Kai mokslas aukojamas religiniam tikėjimui. Pastabos knygos „Pažinimo genas“ paraštėse
09 Trečiadienis Bir 2021
Autorius: Jonas Mačiulis
Žymos: Amit Goswami, Antidarvinistinis nusiteikimas kreacionizmo naudai, kvantinės fizikos mistifikavimas, mėginimas pagrįsti vieną religiją kita, mėginimas religines fantazijas grįsti mokslu, Mokslo ir fantazijų kaktomuša, Profesorius Danielius Serapinas, rofesorius Jurgis Brėdikis
Pamatęs naujai išleistų knygų reklamose Jurgio Brėdikio ir Danieliaus Serapino knygos „Pažinimo genas“ pavadinimą, susidomėjau ir dėl jos autorių, ypač dėl visiems gerai žinomo akademiko Jurgio Brėdikio, kuriam nei žiniasklaida, nei televizija negaili dėmesio, ir dėl paties termino „genas“, kuris dabar, covid -19 epidemijos laikais, ypač dažnai skamba ne tik mokslininkų, bet ir žurnalistų, internautų lūpose tiesiogine ir perkeltine, metaforine prasme.
Taigi skubu į knygyną, ir mano rankose – gerai perkama jau kelintoji garsaus garbiojo mokslininko ir gydytojo knyga. Danielius Serapinas, mokslininkas genetikas, kaip rašoma knygos įžangoje, buvo Jurgio Brėdikio pakviestas sustiprinti knygos mokslinį potencialą.
Perskaičiau knygą nuo pradžios iki pabaigos, bet atsiliepimą apie ją turiu pradėti nuo paskutiniųjų dalių. Mat šių dalių autoriai yra įvardyti. Trečią dalį „Ar gyvensime ilgiau?“ parašė profesorius Danielius Serapinas, ketvirtą „Gyvenimo prasmė ir tikslas“ – profesorius Jurgis Brėdikis.
Danieliaus Serapino straipsnyje dėstomi įvairių mokslų duomenys apie žmogaus evoliuciją, kūno sandarą, genetiką, ligas, jų gydymą, žmogaus ilgaamžiškumą ir pan. Įsidėmėtina mokslininko išvada:
„Visuomenėje yra paplitęs požiūris, kad viskas priklauso nuo genų; viskas užprogramuota. Iš tikrųjų – kiek mūsų sveikata bei gerovė priklauso nuo genų ir kiek nuo epigenetikos? Išaiškėjo, kad liūto dalis tenka žmogaus gyvenimo būdui; vadinasi, senovės išmintis, bylojanti „ką pasėsi, tą ir pjausi”, yra prasminga. Be to, Pasaulinė sveikatos organizacija (PSO) teigia, kad žmogaus sveikata 50 % priklauso nuo to, kaip žmogus mąsto ir gyvena, 20 % – nuo to, kokioje aplinkoje ar šalyje gyvena. Paveldimumas lemia tik 20 %. Nuo sveikatos apsaugos sistemos priklauso 10 % sveikatos“ (p.110–111).
Profesorius Jurgis Brėdikis nagrinėja toli už sveikatos mokslų išeinančias problemas. Jo dėmesio centre – filosofinės, pasaulėžiūros problemos.
Brėdikis bando pagrįsti Dievo, Absoliuto, Aukščiausios sąmonės egzistavimą, religinę sielos, gyvenimo prasmės ir tikslo sampratą. Štai kertinis profesoriaus pasaulėžiūros postulatas:
„Žmogaus užduotis nėra tik prisitaikyti prie aplinkos ir išlikti. Jam duota galimybė pakilti virš materialios tikrovės ir suvokti, kad jis yra ir fizinis, ir dvasinis kūnas, sukurtas (kaip ir visa, kas yra) Visagalio Dievo. Toks žinojimas paneigia tikėjimą, kad viskas atsirado šiaip sau, atsitiktinai ir iš nieko. Pirmiausia, reikia tikėti, kad visa, kas yra, egzistuoja ne atsitiktinai, o yra sukurta Aukščiausio Proto, Absoliuto, Aukščiausios sąmonės, Didžiojo Kūrėjo, Visagalio – vadinkime tai beasmeniu Dievu. Tai sunku įvardinti; ir nėra ko stebėtis, nes Tai neaprėpiama mums, gyvenantiems trijų dimensijų tikrovėje“ (p.129–130).
