Skepticizmas ateizmo atžvilgiu
21 Sekmadienis Lie 2019
Labai džiaugiausi, kai Feisbuko paskyrose pastebėjau skyrelius Lietuvos ateistai, Lietuvos ateistų sąjunga. Vadinasi, pagalvojau, Lietuvoje ateistinė savimonė gyva, vis daugiau randasi blaiviai mąstančių jaunų žmonių, gebančių ant satyros smaigalio patupdyti šiuolaikinius religinius fanatikus ir šiuolaikines davatkas. Tiesa, mano entuziazmas šiek tiek priblėso, kai pastebėjau, kad pastarieji, t. y. mano įvardyti fanatikai ir davatkos, net ateistinėse paskyrose stengiasi duoti toną ir ne visada sulaukia tinkamo atsakymo. Tačiau jiems vis dėlto tenka nuryti nemenką ironijos dozę, kurią atseikėja ateistiškai nusiteikę asmenys, nors neretai ir prisidengę slapyvardžiais. Ką gi – man belieka jiems palinkėti drąsos ir neleisti atšipti liežuviams.
_____________________________________________________
Administratorius · Liepos 3 d., 08:15
Lengviausia pasikliauti Kristumi po 12 cm neperšaunamu stiklu ir keliais šimtais apsaugos darbuotojų.
____________________________________________________
Aš sutinku su tais, kurie teigia, kad šiuolaikiniai žmonės ne tik neturi laiko, bet ir nerodo didesnio noro skaityti rimtesnę literatūrą. Mes iš tikrųjų gyvename žiūrėjimo, o ne skaitymo epochoje. Mus labiau pagauna vaizdas, o ne rimtas argumentuotas žodis, skambi frazė, o ne loginė išvada. Todėl aš negaliu prieštarauti tokio formato bendravimui net ir tokios rimtos tematikos puslapiuose, kokie yra Lietuvos ateistai, Lietuvos ateistų sąjunga, ir pats į juos rašau.
______________________________________________________
__________________________________________________
Bet kartu negaliu nepaprieštarauti kai kuriems tiek savo feisbukinių korespondentų, tiek ir savo pašnekovų įvairiomis aplinkybėmis išsakytiems teiginiams. Apibendrindamas aš juos įvardinčiau skepticizmu ateizmo teorijos ir istorijos sklaidos atžvilgiu. Kuo jis pasireiškia?
Vieniems atrodo, kad neįmanoma moksliškai kalbėti apie tai, ko nėra, kuo galima tik aklai tikėti, t, y, apie dievą ir viską, kas su juo susiję. Kartu pripažįstama, kad religija, kaip istorinis ir psichologinis reiškinys, vaidinęs ir tebevaidinantis svarbų vaidmenį visuomenės ir atskiro žmogaus gyvenime, gali ir turi būti analizuojamas socialinių mokslų (filosofijos, logikos, istorijos, etnologijos, etikos, psichologijos). Gamtos mokslai taip pat vaidiną svarbų vaidmenį analizuojant religinį pasaulėvaizdį. Bet kuo čia dėtas ateizmas? – klausia jie. Ogi tuo, kad daugelis atsakymų į šių mokslų keliamus klausimus priklauso nuo to, ar tyrėjai į savo analizuojamus reiškinius žiūri kaip į dieviškojo apreiškimo, „dievo kūrybos“ rezultatą, ar kaip į natūraliai susiformavusius, veikiant gamtos ir visuomenės dėsniams, be jokio dievo įsikišimo. Ateizmo, kaip mokslo, specifika ir prerogatyva – religijos esmės, socialinių ir gnoseologinių, psichologinių atsiradimo, evoliucijos priežasčių ir vaidmens istorijos bėgyje analizė, religijos šaltinių bei vaizdinių interpretacija. Negi visais tais klausimais pasitikėsime teologija ar jos atmainomis – teologizuojančia filosofija ar filosofuojančia teologija. Ateizmas nėra, kaip dažnai sako jo oponentai, tik aklas tikėjimas, kad dievo nėra, o yra religijos fenomeno įvairiapusis paaiškinimas.
Antri mano, kad, pavyzdžiui, Biblijos ar krikščionybės istorinė ar kritinė analizė yra panaši į įrodinėjimą, kad „senelio šalčio nėra“, ir šiandieniniai ateistai tik kartoja seniai išsakytas, visiems žinomas tiesas. Spėju, kad čia turima omenyje, jog šiuolaikinė visuomenė yra suaugusi ir jau nebetiki biblinėmis sakmėmis, Pirma, tikinčių religinėmis dogmomis dar apstu. Antra, religija, kaip istorinis ir kultūrinis reiškinys, kinta kartu su visuomene ir jos kultūra. Prisiminkime čia, kad ir, pavyzdžiui, dievo, pragaro, rojaus vaizdinių evoliuciją, bažnyčios socialinio vaidmens kaitą istorijos bėgyje ir t.t.
