Tikėjimo klausimas Gyventojų surašymo rokiruotėje
13 Ketvirtadienis Sau 2022
Autorius: administratorius
Žymos: duomenys apie nepriklausančius jokiai religinei bendruomenei, Gyventojų surašymas ir žmogaus pasaulėžiūra, Religinė bendruomenė ir religiniai įsitikinimai
Jau kelinta savaitė spaudoje pateikiami Lietuvos gyventojų surašymo 2021 m. duomenys. Tarp jų ir duomenys apie gyventojų religinį tikėjimą. Štai jie:
Lietuvos gyventojai oficialiais duomenimis save priskyrė šioms religinėms bendruomenėms:
Santykis su religija procentais | 2011 metai | 2021 metai |
Romos katalikų | 77,23 | 74,19 |
Stačiatikių ortodoksų | 4,11 | 3,75 |
Kitoms | 2,39 | 2,29 |
Nė vienai | 6,14 | 6,11 |
Nenurodė | 10,13 | 13,66 |
Spaudoje duomenys paprastai suapvalinami ir rašoma: 74% šalies gyventojų save priskiria Romos katalikų bendruomenei, 4% – stačiatikiams, 6% gyventojų savęs nepriskyrė nė vienam tikėjimui, o 14% nenurodė, koks jų tikėjimas.
Atkreipkite dėmesį į žurnalistų ir surašymą vykdžiusių asmenų vis kartojamą frazę „save priskyrė“ ar „nenurodė, koks jų tikėjimas“. Ar tai tiesa?
Kad atsakytume į šį klausimą, turime prisiminti šiųmečio gyventojų surašymo metodiką.
Kaip teigiama Oficialiosios statistikos portale (žr.https://osp.stat.gov.lt/gyventoju-ir-bustu-surasymai1), surašinėtojai gyventojų nelankė. Pirmą kartą surašymas buvo atliktas remiantis įvairių valstybės registrų ir informacinių sistemų duomenimis. Visi duomenys buvo paimti iš 13 registrų, 5 informacinių sistemų, taip pat jtraukta nakvynės namų informacija. Tai Gyventojų, Nekilnojamojo turto, Mokinių, Studentų, Pedagogų registrų, „Sodros“, Valstybinės mokesčių inspekcijos, Privalomojo sveikatos draudimo, Socialinės paramos šeimai, Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos, Lietuvos darbo biržos, Nakvynės namų informacinių sistemų ir kt. duomenys. Kaip teigia Surašymo vykdytojai, nė vienas iš čia paminėtų registrų ar sistemų, laikydamiesi Lietuvos konstitucijos, nefiksuoja religinės žmogaus priklausomybės. Bet kas čia žino?! Juk ir pats klausimo apie piliečio religinį tikėjimą įtraukimas į Gyventojų surašymo programą yra Lietuvos Konstitucijos, deklaruojančios piliečių sąžinės laisvę ir žmogaus pasaulėžiūrinių pažiūrų privatumą, pažeidimas.
Anot tyrėjų, kadangi informacijos apie gyventojų išpažįstamą tikėjimą valstybės registruose nėra, buvo pasinaudota statistiniu tyrimo metodu. Statistinis tyrimas vyko dviem etapais. Š. m. sausio – vasario mėn. buvo vykdoma internetinė gyventojų apklausa, kurios anketoje buvo ir klausimas apie priklausymą kuriai nors religinei bendruomenei. Anketą užpildė 56 tūkst. gyventojų. Balandžio – birželio mėn. klausėjai apklausė 40 tūkst. namų ūkių, nedalyvavusių internetinėje apklausoje. Apklausta 115 tūkst. gyventojų. Taigi iš viso apklausta 171 tūkstantis gyventojų.
