai išsiaiškinti, kaip veikia žmogaus logika. Ar ji leidžia apskritai sukurti teoriją, paaiškinančią – viską? Filosofiniu požiūriu atrodo, kad neįmanoma rasti tokio atsakymo, kuriam nebegalima būtų iškelti klausimo “kodėl?” ( Nebent aiškinimas būtų – begalinis…) Žodis “Dievas” taip pat nieko nepaaiškina, o tik fizinės realybės paslaptis susieja su senovėje sukurtomis mitologinėmis būtybėmis.
Dar esu įsitikinęs, kad mūsų Visatoje (Metagalaktikoje) neegzistuoja jokie atsitiktinumai ir neapibrėžtumai. Jie galėtų reikšti tik dėsnių nebuvimą. Kitas klausimas, ar mes galime kokiu nors būdu išsiaiškinti kiekvieno tariamai atsitiktinio proceso priežastį – konkretaus kvanto gimimo, elektrono fazės, ar fotono atspindžio/absorbcijos momento? Tai yra per daug toli už mūsų techninių galimybių ribos, todėl mokslininkai visada kuria supaprastintus modelius ir skaičiuoja apytikres tikimybes. Absoliutus žinojimas tikriausiai yra neįmanomas, tačiau teorijos gali būti tobulinamos be ribų …
Andrius :
2021-09-23 18:37
Raimundai, Einšteinas, panašiaip kaip ir tu, sakė “netikiu, kad Dievas žaidžia kauliukais”, tačiau Nilsas Boras įrodė, kad vis dėlto žaidžia. :)
Būtent, kvantiniu lygmeniu galioja atsitiktinumai. Čia reikia dar prisiminti Šriodingerio katę (kuri vienu metu gali būti gyva ir mirusi) ir kitus kvantinius efektus.
Kvantinė mechanika yra fundamentaliai mokslo pagrįstas ir įrodytas dalykas, todėl netikėti – abejoti tuo ką mokslas sako ir ką yra įrodęs, lyg ir jau nėra prasmės.
Vladas :
2021-09-27 19:30
Andriaus pozicija – agnostinė, paliekanti vietos „dieviškosios kūrybos“ koncepcijai. Tačiau mokslas iš esmės laikosi savaiminės evoliucijos principo, nes viskas yra prieštaringo tapsmo stovyje.
Fizikams dažnai trūksta filosofinio mąstymo kultūros. Boras ir Haizenbergas daugelį metų tuščiai ginčijosi dėl šviesos apibrėžtumo ar neapibrėžtumo (taip pat dėl būtinumo ir atsitiktinumo santykio), pakol suprato priešybių dermės dėsnį, kurį anksčiau buvo nustatę filosofai ir vėliau pagrindęs Einšteinas savo reliatyvumo teorija.
Pipinio knyga – puiki ir savalaikė. Tai rimta pagalba mąstančiam žmogui.
Raimundas :
2021-09-29 15:11
Aš ne mokslininkas, Andriau, tiktai domiuosi, todėl man tikriausiai yra atleistina kai ko svarbaus nesuprasti.
Kai metame Einšteino kauliuką, niekada nežinome, koks “iškris” skaičius, tačiau tikriausiai tikime, kad kauliukas rieda pagal fizikos dėsnius, o ne pagal dvasių užgaidas, todėl rezultatas visada priklauso nuo įvairių fizinių sąlygų. Šriodingerio katė juodoje dėžėje taip pat negali būti visai atskirta nuo išorinio pasaulio. Bent jau dėžės masės centro pokyčiai arba šilumos nuotėkiai išduos – ar katė gyva, ar ne. Abstrakti logika operuoja idealiomis sąlygomis ir absoliučiais dydžiais, tačiau neišvengia paklaidų ir nukrypimų nuo realybės.