Anksčiau išleistoje knygoje „Kitokiu žvilgsniu“ (2020 m.) profesorius atskleidė, kaip formavosi jo pasaulėžiūra nuo pat ankstyvosios vaikystės. Šeimos, ypač tėvo, autoritetas, artimųjų įtakojamas domėjimasis Rericho mistinėmis pažiūromis, Vydūno filosofija, Levo Tolstojaus dievojieška, o taip pat tokiais reiškiniais, kaip spiritizmas, hipnozė, ekstrasensorika. Neginčijamas profesoriui atrodė ir dabar tebeatrodo ontologinis dievo buvimo įrodymas – neva gamtoje egzistuojanti tobula tvarka ir dermė neišvengiamai suponuoja absoliučios tobulybės, t. y. Dievo, egzistavimą.
Atrodytų, privatus profesoriaus reikalas, kuo domėtis ir kuo tikėti. Betgi profesorius rašo knygas ir siekia įrodyti savo tikėjimo teisingumą, diegti savo požiūrį jo knygų skaitytojams. Kartais dėl to net sąvoką „tikėjimas“ pakeičiama sąvoka „žinojimas“. Todėl tebus leista ir kitiems, taigi, ir man, išreikšti savo nuomonę.
Per savo pasaulėžiūros prizmę profesorius vertina visą žmogaus dvasinį gyvenimą, kultūrą, mokslą. Kas neatitinka jo pasaulėžiūros branduolio, tą atmeta; kas patvirtina jo įsitikinimus, tuo jis neabejodamas remiasi ar tiesiog integruoja į savo pasakojimą. Žinoma, tai liečia ne pačius mokslo faktus, kurių nepakeisi, o jų interpretacijas, gausiai lydinčias šiuolaikinio mokslo atradimus. O interpretacijų yra įvairiausių – nuo adekvačių iki mistinių.
Štai indų kilmės fizikas, vienas žymesnių kvantinės fizikos atstovų, Amit Goswami, mistifikuodamas šią mokslo šaką, siekia įrodyti, kad ne materija, o sąmonė yra pasaulio pagrindas. Atrodo, profesoriui J. Brėdikiui A. Goswamio idėjos labai imponuoja . Goswamio veikalo „Knyga, kuri atsako į visus klausimus. Kaip kvantinis mokslas aiškina meilę, mirtį ir gyvenimo prasmę“, išleisto ezoterinės literatūros leidyklos „Mijalba“ lietuvių kalba (Kaunas, 2017), atgarsiai gana aiškiai jaučiami profesoriaus knygose. Beje, kaip galima spręsti iš knygoje „Pažinimo genas“ pateikto literatūros sąrašo, ir kita šios ezoterinės literatūros leidyklos produkcija profesoriaus taip pat mėgstama.
Pratęsiu aukščiau cituotą profesoriaus mintį:
„Kvantinė fizika leidžia apibrėžti Tai kaip Vieningąjį kvantinį informacijos ir energijos lauką, kaip aukščiausią Sąmonę ar patį save valdantį Protą, kurie yra viso, kas yra, matrica ir palaiko visos Visatos nuostabią tvarką. To lauko (Dievo) intensyvumas mumyse nėra pastovus ir kinta priklausomai nuo daugelio faktorių, bet jų svarbiausias yra paties žmogaus tikėjimas ir pažiūros, jo mintys ir emocijos. Tikintis žmogus pajunta besąlyginę, viską apimančią meilę (veikia IV čakra) visai Kūrinijai, nes visuose kūriniuose yra Aukščiausiojo Proto ir Sąmonės dalelytės“(p.130).