Žinant, kad 2021 m. sausio 1 d. Lietuvoje nuolat gyveno 2 810 761 gyventojas, nuo kurių skaičiuojamas išpažįstančių ir neišpažįstančių religiją žmonių procentas, galima suprasti, koks apgailėtinai mažas piliečių skaičius buvo apklaustas. Todėl kai sakoma, kad toks ir toks visų Lietuvos gyventojų skaičius ar procentas „save priskiria“ prie tos ar kitos religinės bendruomenės ar nepriskiria jokiai, švelniai tariant, blefuojama. Galima suprasti, kai taip rašoma sociologinių apklausų išvadose, bet ten sakoma ne tiek ir tiek „Lietuvos gyventojų“, o „apklaustųjų“, „respondentų“. Betgi čia visuotinas gyventojų surašymas, kur apibūdinamas (ar save apibūdina) kiekvienas konkretus žmogus, o ne abstraktus statistinis vienetas.
Dar keisčiau tas „save priskiria“ atrodo, kai pamatai, jog į bendrą gyventojų skaičių, nuo kurių skaičiuojami tikinčiųjų ir netikinčiųjų gyventojų procentai, įeina kūdikiai ir nepilnamečiai. Juk net mokyklose pasirenkant tikybą ar etiką, iki sukaksiant 14 metų. sprendžia ne patys vaikai, o jų tėvai. Be to, neužmirština ir ta ypatybė, kad katalikais ir stačiatikiais iki gyvenimo pabaigos laikomi visi pakrikštyti, o judėjų bendruomenės nariais – visi žydai. Personali narystė fiksuojama tik įvairaus atspalvio protestantiškose bendruomenėse ir iš Rytų šalių perimtų tikėjimų bendruomenėse. Keistai atrodo, kai pavieniai paliudijimai (Gaudijos vaišnavis, rastafaris), filosofinių pažiūrų įvardijimas (teosofas, deistas) ar net pašmaikštavimas (raganius) laikomas priklausymu religinei bendruomenei.
Todėl kad ir vydamas šalin socialiniuose tinkluose išsakomą mintį, negaliu susilaikyti negalvojęs, kad gyventojų surašinėtojams, sprendžiant piliečių priklausymo religinėms bendruomenėms klausimą, pagrindinis šaltinis buvo katalikų bažnyčios ir kitų religinių bendruomenių informacija. Žinoma, apie tai oficialiuose Gyventojų surašymo dokumentuose neprasitariama, nes tai būtų lygu pripažinimui, kad buvo pažeistas konstitucinis valstybės ir bažnyčios atskirumo principas. Tačiau man atrodo, kad tai būtų sąžininga, nes Surašymo duomenų vartotojai aiškiai matytų, iš kur gautos žinios, o surašymo duomenų pateikėjams nereikėtų manipuliuoti statistika ir sąvokomis.
Ypač painiojamos sąvokos „religinė bendruomenė“ (surašymo anketos klausimas „Kuriai religinei bendruomenei save priskiriate?“) ir „išpažįstamas religinis tikėjimas“ Pirmoji sąvoka yra juridinė, administracinė, antroji – vidinio žmogaus įsitikinimo reikalas. Ir jų turinys toli gražu ne visada sutampa. Pavyzdžiui, pagal katalikų bažnyčios kanonus pakrikštytas žmogus amžiams yra laikomas kataliku, nors jis seniai gali būti nustojęs katalikų tikėjimo ar priėmęs kitą tikėjimą. Todėl tik pats žmogus gali paliudyti savo tikėjimą. Bet šiandien tikrosios padėties dar ir iš jų nesužinosime. Religijos tyrinėtojų nuomone, Lietuvos žmonių santykį su religija labiau lemia ne egzistencinis poreikis, o sociokultūrinė aplinka. Tikėjimas Lietuvoje labiau yra „socialinis gestas arba kultūrinė inercija“.
Tai iliustruoja, pavyzdžiui, kad ir prieš Naujuosius Metus transliuota LRT televizijos laida „Lietuva kalba“, gvildenusi klausimą „Ar lietuviai yra tolerantiški kitų konfesijų atstovams?“ (žr. https://www.youtube.com/watch?v=YEK86Ug5zX4). Laidos vedėja specialiai laidai parinktiems „ekspertams“ uždavė klausimą, ar jie praktikuoja savo religiją. Atsakė: praktikuoja kiekvieną dieną – 39%, tik per šventes – 43%, visai nepraktikuoja – 17%. Rimtų sociologinių tyrimų duomenimis, tų „kiekvieną dieną“ yra dar žymiai mažiau, o padaugėja vadinamoji „pilkoji zona“ – „per didžiąsias šventes“. Matyt, į juos ir orientuojasi spauda, radijas ir televizija. Ta pati LRT televizija visa mėnesį prieš šių metų kalėdas skelbė šūkį „Yra ko laukti!“, matyt, tikėdamasi pakurstyti ne tik „proginių katalikų“ religines nuotaikas.