Jau gavau ir skaitau Aldo Pipinio knygą. Paliesta daug aktualių temų, kurias galima būtų labai ilgai aptarinėti. Pirmas netikėtumas iškilo skyrelyje “Kaip atsirado Visata?”. Knygoje teigiama, jog viskas galėjo atsirasti iš nieko dėl abstraktaus atsitiktinumo. Tačiau “nieką” mes suprantame kaip nebuvimą – nei laiko, nei erdvės, nei jokios kitos substancijos, kuri galėtų sukurti kokią nors realybę (erdvėlaikį, bozonus, gravitaciją ar kvantikos dėsnius). Jeigu jau egzistavo toks pradinis fliuktuojantis okeanas – “kažko”, tai ir buvo priešingybė “niekui”. Jokių atsitiktinių dėsnių nematau ir mūsų Visatoje – fotonas, atlėkęs iš tolimiausios galaktikos pietų danguje, yra toks pat, kaip ir fotonas iš tolimiausios galaktikos – šiaurės danguje. Tai gali reikšti, kad mūsų metagalaktikoje tiek medžiaga, tiek visi fizikiniai dėsniai yra vienodi, neatsitiktiniai ir kažkokiu fundamentaliu pagrindu tarpusavyje susiję. Ar yra nors mažiausia užuomina, kad kažkur galėtų egzistuoti absoliučiai kitokie dėsniai arba bent jau kitos fizikinės konstantos?
Aldo Pipinio aiškinimas apie bendrąją Visatos energiją lygią nuliui, manau, yra neteisingas. Gravitacija, masė ir judėjimas sukuria potencinę ir kinetinę energiją. Gal būt stacionarios metagalaktikos visa potencinė energija lygi kinetinei, tačiau jų suma tikrai negali būti lygi nuliui…
Visiškai atsitiktinai iš begalybės “nieko” galėtų “atsirasti” tik “Dievas”, kuris atsitiktinai padiktavo konkrečias taisykles, konstantas ir dėsnius … Gal Jis “gimsta” – begalybę kartų per nulį laiko? Tačiau kitos jo formacijos nesukuria analogiškos Visatos ir joje žmogaus, o tai reiškia, kad mes gyvename tik toje Visatoje, kuri atsitiktinai pasiteisino mūsų atžvilgiu … Ar koks nors Dievas egzistuoja, ar neegzistuoja, bet greičiausiai mes susiduriame su begaliniais dydžiais, kurie neįsitenka žmogaus logikos rėmuose
Andrius :
2021-09-28 17:11
Įdomus Vlado komentaras. Nepaneigsiu, kad mano pasaulėvaizdyje yra vietos agnosticizmui (ir/arba panteizmui). Mano nuomone, Visata, jeigu ji yra dieviškai sukurta (arba dieviškai susikūrusi – kas atitiktų panteizimą) galėtų be problemų ir evoliucinuoti.
Įdomiai šį klausimą komentavo filosofas Quentin Smith, beje jis yra “numeris ketvirtas” garsiajame “The best schools” sudarytame 50 iškiliausių ateistų sąraše, nors teisingiau jį būtų vadinti panteistu. Savo gyvenimo pastaruosius maždaug du dešimtmečius jis nagrinėjo “pačią save sukūrusios”, panteistinės Visatos sampratą.
Žinoma, mano filosofavimai agnosticizmo ir panteizmo tema tėra mėgėjiški ir nepretenduoja į jokią išbaigą sistemą ar į profesionalumą.
Iš profesijos esu fizikas eksperimentuotojas. Taigi dabar galvoju ir bandau prisiminti, kada gi, anot Vlado, Boras ir Heizenbergas ginčijosi dėl šviesos prigimties ir pan klausimų?.. Gal kažką praleidau, bet mano žiniomis jie per daug nesiginčijo, jų pažiūros dėl fizikos artimai sutapo. Nilsas Boras su Verneriu Heizenbergu yra laikomi vadinamosios Kopenhagos kvantinės mokyklos kūrėjais. Būtent Boras pasiūlė garsųjį neapibrėžtumą vadinti “Heizenbergo neapibrėžtumu”. Ir būtent “Kopenhagos” kvantinės mechanikos interpretacija buvo dėstoma ir Vilniaus Universitete, kai teko mokytis.