Šiame mįslingame tekste (nuo mokslo iki čakrų) galima išskaityti vieną racionalią mintį: dievo, kaip aukščiausios sąmonės, egzistavimas priklauso nuo žmogaus tikėjimo, ir kuo tas tikėjimas intensyvesnis, tuo jam dievas apčiuopiamesnis. Žodžiu, dievas egzistuoja kaip suabsoliutinta ir paversta savarankiška esybe žmogaus sąmonė, o ne atvirkščiai. Bet tai neliečia kvantinės fizikos kaip mokslo, analizuojančio mikrodaleles (atomus, elektronus, protonus, neutrinus ir kt. ) ir jų sąveikas. Be šio mokslo neturėtume tranzistorių, kompiuterių, mobiliųjų telefonų ir daugelio kitų elektronikos prietaisų bei lazerių. Viso to neturėtume, jei kvantinė fizika neatspindėtų objektyvios tikrovės, o būtų tik sąmonės padarinys. Ir bandymas susieti kvantinę fiziką su religiniu tikėjimu yra ne kas kita, kaip spekuliacija mokslo pasiekimais religinio tikėjimo naudai.
O dabar grįžkime prie tų knygos dalių, kurių autoriai nepažymėti ir kurias, reikia manyti, rašė abu profesoriai. Pirmoji dalis skirta žmogaus kilmei ir raidai. Suprantama, kad šios dalies centre – Darvino nutūraliosios evoliucijos teorija. O dėl jos, kaip žinome, nuo pat pradžių vyko ir tebevyksta kova. Aptariama knyga –šios kovos atspindys.
Knygoje „Pažinimo genas“, viena vertus, atskleidžiama natūraliosios evoliucijos esmė bei ją patvirtinantys šiuolaikinės genetikos pasiekimai. Knygoje rašoma:
„Keista, kad nesibaigia diskusijos tarp darvinistų ir jų priešininkų. Juk evoliucijos realybė yra visiškai įrodyta! Paleontologiniai tyrimai patvirtina laipsnišką gyvų būtybių išsivystymą: iš pradžių iš mineralų, paskui – iš augalų ir gyvūnų. Tačiau kažkodėl ignoruojamas faktas, liudijantis, kad kiekvieno žmogaus embrioniniame periode vis dar tebevyksta kažkada praeitos evoliucijos procesas! Tai ontogenezė (gr. „ontos” – kilmė, būtis; „genesis” – gimimas, atsiradimas) – individualus organizmo vystymasis nuo individo gimimo iki mirties. Moksle žinomas biogenetinis dėsnis, teigiantis, kad žmogaus ir kitų gyvūnų embrionai ontogenezėje trumpai pakartoja istorinį vystymąsi – filogenezę. Tam tikru metu visų gyvų būtybių fenotipai (forma) beveik nesiskiria, pavyzdžiui, žuvies, avies ir žmogaus ar bet kurio kito žinduolio“(p.21).
Bet juk prieš 2 puslapius apie Darvino žmogaus evoliucijos teoriją tame pačiame tos pačios knygos skyriuje buvo rašoma visai priešingai: „Ši hipotezė dabar jau visiškai atmesta, juo labiau, kad nerandama tarpinių evoliucinių formų, kurių visą laiką ieškojo paleontologija“, – rašoma 19 puslapyje, o 20 p. – dar priduriama:
„Kalbėdami apie darvinizmą, neturime užmiršti ir jo neigiamos įtakos mūsų visuomenei. Dievą, kaip visa ko kūrėją, neigiantis darvinizmas pirmiausia pagimdė ateizmą. Jis tarnavo sovietinei valdžiai. Buvo skelbiama, kad „religija yra liaudies opiumas”. Ateizmas aukštyn kojomis apvertė moralę, išklibino šimtmečių senumo visuomenės sanklodą, laužė žmonių psichiką. Juk esame tik labai išsivystę gyvūnai, vadinasi, nereikia tramdyti instinktų. Šeima tapo atgyvena. Vyko seksualinė revoliucija, kuri atslūgo tik trečiojo dešimtmečio pabaigoje, kilo visaleidžiamumo banga. Nihilizmas – Č. Darvino teorijos pasekmė“ (p.20).