Bet grįžkime prie Gyventojų surašymo. Jis, kaip jau rašiau, gyventojų išpažįstamą tikėjimą nustatinėjo pagal jų priklausymą religinėms bendruomenėms. Todėl yra ir atsakymo variantas apie nepriklausymą jokiai religinei bendruomenei.
Pagal oficialią surašymo statistiką, teigiamai atsakė į šį klausimą (tiksliau – surašinėtojai tiek statistinėmis formulėmis priskyrė) 6,11%, arba 171 810, Lietuvos gyventojų. Į minimą klausimą neatsakė (tiksliau taip buvo statistiškai nustatyta) 384 094, arba 13.66%, Lietuvos gyventojų. Pateiksiu ir čia paminėto turinio duomenis iš didžiųjų Lietuvos miestų ir 3 rajonų. Rajonai parinkti atsitikinai, o procentai mano paskaičiuoti.
Iš viso gyventojų | Nepriklauso nė vienai religinei bendruomenei | % | Neatsakė | % | |
Vilnius | 556490 | 45933 | 8.3 | 99056 | 17.8 |
Kaunas | 298562 | 17907 | 6.0 | 31689 | 10.6 |
Klaipėda | 152008 | 17896 | 11.8 | 28969 | 19.1 |
Panevėžys | 89100 | 7590 | 8.5 | 7288 | 8.2 |
Šiauliai | 100653 | 10522 | 10.5 | 19087 | 19.0 |
Pakruojo r. | 18827 | 1855 | 9.9 | 2233 | 11.9 |
Šilutės r. | 39067 | 1966 | 5.0 | 4457 | 11.4 |
Šakių r. | 26931 | 1009 | 3.7 | 1312 | 4.9 |
Žinoma, galima spekuliuoti, ką šie skaičiai ar procentai reiškia – nereligingus, ateistus, neapsisprendusius ir pan. Aš, kad ir turėdamas omenyje jų tikimybinį pobūdį bei galimas įvairiausias jų interpretacijas, laikysiuos Surašymo organizatorių pasiūlytos formuluotės: nepriklauso religinėms bendruomenės. Taip pat, kaip ir jie, traktuojantys priklausymą religinei bendruomenei kaip tos ar kitos religijos išpažinimą, laikysiuos nuomonės, kad nepriklausantys jokiai religinei bendruomenei neišpažįsta jokio religinio tikėjimo.
Žodžiu, nereliginga, ateistinė visuomenės dalis nėra pavieniai asmenys. Vien Vilniuje, net oficialiais duomenimis, jų daugiau negu 140 tūkstančių. Pastebimas ir ateistų aktyvėjimas socialiniuose tinkluose. Oficialioji žiniasklaida (ir televizija, ir laikraščiai bei žurnalai) jų į savo pulapius neįsileidžia. Užtat religijos ar net religinio šarlatanizmo propagandai negailima nei spaudos puslapių, nei eterio. Viliuosi, kad ateityje nereligingoji visuomenės dalis išdrąsės ir bus principingesnė tiek religinių tradicijų ir švenčių atžvilgiu, tiek išgyvendama ar minėdama svarbiausius savo asmeninio gyvenimo įvykius. Nepasiduos aplinkos spaudimui, kai reikės aiškiai ir nedviprasmiškai išsakyti savo požiūrį pasaulėžiūros klausimais.
8 komentarai
Janina :
2022-01-16 10:46
Patarimas kunigams- krikštyti embrionus, tai dar daugiau katalikų bus.