O kas jau tikrai įkyriai ginčijosi, tai Albertas Einšteinas su Nilsu Boru ! :) Iki savo gyvenimo pabaigos Einšteinas negalėjo priimti pagrindinių kvantinės mechanikos teiginių. Šiuo metu daugelis mokslininkų laikosi nuomonės, kad kvantinės mechanikos klausimu Einšteinas buvo neteisus.
Prieštaravimas tarp Bendrosios Reliatyvumo teorijos ir kvantinės mechanikos išliko iki šių dienų. Vieniems gyvenimo atvejams galioja viena teorija, kitiems kita. Gravitacija iškrenta iš kvantinės mechanikos konteksto. Dėl to fizikai yra nelaimingi. Norėtųsi teorijos kuri apibendrintų šias dvi, kažko panašaus į kvantinę gravitacijos teoriją, arba “teoriją apie viską”, bet kol kas priimtinos versijos nėra.
“Priešybių dermės dėsnis”, kurį mokėmės kaip marksistinės filosofijos teiginį, turbūt priklauso filosofijai. Man lyg ir neteko su tuo susidurti fizikos srityje. Šiuolaikinė fizika itin vertina papildomumo principą. Pvz Niutono mechanika išplaukia iš reliatyvumo teorijos, kaip jos atskiras atvejis, ir tai yra gerai. Matricinis kvantinės mechanikos aprašymas dera su banginiu aprašymu, yra įrodoma kad jie matematiškai ekvivalentiški, ir tai taip pat yra gerai.
O štai reliatyvumo teorijos pasaulio aprašymas nedera (ir nėra ekvivalentiškas) kvantinei mechanikai, ir tai yra blogai. Žinoma, tai tikriausiai yra tik mokslinio suvokimo ir matematinio aprašymo trūkumas, o ne koks nors gamtoje vidujai slypintis prieštaravimas.
Taip pat šiuolaikinės fizikos teorijos kertinis akmuo yra paneigiamumo principas (“falsibility”). Teorija, kurios neįmanoma nei patvirtinti nei paneigti, nėra laikoma gera fizikine teorija. Tokioms teorijoms pvz priskirtina Multivisatos teorija. Perspektyvos ją patvirtinti arba paneigti atrodo praktiškai beviltiškos, dėl to vyksta dideli ginčai, ar ji apskritai laikytina moksline teorija.
Taigi, neneigdamas savo polinkio į agnosticizmą, aš tik norėjau pabrėžti, kad pvz. “Multivisatos” teorija TAIP PAT iš esmės yra agnostinė (metafizinė, už pažinimo ribų etc).
O tikėjimas, kad “mokslas viską paaiškins, mes viską sužinosime” irgi priskirtinas vienai iš tikėjimo rūšių. Būtent tokį tikėjimą savo komentaruose bei citatose reiškia ir Aldas Pipinys. Tačiau pastebėkime: tai yra tikėjimas, o ne mokslas.
Mokslas yra tai, kas yra įrodoma arba įrodyta, o šiuolaikiniai reikalavimai moksliniams įrodymams yra pakankamai griežti. Tuo tarpu įsitikinimas “mokslas viską įrodys, viską išaiškins” yra tikėjimas, kuris išsipildys arba ne. Viena mano pažįstama ateistė menininkė klausė “kada gi pagaliau, kada fizikai viską paaiškins ir galutinai paneigs Dievą – įrodys ateizmą?”. Mano atsakymas: tikriausiai, niekada.
Jeigu konkrečius religinius mitus šiuolaikinis mokslas dekonstruoja taip lengvai lyg gliaudytų riešutus, tai plačiau paėmus, metafizika ir filosofija yra sudėtingė sritis. Mano nuomone, fizika negali ir neprivalo nuspręsti tai, kas yra už žmogaus pažinimo ribų – o tokiems priskirami ir būties klausimai. Kad ir kiek daug fizika sužinotų, vis tiek kažkas liks nežinoma. Arba, kaip labai teisingai pastebėjo Raimundas: neįmanoma pateikti tokio atsakymo, kad negalėtum užduoti naujo klausimo.