Nesinori komentuoti šios citatos. Nežinia, ko čia daugiau – ar nežinojimo ar piktavališkumo. Nejaugi jos autorius iš tikrųjų mano, kad ateizmas atsirado tik Darvinui sukūrus evoliucijos teoriją ir kad visų blogybių priežastis – darvinizmas ir ateizmas?
Dar pateiksiu pavyzdį, parodantį, kaip knygoje vos ne tame pačiame puslapyje kaktomuša susiduria dvi priešingos pažiūros – mokslinė ir religinė. Štai knygoje kuo rimčiausiai remiamasi amerikiečių filosofu, kadaise vadinusiu save ateistu Antoniu Flew: „Įsigilinęs į tai, kokie stulbinamai sudėtingi gyvi organizmai ir fizikos dėsniai visatoje, A. Flu pakeitė nuomonę. Profesorius tiki, kad egzistuoja Kūrėjas“. Ir kaip aksioma cituojami profesoriaus žodžiai: „Nemačiau jokių įrodymų, kad gyvybė atsirado atsitiktinai iš negyvosios materijos. Tvarka ir sudėtingumas gyvojoje gamtoje mane įtikino, kad turėjo būti Didysis Planuotojas, arba Konstruktorius” (p.15). O štai greta šio religinės fantazijos teiginio skelbiamas visiškai priešingas mokslu paremtas teiginys: „Gamtoje aptinkame daugybę natūralios atrankos varomos evoliucijos pavyzdžių, kai reprodukciją veikiantys pokyčiai tampa paveldimi. Biologai šiuos klausimus pirmiausia vertino per genų prizmę. Tai puikiai atskleidžia Ričardo Daukinso (Richard Dawkins) „savanaudiškų genų” idėja“ (p. 18). Beje, Ričardas Dawkinsas – šiuo metu žinomiausias ir įtakingiausias pasaulyje ateistas, pašaipiai vertina „atsivertėlį į kažkokios deivės tikėjimą“ Antonį Flew (žr. Dawkins Richard, Dievo iliuzija, 2010, p. 102).
Nėra nieko neįprasta, kad tame pat veikale sutinkami vienas kitam prieštaraujantys teiginiai. Juos gretinant ir analizuojant atskleidžiama tiesa. Šioje knygoje taip nėra. Priešingi teiginiai nesiejami vienas su kitu. Iš visos knygos, ypač iš paskutiniosios jos dalies, aišku, kad Flew nuomonė artima profesoriui J. Brėdikiui. Profesorius Serapinas, kaip mokslininkas genetikas, negali nesilaikyti mokslinių faktų. Štai kodėl jų bendra knyga tampa mokslinių faktų, įvairiausių nuomonių ir pasaulėžiūrinių įsitikinimų kratiniu.
Čia greta biologijos, genetikos ir kitų gamtos mokslų faktų ir apibendrinimų kaip lygiaverčiai pateikiami (o savo gausa bei emocine raiška ir nusveria) bibliniai pasakojimai, senovės tautų, tame tarpe ir lietuvių mitai, šiuolaikinė mitologija (vadinamoji „alternatyvioji“ archeologija, sakmės apie ateivius, kvantinės fizikos mistinė interpretacija ir pan. ). Nesuprantu, kodėl knygoje nėra „plokščios žemės“ mito glorifikacijos. Juk jis taip tinka prie biblinių pasakojimų, kuriuos gynė ir tebegina visos religijos ir visi vadinamieji alternatyvieji „mokslai“ apie visatos sandarą.