O kai dėl Biblijos šiuolaikinės analizės, tai verta prisiminti didžiojo Hegelio žodžius: „Biblija yra tarytum vaškinė nosis, į kurią pusę nori, į tą ir pasuksi“. Žodžiu, Biblija visais laikais ta pati ir ne ta pati. Ji su kiekvienu istoriniu laikotarpiu prisodrinama ir naujos teologinės interpretacijos ir ją skaitančių eilinių žmonių pasaulėjautos ir intelekto. Todėl nereikia stebėtis. kad kiekviena karta ją vis analizuoja, prirašo ir prirašys šimtus knygų, sukurs dešimtis kino filmų. Tarp jų bus daug apologetinių, bet bus ir kritinių, analitinių bei satyrinių. Be to, nereikia užmiršti įgimto žmogaus smalsumo. Jis negali tenkintis tuo, ką perskaitė kitų traktatuose, jis vis nori įsitikinti pats. Todėl ir atsiranda žmonių, kurie pašvenčia savo gyvenimą, atrodytų, jau seniai ištyrinėtiems dalykams. Garbė jiems! Ir dar. Žmogus niekada, anot Spinozos, neįveiks savo „prigimtinės ydos“ – noro pasidalinti su kitais tuo, ką sužinojęs. Kaip to geriausias įrodymas – tas pats feisbukas.
Tretiems neduoda ramybės klausimas, kas galėtų skaityti analitinius ateistinius straipsnius – patys ateistai ar jų turinio nepriimantys krikščionys ir kitų religijų išpažinėjai? Taip tiesmukai iškėlus klausimą. gali pasirodyti, jog tokie straipsniai niekam nereikalingi. Bet neskubėkim.
Katalikų bažnyčia, kurios vienas iš teiginių – „palaimintas nežinojimas“, religijos reikaluose vis dėlto nepasikliauja „dievo valia“, „šventos dvasios veikimu“, o nuo pat kūdikystės stengiasi diegti religiją į žmonių sąmonę, yra sukūrusi mokyklinio ir akademinio jaunimo religinio švietimo ir auklėjimo sistemą. Religijos ir bažnyčios glorifikacijai ir ateistinės minties menkinimui stengiasi pajungti net dėstomus dalykus, organizuoja įvairius religijos propagandos centrus, tame tarpe ir internetinėje erdvėje.
Atrodytų, esant tokiai beatodairiškai religinei propagandai, Lietuvoje neišvengiamai turėtų susidaryti situacija, verta žymiojo portugalų rašytojo José Saramago absurdo plunksnos: prisiminkim jo lietuvių kalba išleistus romanus „Kai mirtis pasišalina“, „Aklumas“, „Praregėjimas“. Taigi, sekdami rašytoju, įsivaizduokim: žmonės nuo pat gimimo iki mirties girdi vien religijos apologetų teiginius. Visus apima pomirtinio gyvenimo (dangaus, pragaro) psichozė, velnio baimė, Egzorcistų daugybė, bet ir jų nepakanka. „Apsėstieji“ raunasi plaukus. Kokia išeitis? Pagal Saramagą žmonės paprastai tokiose beviltiškose situacijose veržiasi į normalias užsienio valstybes, pavyzdžiui, į tas, kur mirtis dar egzistuoja. Įsivaizduojama Lietuvos situacija, matyt, paakintų valdančiuosius priimti įstatymą, reikalaujantį vadovautis racionaliu mąstymu, nes į užsienius ir taip išsilakstė trečdalis gyventojų.
Bet viliuosi, kad tokia mano vizija ir liks tik vizija. Juk mano apibūdintoje pasaulėžiūrinio auklėjimo atmosferoje augo ir aktyviausi paskyrų Lietuvos ateistai, Lietuvos ateistų sąjunga dalyviai. Jų kritinio mąstymo neužgožė religinė mistika. Drįstu manyti, kad daugelis ateistiškai ar bent laisvamaniškai nusiteikusių šiuolaikinių jaunų žmonių supranta, kad neužtenka vien „sveiko proto“, paprasto netikėjimo į dievą, o reikia fundamentalesnių žinių apie religiją ir ateizmą. O iš kur jų gausi, jei nebūsi skaitęs ateizmo klasikos (pavyzdžiui, kad ir Lukrecijaus Karo „Apie daiktų prigimtį“ (liet. 1964), Barucho Spinozos „Teologinio-politinio traktato“ (liet. 2017), Liudvigo.Fojerbacho veikalo „Krikščionybės esmė“ (liet. 1985), šiuolaikinių užsienio ateistų (pavyzdžiui, vadinamųjų „naujųjų ateistų“) kūrinių. Šiuolaikiniai žmonės važinėja po pasaulį, moka užsienio kalbas, naršo po internetą ir dalinasi kilusiomis mintimis su savo tikrais ar įsivaizduojamais draugais. Net rašydami religiją pašiepiančius kalambūrus ir šmaikščias sentencijas, jie turi omenyje turėti savo susidarytą religijos sampratą. Jai susidaryti jiems nepakenktų paskaityti ir vieno kito lietuvių autoriaus ateistinį opusą.