Jonas Mačiulis :
2021-10-05 16:17
Dėkoju atsiliepusiems į mano referuotą Aldo Pipinio knygą. Kartu noriu pasamprotauti kai kuriais bendresniais klausimais.
Viename iš atsiliepimų lyg ir buvo kvestionuojamas knygos pavadinimo adekvatumas jos turiniui. Man rodos, abejojama visai nepagrįstai. Knygoje remiamasi naujausiais pasaulinio garso šiuolaikinių mokslininkų kosmologijos, kvantinės fizikos, genetikos, chemijos ir kt. tyrimais, pateikiama šiuolaikinė religijos samprata bei jos raiška šiuolaikinėje visuomenėje. Knygos autorius remiasi gausiais šaltiniais, tiesa, daugiausia internetiniais. Kiekvienas norintis gali su jais susipažinti.
Gal mano pateikta Pipinio knygos anotacija šiek tiek kalta, kad kai kurios autoriaus išvados kai kam galėjo pasirodyti perdėm kategoriškos, kaip „galutinės instancijos“ tiesos. O iš tikrųjų – kas įdėmiai skaitė knygą, turėjo pastebėti, kad autorius visada pateikia skirtingų pažiūrų mokslininkų išvadas, jas analizuoja ir tik po to pateikia jam pačiam priimtiniausią. Man rodos, jo oponentai kartais yra kategoriškesni už aptariamą mokslo populiarintoją. Štai kad ir dėl Multivisatos egzistavimo. A. Pipinys analizuoja ne vieno garsaus kosmologo argumentus ir savo išvadose „neguldo galvos“ nė dėl vieno iš jų. O štai jo oponentams jau pati mintis apie Multivisatą – nesąmonė. Jos negali būti, ir viskas. Lyg jie patys būtų viską ištyrę ir kitiems nebebūtų kas veikti.
Man atrodo, kad požiūrio į religiją formavimesi, kaip sako vienas iš komentatorių, kartais iš tikrųjų per didelį vaidmenį priskiriame gamtos mokslams. Lyg patys savaime gamtos mokslai turi lemiamos įtakos žmogaus požiūriui į dievo egzistavimą. Mokslas yra objektyvus, o dievo vaizdinys egzistuoja tik žmogaus galvoje. Ir šie du poliai sujungiami tik per gamtos mokslų interpretaciją, kuri yra neišvengiama, be jos mokslas negali egzistuoti. Interpretatorių, taip pat ir mokslininkų, dėl įvairiausių priežasčių susiformavusi religinė ar ateistinė pasaulėžiūra čia turi lemiamos įtakos, ką jie įžvelgs tame mokslo atskleistame gamtos reiškinyje – „dieviškos veiklos“, „antgamtinės energijos“ ar natūralių gamtos dėsnių apraišką. Tą ryškiausiai parodė kvantinės fizikos interpretatorių sukeltas šaršalas.
Andrius Urba :
2021-10-06 13:14
Atsakymas Jonui Mačiuliui:
Dėl: “O štai jo oponentams jau pati mintis apie Multivisatą – nesąmonė. Jos negali būti, ir viskas.”
Na kaip žinia, čia aš oponavau multivisatos idėjai. Ir ne todėl, kad jos “negali būti, ir viskas” (šito niekada nesakiau !!!), o todėl, kad tai nepatikrinama hipotezė. Taigi ir apibūdinau, kad ta teorija už mūsų pažinimo ribų – metafizinė, ir dalis (maždaug pusė) mokslo bendruomenės šiai hipotezęi oponuoja arba jos net nelaiko moksline.
“Lyg jie patys būtų viską ištyrę ir kitiems nebebūtų kas veikti.”
Taip nesakiau ir taip negalvojau. Rankos tyrimams visiems laisvos. Kokius mokslinius metodus siūlote Multivisatos idėjos ištyrimui?..