O kai jau knygoje prieinama prie dvasinio žmogaus gyvenimo, tai mistinės svajonės pasipila kaip iš kiauro maišo. Štai, pavyzdžiui, pateikę mokslinę antropologų išvadą, jog „sąmonės vystymąsi nulėmė darbas, gyvenimas visuomenėje ir kalba“ (p. 93) , knygos autoriai tuoj pat ją paskandina profesoriaus J. Brėdikio taip mėgstamų ezoterinių mokslo interpretatorių teiginiuose: „žmogaus sąmonė, jo mintys nėra smegenų veiklos rezultatas“ (S. Grovas, p. 96), „sąmonė gali egzistuoti atskirai nuo materijos, ji yra nelokali ir pati suvokia save“ (A.Goswami, ten pat). Ir dar: „Infliacijų teorija teigia, kad Visata turi sąmonę. Tai atitinka ir mūsų (knygos „Pažinimo genas“ autorių – J.M.) požiūrį: Visatoje yra viso, kas egzistuoja, šaltinis ir Aukščiausia Sąmonė, aukščiausias Protas ir Aukščiausias Protas – kitaip sakant, Dievas“ (p. 97).
Antgamtiškumo idėjai pagrįsti argumentų knygos autoriai visada suranda. Tik kažin ar jie ko nors verti? Štai krikščioniškos sampratos sielos egzistavimas knygoje grindžiamas kitos religijos – hinduizmo ir budizmo – teiginiu apie atsigimimus (reinkarnaciją) ir žmonių haliucinacijomis klinikinės mirties metu. Knygos autoriams nė motais, kad vienos religinės iliuzijos nepaaiškinsi kita religine iliuzija. O klinikinės mirties patirtys ne vieno rimto ir objektyvaus mokslininko yra paaiškintos realiais komos būsenoje atsidūrusio žmogaus psichikoje vykstančiais procesais.
13 komentarų
Andrius :
2021-06-11 10:29
Evangelijoje pasakyta: “palaiminti tie, kas perskaito įvairų šlamštą ir kitiems referuoja, kad anie negaištų laiko skaitydami“. :)
Iš to ką referavote apie šią knygą, panašu, kad kairė nežinojo ką rašė dešinė ir autoriai patys tarp savęs nesutarė: ar pvz evoliucijos teorija patvirtinta mokslo ar ne. (Kiek man tuo teko domėtis, tai patvirtinta. Rimtų argumentų „prieš“ man šiuo metu netenka išgirsti. Būtų labai įdomu jų pasiklausyti, bet kiek, suprantu šioje knygoje tokių argumentų irgi nėra). O apkaltinti Darviną visomis žmonijos nelaimėmis – labai „originalus“ požiūris. :)
Betgi, kaip Jūs sakotė, knyga perkama. Matyt, žmonėms patinka iškilmingai skambantys skaitalai, kaip aš juos vadinu, „patetiškos nesąmonės“. Daugybė tokių skaitalų ir frazių cirkuliuoja feisbuke, „motyvuojančioje“ literatūroje ir pan. Pvz. kad ir toks teiginys: „Jeigu ko nors labai nori, visa Visata tau padeda tai įgyvendinti“. Eik tu sau !.. Ir juodosios skylės, ir galaktikos padeda, jeigu užsigeidei pvz tapti garsiu aktoriumi ar dar kuo nors… :) Nors aš pvz žinau, kad jeigu neturi balso tai dainininku ir netapsi, ir jokia Visata nepadės.
Bet, deja, žmonės nelinkę mąstyti racionaliai ir daugeliui patinka tokios, kaip aš vadinu, „patetiškos nesąmonės“. Kodėl reikalai su masine sąmone tokie liūdni – būtų įdomu jeigu psichologijos mokslas atsakytų į tą klausimą…
Valdas :
2021-06-28 0:32
Gerai čia jūs parašėte – patetiškos nesąmonės :) Reikės atsiminti, pravers…
Raimundas :
2021-06-12 21:33
Puikios pastabos, atskleidžiančios “Marijos žemės” profesorių intelektualumo laipsnį …
Įdomu, kas išeitų, jeigu prie 50 “minčių” ir “poelgių” prisumuotume 20 “draugų” ir “kolegų”, plius 20 “chromosomų” ir dar plius 10 “tablečių” ? Gerb. Danieliaus Serapino – Aukščiausioji matematika ?