Vida :
2022-01-16 10:48
Labai geras straipsnis
Iblisas :
2022-01-16 16:43
Puiki analizė. Aš ir mano artimųjų ratas pildėme šias anketas, taigi kilo panašios mintys. Aišku gauti surašymo duomenys kiek nustebino, nemanau, kad jie atitinka tikrovę. Teko pagyventi viename Lietuvos miestelyje, turinčiame virš 10 tūkst. gyventojų ir vieną bažnyčią. Tai eilinį sekmadienį Mišių metu prie turgaus ir Maximos sunku rasti vietą automobiliui, kai tuo tarpu prie bažnyčios tuščia aikštelė, o ir po Mišių išeidavo koks 20 -30 tikinčiųjų. Aišku per didžiąsias šventes – Velykas ir Kalėdas teko matyti nemažai einančių tikinčiųjų tiek tą šventinę dieną tiek ir prieš (pvz. Verbų sekmadienį), tačiau fiziškai į tą bažnyčią nepavyktų sutalpinti daugiau 300 – 400 lankytojų. Todėl kaip neskaičiuok, nepavyks gauti tokio didelio propaguojančių katalikų procento.
Aišku, kad aukštas katalikų procentas džiugina bažnyčios tarnus – juk kartais vyriausybė ir kai kurios savivaldybės paremia finansiškai religines bendruomenes, kurioms teikiamų lėšų dydis proporcingas turimų narių skaičiui.
Beje, paskelbus šiuos statistinius duomenis, yra juntamas bažnyčios tarnų dižiavimasis turint tiek daug sekėjų. Norėčiau priminti seną lotynų posakį Numerus stultorum infinitus est (kvailių skaičius yra begalinis).
melodetektorius :
2022-01-19 22:27
Pamėginsiu išdėstyti savo nuomonę kaip žmogus, stebintis tai iš šalies.
Lietuvoje yra daug nominalių tikinčiųjų, kurie yra egoistiški savanaudžiai. Jie nesuvokia, kad Bažnyčia nėra (ar neturėtų būti) komercinė įmonė, verslas. Taip pat tai nėra kunigo nuosavybė. Bažnyčia yra tikinčiųjų bendruomenė. Tikinčiųjų bendruomenė yra Bažnyčia. Tai dvi skirtingos tos pačios monetos pusės. Jei nebeliktų tikinčiųjų – nebeliktų ir Bažnyčios (kaip jų poreikius aptarnaujančios institucijos) . Teliktų tik istorinio paveldo pastatas. Tam tikra Bažnyčia egzistuoja tik patenkinti tam tikros tikinčiųjų bendruomenės poreikius.
Lietuvoje didelė dalis tikinčiųjų savo savanaudišku suvokimu mato bažnyčią kaip pastatą, kunigą – kaip žmogų, teikiantį tam tikras paslaugas (pagal tikinčiojo pageidavimus ir poreikius). Jie nesuvokia (dažnai tikslingai), kad Bažnyčia kaip institucija egzistuoja tik jų (tam tikro tikėjimo) bendruomenės poreikiams patenkinti, ir ji yra reikalinga tik jiems.
Pvz., Romos katalikų bažnyčios ir jų teikiamos paslaugos yra reikalingos tik Romos katalikams. Jos nėra reikalingos musulmonams, budistams, indusams ar kitas religijas išpažistantiems tikintiesiems (jie turi savas bendruomenes). Savaime aišku, jos nereikalingos ir ateistams.
Jie nesuvokia (arba nenori suvokti), kad jų maldos namų priežiūra, remontas, mokesčiai (už elektrą, šildymą), teikiančio jiems paslaugas kunigo ir kito personalo išlaikymas (kunigas yra toks pat žmogus kaip ir visi, ir jam pragyvenimas kainuoja) yra tik Romos katalikų bendruomenės atsakomybė.
Deja, Lietuvoje, kurioje bažnyčia turėtų būti atskirta nuo valstybės, situacija yra visai kitokia. Savanaudiški tikintieji naudojasi tik jų poreikiams patenkinti skirtomis paslaugomis, tačiau už jas nenori mokėti. Todėl religinės institucijos manipuliuoja tikinčiųjų skaičiais tam, kad išmelžtų kiek įmanoma daugiau iš mokesčių mokėtojų tam, kad išgyventų, nes tikintieji, kuriems jie teikia paslaugas, nenori už jas mokėti, o labai retais atvejais sumokėję už jiems suteiktas paslaugas, dar išvadina bažnyčios atstovus vagimis.