______________________________________________________
Į feisbuką įkėlė Mindaugas Shiaurys 2019 liepos 19 d.
________________________________________________
Nors religinės propagandos chore ateistų balsas – tik uodo cypsėjimas, bet, manau, vienaip ar kitaip jis išgirstamas. Žinoma, nereikia galvoti, kad jį išgirdęs ar pasikalbėjęs su kitaip galvojančiu, tikintysis pakeis savo pažiūras. Pasaulėžiūros formavimasis – sudėtingas dalykas. Žmogaus įsitikinimų pagrindas – jausmai, emocinis santykis su tikrove. Tai liečia ne tik religinius, bet ir ateistinius įsitikimus. Mūsų tikrovė, kad ir paradoksalu, palanki jiems formuotis. Religinės propagandos atakos, aplinkos spaudimas, religinių švenčių ir tradicijų vilionės – kaskart iš kiekvieno pasaulietiškai mąstančio žmogaus, ypač jauno, reikalauja asmeninio apsisprendimo ir elgesio, neinant į kompromisus su savo sąžine.
5 komentarai
Šarūnas Bačiliūnas :
2019-07-23 13:55
Gerb. Jonai,
Įdomios ižvalgos iš Facebook.
Norėčiau pasidalinti savo komentarais. Gaila, kad facebook mano manymu neatspindi kokie žmonės yra iš tikrųjų, o labiau kaip jie nori, kad juos matytų. Aš kartais jaučiuosi priklausantis trečiajai grupei kuriems neduoda ramybės klausimas: “kas galėtų skaityti analitinius ateistinius straipsnius – patys ateistai ar jų turinio nepriimantys krikščionys ir kitų religijų išpažinėjai?” Galbūt tie straipsnai sulaukia savo skaitytojų tačiau vistiek dauguma skaito tik antraštes ir nesigilina į šaltinius ar turinio detales. O tie kurie paspaus like mygtuką gali būti ir netikri žmogės. Aišku svarbu nenuleisti rankų ir bandyt dalintis straipsniais kurie skatina skaitytoją mąstyti. Christopher Hitchens yra vienas iš tų „naujųjų ateistų“ ir jo knyga “Dievas nėra didis” pateikė gėrą supratimą apie visą istorija kurią ateizmas turėjo išgyventi ir perteikė sekuliarizmo ir mokslinio skepticizmo svarbą individui ir visuomenei. Sutinku su autoriaus ir Sokrato mintimi, kad reikia vadovautis sąžine ir neiti į kompromisus su ja.
Lapkrėtys :
2019-07-24 12:52
Smalsumas yra pamatinė žmogaus intelekto savybė. Net mažamečiai vaikai reikalauja pasakų, – be vakaro istorijos neužmigdysi( ! ).
Šia žmogaus savybe ir remiasi religija, pasiūlydama dievuko istoriją, pritaikytą įvairaus amžiaus grupėms.
Ateizmas – žmogiška reakcija, išaugus iš “Senio Šalčio” amžiaus. Jis taip pat skirtingas įvairaus amžiaus, įvairių patirčių, įvairaus išsilavinimo ir intelektinio lygio žmonėms. Pradedant jumoru, baigiant profesionalia filosofija.
Ne tiek svarbu, kad mažai skaitomas, bet svarbu, kad egzistuoja ir prireikus gali būti pasiekiamas.
Helene :
2020-06-05 9:08
Everything posted was actually very logical.
But, consider this, suppose you typed a catchier
title? I mean, I don’t wish to tell you how to run your website,
but what if you added a post title to maybe get people’s attention? I mean Skepticizmas ateizmo atžvilgiu
– Ateizmas ir ateistai is a little boring.
You should peek at Yahoo’s front page and watch how they create article headlines
to grab people to click. You might add a related video or a pic or two
to grab people interested about everything’ve written.
In my opinion, it might bring your blog a little livelier.
Here is my homepage :: schema – v.gd,
Marius B. :
2022-06-08 13:46
Aciu uz straipsni.
Isties gyvename ziurejimo epochoje, bet gal ta evoliucija zmogiskajame kognityve naturali – jei yra galimybe ziureti o ne skaityti ir tai veikia – kodel gi ne? As pritarciau minciai kad evoliucija turetu buti ir paciame Ateizme ir mes turetume prisitaikyti prie technologines raidos ir zmoniu iprociu kismo. Ta bando daryti netgi baznycios tarnai, matydami, kad kitos iseities jiems tiesiog nera.
J.M. :
2022-06-09 9:34
Pritariu ir džiaugiuosi geromis Mariaus intencijomis – atnaujinti ateizmo sklaidą. Linkiu sėkmės šiame kelyje.