Be abejo, – žmogus “privalo” pakilti į ketvirtą dimensiją, kurioje tūno Aukščiausiasis Protas, Absoliutas, Didysis kūrėjas… O kas šį nenusakomą “Protą” sukūrė? Gal penktoje dimensijoje yra dar aukštesnis Kūrėjas? O šeštoje – dar aukštesnis, o septintoje – dar…, o aštuntoje – dar…, o … n-toje – dar dar dar dar dar dar … ? Ar aukštis turi ribą ? Gerb. Jurgio Brėdikio Dievas – kuklus, apsistojo ties IV čakra, – juk reikia palikti erdvės ateities mąstytojų ieškojimams ir atradimams …
Andriius :
2021-07-05 18:20
Raimundai, klausei, kiek gali būti dimensijų ir kelintoje iš jų “sėdi” Dievas?..
Aišku, iš to galima pasijuokti, bet erdvės samprotavimams yra daug. Pvz., superstygų teorija (dar vadinama “Teorija M” arba “Visko teorija”) nagrinėja vienuolika dimensijų. Šios teorijos kūrėjų nuomone, jų matematinis pasaulis stabiliausias, kai susideda iš vienuolikos dimensijų, o pridėjus dvyliktąją, jis sugriūva.
Stygų teorijai ir susijusioms sritims kiekvienais metais skiriamos didžiulės mokslo konferencijos, nors niekas tų stygų nematė, vienuolikos dimensijų nečiupinėjo ir nežino, iš kur jos galėjo atsirasti; ir nėra jokio fizinio įrodymo, kad tokie objektai ir tokios dimensijos iš viso egzistuoja. :)
Šiuolaikinis mokslas mistifikacijos laipsniu dažnai nenusileidžia religijai. :)))
Vladas :
2021-06-14 9:11
Nors akademinio lygio mokslininkų tarpe religingų – mažiausia, gerb. Jurgis Brėdikis priklauso šiai mažumai. Kai šis talentingas kardiochirurgas kalba apie savo mokslo sritį, čia jis autoritetas. Čia jis žino. Tačiau kai jis rašo apie dievą, sielą ir stebuklus, tai čia jis tiki kaip ir eilinis religingas žmogus. Todėl kai bažnytininkai bando remtis tikinčiojo mokslininko prestižu, tai jie naudojasi ne jo mokslu, o tuo pačiu tikėjimu, kurį patys tam mokslininkui nuo mažens yra įdiegę.
Algimantas :
2021-06-14 20:36
Puiki apžvalga. Tikėjimo dievu argumentai plečiasi su pagreičiu, kaip ir visata. Jų kūrėjams svarbu surasti teoriją, kurios apčiuopti nebūtų galima nei praktiškai, nei teoriškai. Tada tikintieji galėtų ramiai gyventi. Ir tuo pačiu tie argumentai elgiasi kaip pseudodalelės. Čia atsiranda – ir dingsta
J.Karuža :
2021-07-06 19:22
„Visgi šiuolaikinis pasaulis nėra palanki aplinka palaikyti intensyvų tikėjimo santykį su Dievu. Atitinkamai keičiasi ir filosofijos funkcija. Kitaip nei viduramžių mąstytojams – kuriems filosofija atliko skiediklio, praskiedžiančio galingą, tirštą tikėjimą, kad žmogui būtų šiek tiek lengviau gyventi jį turint, funkciją – šiais laikais reikėtų ieškoti filosofinių prieigų, kurios intensyvintų tai, kas yra susilpnėję ir jau atsidūrę ant išnykimo ribos. Manau, šiuolaikinis pasaulis yra būtent toks. Sekuliarizacijos procesas, kurį jau kuris laikas tiek teologai, tiek filosofai konstatuoja kaip faktą, kelia didžiulių problemų, ir ne tik teologijoje, bet ir filosofijoje, kuri vienaip ar kitaip bando atsigręžti į tikėjimo pusę“ (žr. https://www.bernardinai.lt/ar-krikscioniui-reikalinga-filosofija-pokalbis-su-prof-tomu-sodeika/. Štai kaip! Vis manėme, kad filosofija – tai bandymas suprasti pasaulį kaip visumą ir žmogaus esmę. O čia pasirodo, kad filosofijos funkcija – pagrįsti religinį tikėjimą. Taigi studentai, eidami į filosofijos paskaitą, turėtų pagalvoti, ar tik jie nepateks į filosofijos, kaip teologijos tarnaitės, glėbį. Jiems bus diegiamas religinis tikėjimas, o ne filosofinid mąstymas.