Lietuvoje, panašiai kaip ir Vokietijoje, turėtų būti įvedamas privalomas bažnytinis mokestis. Per gyventojų surašymą kiekvienas pilnametis žmogus turėtų deklaruoti, kurios religijos bendruomenei jis priklauso. Priskyręs save kuriai nors religijai, žmogus įsipareigotų mokėti bažnytinį mokestį savos tikinčiųjų bendruomenės religinės institucijos išlaikymui. Iš šių duomenų būtų aiškus tikslus skaičius kiekvienos religijos šalininkų ir pagl šiuos duomenis būtų teisingai paskirstyti surinkti mokesčiai kiekvienai religinei bendruomenei. Žmonės, nepriklausantys nei vienai religijai, neturėtų mokėti bažnytinio mokesčio. Suaugusiems žmonėms, kurie nemokėtų bažnytinio mokesčio, nebūtų suteikiamos bažnytinės paslaugos. Mokantiems nario mokestį, prireikus visos bažnyčios paslaugos būtų suteikiamos nemokamai. Jei mokestis būtų privalomas bažnyčios institucijai išlaikyti, pasimatytų tikrasis save deklaruojančių kaip “religingus” skaičius.
Lietuvoje daug nominalių tikinčiųjų savanaudiškai galvoja, kad jie turi susimokėti kunigui tik už jiems suteiktą paslauga, kai jiems kada nors jos gyvenime prisireikia. Bet jie nemano, kad jie privalėtų išlaikyti bažnyčios instituciją net tuo metu, kai jiems asmeniškai nereikia tos paslaugos.
Čia tas pats, jei aš atsisakyčiau mokėti mokesčius išlaikyti gaisrininkų tarnybas, ligonines, policiją ir t.t. Sutikčiau sumokėti vienkartinį mokestį kai dega mano namas, o kol gaisro nėra, tai gaisrininkai kažkaip savaime turėtų išgyventi iš oro.
Panašiai savanaudiškai mąsto dauguma Lietuvos vienos ar kitos religijos šalininkų. Jiems atrodo, kad bažnyčia turėtų egzistuoti, kai jiems prisireikia jos paslaugų, o tuo metu, kai jiems nereikia, kunigas turėtų Maximos parduotuvės sandėlyje dirbti ar prie bažnyčios išmaldos prašyti, kad išgyventų. Jie nesupranta, kad jie privalėtų savanoriškai išlaikyti Bažnyčios instituciją, kaip ir gaisrininkų tarnybą, kad ji egzistuotų tam atvejui, jei jiems kada nors ateityje (galbūt) prireiktų jos paslaugų.
Vladas :
2022-01-20 10:42
Nukryžiuoto „dievo“ religija tiek apgailėtina savo kokybe, kad katalikų bažnyčia bent kiekybiškai siekia pratęsti savo egzistenciją. Tam tarnauja ir kūdikių krikštijimas, ir nereliginė (kultūrinė) veikla, ir iškreipta statistika.
Raimundas :
2022-01-20 18:58
Tikinčiųjų Kristumi kažkada Lietuvoje visai nebuvo, tačiau šis tikėjimas buvo atneštas, Lietuvos valdovų oficialiai priimtas ir diegiamas dėl politinių tikslų, o vėliau dauginosi kaip virusinė programa. Krikščionybė, turėdama savo ilgą istoriją, politinę patirtį ir gudrius žmogaus sąmonės apdorojimo mechanizmus, ilgainiui visuomenėje įsitvirtino, išstumdama įvairius senuosius tikėjimus, kuriuos dabar vadiname pagonybe.
Nukryžiuoto “dievo” religija gali atrodyti primityvi, bet ji turi stiprų psichologinį poveikį tam tikroms žmonių grupėms. Visų pirma paveikia tuos gyventojų sluoksnius, kurie jaučiasi nuskriausti, apleisti, ar netekę dėmesio. Net ir pasiturinčioje visuomenėje tokių gali būti – dauguma. Ir atskiro žmogaus gyvenime tikėjimas ar netikėjimas gali keistis, priklausomai nuo amžiaus, įvairių santykių, žmogaus visuomeninės padėties, savišvietos, išsilavinimo, net nuo sveikatos būklės.