Raimundas :
2021-08-16 16:07
Sekmadienį (2021.08.15), eidamas 93-sius metus, mirė habilituotas biomedicinos mokslų daktaras, kardiochirurgas, diplomatas, knygų autorius Jurgis Brėdikis. Nors mes – diskusijų dalyviai išsakėme kritinį požiūrį į garbaus mokslininko ir mąstytojo filosofines pažiūras, tačiau su pagarba galime lenkti galvas prieš jo laimėjimus savo profesijos srityje.
Jonas :
2022-08-17 18:10
D. Serapino dalyje yra daug įdomių faktų, kurie knygas daro vertinga. O interpretacijos gali būti įvairios. J. Bredikio dalyje yra antimokslini teiginių, pvz. žmogaus dažniai ir kt. Ne vietoje painiojama kvantinė fizika.
Jonas :
2022-08-18 11:44
Knygos recenzentui J.M. norėčiau pastebėti, kad jis nesupranta vieno esminio dalyko – mokslinio metodo, kuris reikalauja abejoti viskuo, kas nėra įrodyta. Kol nėra įrodyta Visatos ir gyvybės kilmė (ir daug kitų dalykų), Kūrėjo arba Dievo nebuvimas, tol mokslininkas turi teisę palikti vietos Kūrėjui. Nerikia laikyti savęs visažinančiu. Tai pernelyg arogantiška.
O knyga yra vertinga ir įdomi. Tik J.B kai nuklysta į fiziką, tai ir paslysta. Šioje knygoje ir ankstesnėje “Kitokiu žvilgsniu” paslydo ant neegzistuojančių torsinių laukų, žmogaus virpesių dažnių, ne vietoje kaišiojamos kvantinės fizikos ir kt., taip klaidindamas skaitytojus. Bet šių esminiu dalykų recenzentas J. M. nepastebi, jis tik Dievo specialistas.
Raimundas :
2022-08-20 19:13
Gerb. Jonai,
kažko nebuvimas neprivalo būti įrodinėjamas. Mokslinis metodas reikalauja įrodyti teiginį, t.y. “Kūrėjo” buvimą, o ne abejonę jo egzistavimu. Jeigu būtų privaloma įrodinėti mitologinių personažų nebuvimą, tai kiekvienas galėtų sugalvoti bet kokią fikciją, kuriai bus paliekama vietos egzistuoti, kol nebus įrodyta, jog realybėje jos nėra. Pavyzdžiui, kažkas susapnavo, kad Visatą sukūrė ne vienas, o trys dievai ir dar du baubai. Ar tai reiškia, kad sapnas bus tiesa, kol nebus įrodyta priešingai?
Visatos kilmė negali būti atskleista iš principo, kadangi pažinimo kelias neturi ribų, kaip neturi ribų klausimas “kodėl?”. Mitologinio personažo – “Dievo” idėja tik parodo žmogaus susireikšminimą ir arogantiškumą.
Jurgio Brėdikio knygos recenzija neturėtų tapti antra knyga, todėl suprantama, kad ateistus pirmiausiai domina šio autoriaus teologinės pažiūros.
Jonas :
2022-08-26 18:05
Sutinku, klaidingai išsireiškiau dėl Dievo.
Jonas Mačiulis :
2022-08-28 15:31
Akademikas Jonas Grigas, atsakydamas į vieną šios svetainės komentarą (žr. http://ateizmasirateistai.lt/ateizmas-ir-mokslinis-zinojimas-3/#comment-291969) apie jo aroganciją oponentų atžvilgiu, prieš kelias dienas teisinosi: „Į “tikrąjį mokslą” atėjau seniai prieš Nepriklausomybę, parašiau šimtus mokslo straipsnių pasaulio žurnaluose, JAV geriausia mokslo leidykla išleido mano monografiją, todėl ne “putėsius plakiau” ir nesu joks filosofas“.
Čia tikriausiai profesorius turi omenyje savo veikalą „Feroelektrikų ir giminingų medžiagų mikrobanginė dielektrinė spektroskopija“ (Microwave Dielectric Spectroscopy of Ferroelectrics and Related Materials – Amsterdam, Gordon & Breach Publ. Taylor & Francis Group, USA, – 336 p.). Niekas neneigs šios fizikinės problemos tyrimo ir praktinio pritaikymo reikšmės ir svarbos. O štai, rašydamas „nesu joks filosofas“, profesorius kuklinasi, koketuoja, blefuoja, kaip norite. Juk nuo 2011 metų jo knygose, straipsniuose internetiniame tinklalapyje „Pozicija“ ir kt. pateikiami ne fizikos ar kurio nors kito mokslo tyrimai. Šių knygų nepavadinsi ir tradicinėmis mokslo populiarinimo knygomis. Jose analizuojamos globalinės, visuotinos, gyvenimo prasmės ir esmės problemos, turinčios pasaulėžiūrinę reikšmę. Ir čia be filosofijos neapsieisi, nesvarbu, ar esi profesionalus filosofas ar ne, suvoki save kaip filosofą, ar ne… Čia, mano manymu, jo knygų pagrindinė stiprybė, o kartu ir pažeidžiamumas.
Profesorius nepakantus įvairioms madingoms antimokslinėms teorijoms. Tas tiesa. Tačiau vertindamas jo paties filosofinius svarstymus, pasaulėžiūrines įžvalgas, negaliu jam pritarti esminiu klausimu. Laikydamasis nuomonės, kad kol nėra neginčijamų mokslinių įrodymų, kad Dievo (ar Kūrėjo) nėra, tol šis klausimas yra atviras. Nesulauks, to niekada nebus, nes mokslas analizuoja tik realų pasaulį, o ne iliuzinį. Dievo klausimas yra tikėjimo, o ne mokslo klausimas. Tačiau profesorius ir nelinkęs laukti. Jis, pasitelkęs šiuolaikines mokslo koncepcijas, bando jas interpretuoti „ dievo buvimo“ naudai, manipuliuoja jam naudingais pasisakymais, kvestionuoja žymių užsienio mokslininkų ateistines įžvalgas. Vienoje savo knygų net yra teigęs, jog jam pasisekė surasti neginčijamą dievo buvimo įrodymą. Negalėjau nereaguoti.
O dabar grįžkime prie diskusijos dėl Jurgio Brėdikio ir Danieliaus Serapino knygos „Pažinimo genas“. Savo komentarus apie ją akademikas pasirašo kukliai – Jonas, net pavardės neparašo, ką jau kalbėti apie titulus. Bet iš karto pasakysiu, parašo daug tiesos: kai kurie akademiko Jurgio Brėdikio teiginiai yra tiesiog antimoksliniai, knygos vertę palaiko tik tos dalys, kurios parašytos genetiko Danieliaus Serapino. Šia prasme aš, kaip straipsnelio „Kai mokslas aukojamas religiniam tikėjimui“ autorius, visiškai su „Jonu“ sutinku. Bet kai „Jonas“ net dviejuose komentaruose pabrėžia knygos reikšmę, norisi jo paklausti, nejaugi antimoksliniai išvedžiojimai, atspausdinti greta mokslinių, staiga virsta vertybe. Nejaugi D. Serapinas nesupranta, jog mokslinė genetika, sukergta su ezoteriniais svaičiojimais, yra ne kas kita, kaip mokslo aukojimas mistikai, religiniam tikėjimui? Tą gerai suprato akademikas Jurgis Brėdikis, įžanginiame knygos straipsnyje pabrėždamas, jog A. Serapinas pakviestas bendradarbiauti tam, kad sustiprintų knygos mokslinį potencialą. Serapino nesuprantu, o štai Joną Grigą suprantu – jis jaučia pasaulėžiūrinę bendrystę su Jurgiu Brėdikiu.