Dominuojanti religija veikia pagal tam tikrus dėsnius. Visų pirma jai būtina “maitintis”,”augti”, “daugintis” ir “naikinti konkurentus”, kitaip tariant, didinti narių skaičių ir plisti į visas gyvenimo sritis.
Religinė bendruomenė nėra kažkoks stabilus susiformavęs darinys. Ji nuolat kinta: miršta seni nariai, vyksta žmonių migracija, dalis narių keičia pažiūras, nustoja tikėti, arba meldžiasi tik tam tikromis progomis. Bažnytinės bendruomenės pagrindą paprastai sudaro nedidelė dalis aktyviai pasireiškiančių tikinčiųjų, besiburiančių apie profesionalius “dievo tarnus”, ir daug pasyvių lankytojų, kurie ateina raginami, arba įpratę nuolat sekmadienio valandėlę pasnūduriuoti teatrinėje – muzikinėje aplinkoje. Bendruomenė stiprėja, didindama pasekėjų skaičių ir jų aktyvumą. Tam bažnyčioje vystoma įvairi propagandinė ir katechezinė veikla, bet lengviausia būna įtraukti – naujagimius, o po to visą gyvenimą teikti jiems mokamas paslaugas…
Didelį psichologinį poveikį turi bažnyčių pastatai. Visų pirma tai yra tariami “Dievo namai”, demonstruojantys anapusinio pasaulio didybę ir religijos reikšmingumą. Bažnytinis menas ir muzika turi hipnotizuojančių savybių. Čia “Dievo karalystės” įspūdį kuria varpų garsai, vargonų muzika, skulptūros, šv. “ašarojantys” paveikslai, kur įvairūs iliuziniai personažai sugretinami su žymiomis istorinėmis asmenybėmis, pasitarnavusiomis bažnyčiai, tokiu būdu sukeliant lankytojams mistikos, o kartu savumo ir artimumo pojūtį. Senosios bažnyčios būdavo paverčiamos ir kapinėmis. Rūsiuose tariamo prisikėlimo laukdavo mirusiųjų palaikai, o kai ten laidojimams vietos nelikdavo, šalia “Dievo namų” atsirasdavo lauko kapinės. Šio iliuzijų teatro išlaikymui visada buvo reikalingi pinigai, kurių joks dievas neskirdavo. Tad egoistiškiems “tikėjimo savanaudžiams” noromis, nenoromis tekdavo susimokėti už tariamą pomirtinę gerovę. O kokių tik biznių nesiima šiandieniniai “dievo tarnai” vardan savo “meilės” simbolio… Didinant bažnyčios narių skaičių ir pardavinėjant “dievo pažadus” galima susikurti šiltą ir patogų gyvenimą …
Valdas :
2022-01-23 1:28
Keistai sukonstruoti tie klausimai. Iš tikrųjų neaišku, kur save priskirti, kad statistikoje būtum priskirtas prie netikinčių. Jei priskiri “nė vienai”, atrodo, kad esi kokios retos sektos narys, nes religijų sąrašas nėra baigtinis. Jei nieko nenurodai, tai gali traktuoti kaip kažkokį abejingumą. Be to ir tas pats “priskyrimas” yra keistas. Juk esi gimęs užaugęs katalikiškame krašte, sava bažnyčia yra katalikų bažnyčia. Savęs niekaip nepriskirtum islamui, budizmui, jei juo nesi, bet būdamas katalikiškoje aplinkoje užaugęs gali priskirti save katalikų religijai. Daug kas suvokia tą klausimą, kaip grynai kultūrinį. Juk per laidotuves eina į bažnyčią visi, net ir tie, kurie netiki. Daug kam atrodo, kad reikia save priskirti katalikybei. Iš čia tokie skaičiai. Daugiau tiesos apie žmonių santykį su religija pasakytų lankymosi bažnyčioje dažnumas, o dar daugiau išpažinčių skaičius per metus :)
Karuža L/ :
2022-02-17 10:08
Pritariu pasisakiusiems